عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رشد 6 درصدی صنعت در منطقه آزاد ارس

تاریخ: 1394/12/19

گروه بنگاه‌‌ها: مدیرعامل منطقه آزاد صنعتی تجاری ارس گفت: بیش از یک هزار و 600 میلیارد ریال امسال برای تکمیل و اجرای بیش از 43 پروژه عمرانی هزینه شده است. محسن خادم عرب‌باغی در نشست خبری بااعلام اینکه برای سال آینده 170 میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌‌ایم،‌افزود: باتوجه به موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس که از طریق کشورهای ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان می‌توانیم به کشورهای CIS دسترسی داشته باشیم، این منطقه، صنعتی‌ترین و سرمایه‌پذیرترین منطقه آزاد کشور است و توانسته 38 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جذب کند.



عرب‌باغی با اشاره به اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی کارخانه در منطقه آزاد ارس هستیم، تاکید کرد: در منطقه آزاد ارس برای 325 واحد صنعتی در زمینه‌های مختلف پروانه صادرشده که 115 واحد در حال بهره‌برداری و تولید هستند و بقیه نیز مراحل نصب ماشین‌آلات و اخذ تسهیلات را طی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه رشد صنعت در منطقه آزاد ارس در سال 94 بیش از 6 درصد است، تاکید کرد: ارزش افزوده‌‌ای که رشد صنعت برای منطقه ایجاد کرده، باعث شده نرخ بیکاری ما منفی باشد، ضمن اینکه صادرات منطقه آزاد نیز طی دو سال گذشته حدود 5/ 3 برابر شده است. این در حالی است که به دلیل شرایط کشورهای منطقه در سال 94، مجموع صادرات منطقه آزاد ارس معادل 40 میلیون دلار بود. وی با اشاره به رونق کشاورزی و صنایع تبدیلی در منطقه آزاد ارس افزود: صنعت با کشاورزی در منطقه ارس عجین شده است تا سهم خوبی در کنار صادرات خشکبار داشته باشند.

وی در رابطه با توسعه سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم از فرصت‌های پیش آمده در مناسبات روسیه و ترکیه بهره بگیریم و صادرات محصولات ایران را به روسیه افزایش دهیم. وی افزود: روسیه از ابتدا برای ایران همیشه به‌عنوان یک فرصت اقتصادی مطرح بوده و ما با آمادگی قبلی توانسته‌ایم برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی با این کشور داشته باشیم اما شرایط کنونی سبب شده برنامه‌ریزی‌های ما با موفقیت بیشتری پیش برود. وی با بیان اینکه ترکیه قصد داشت از ما به‌عنوان پل استفاده کند، تصریح کرد: اجازه این کار را به ترکیه ندادیم و توانستیم با استفاده از توانمندی‌های داخلی برای صادرات محصولات خود به روسیه برنامه‌ریزی کنیم. وی با اشاره به بحث زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه آزاد ارس بیان کرد: در رابطه با اتصال ریلی مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم حمل‌و‌نقل ریلی مسافری بین ایران و همسایگان شمالی را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس بااشاره به پیش‌بینی ورود 7 میلیون نفر گردشگر در نوروز 95 به منطقه آزاد ارس تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما راه‌اندازی ایرتاکسی با هواپیماهای 2 تا 12 نفره است تا مسافران استان‌های همجوار بتوانند به راحتی به ارس سفر کنند. وی با اعلام اینکه ایرتاکسی ارس از اواخر اردیبهشت سال آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: ایرلاین‌های داخلی این کار را عملیاتی می‌کنند که می‌تواند به توسعه گردشگری در منطقه نیز کمک کند.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها