عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

هدف‌گذاری تجارت یک میلیارد دلاری تهران و کی‌یف

تاریخ: 1394/12/20

گروه بازرگانی: معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین و هیات همراه با رئیس سازمان توسعه تجارت دیدار کردند که پس از برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، سند جامع همکاری‌های اقتصادی و تجاری، به امضا رسید. در دیدار ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و خانم ناتالیا میکولسکا معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین، دو طرف بر گسترش تجارت تاکید و رسیدن به سقف تجارت یک میلیارد دلاری را به‌عنوان هدف نخست برای آینده کوتاه‌مدت روابط خود ترسیم کردند.





معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت در این دیدار به تجارت خارجی دو کشور طی سال جاری و سال گذشته اشاره کرد و گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و اوکراین سال گذشته بالغ بر 234 میلیون دلار بود که طبق آمار 10 ماهه گمرک ایران اکنون به کمتر از نصف آن یعنی 104 میلیون دلار کاهش یافته است. اما نباید از نظر دور داشت که رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری با توجه به توانمندی‌های بخش خصوصی و اراده مسوولان دو کشور دور از دسترس نیست. افخمی‌راد با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یک‌سوم تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را مدیریت می‌کند، اظهار کرد: ما آمادگی داریم با اوکراین نیز مانند سایر کشورهای جهان روابط تجاری خود را گسترش دهیم از همین رو برگزاری و مشارکت در نمایشگاه و تسهیل در رفت و آمد هیات‌‌های تجاری دو طرف را پیشنهاد می‌دهیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری برای از سرگیری برگزاری کمیسیون‌های مشترک تجاری ایران و اوکراین اظهار کرد: امیدواریم در نشستی که در جریان پنجمین کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد و همچنین جلسات پیگیری پس از آن، مشکلات تجاری شناسایی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.

ناتالیا میکولسکا معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین نیز در این نشست با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در کمیسیون مشترک ایران و اوکراین گفت: ما ایران را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنیم و همه مسوولان اوکراین از هیات وزیران تا شخص رئیس‌جمهور از همکاری با ایران حمایت می‌کنند. با توجه به توقف تعاملات دو کشور در سال‌های گذشته الان وقت آن است که هم دولت و هم بخش خصوصی دو کشور برای گسترش تجارت و روابط بازرگانی پایه‌ای را بنا گذارند؛ به همین دلیل در این سفر ما به همراه بخش خصوصی آمده‌ایم تا از همین جا کار را آغاز کنیم. وظیفه اصلی هر دو طرف ایرانی و اوکراینی کمک به نزدیک‌سازی روابط تجاری است. در یادداشت‌ تفاهم‌های همکاری که بین مقامات کشورها به امضا می‌رسد همیشه موارد کلیشه‌ای وجود دارد. من معتقدم باید از متن تفاهم‌نامه‌ها پا را فراتر گذاشت و موارد جدیدی را برای همکاری تعریف کرد. وی پیشنهاد خود را مبنی بر برگزاری کمیته نظام‌های بازرگانی بین ایران و اوکراین، مطرح کرد. معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین همچنین تشکیل کمیته کاری برای اعزام به سایر استان‌های ایران و بازدید از واحدهای صنعتی و توسعه همکاری در شهرستان‌های ایران را هم مطرح کرد که مورد استقبال افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت قرار گرفت.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها