عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

مقابله صنایع نساجی با واردات بدون دیوار تعرفه!

تاریخ: 1394/12/19

گروه بازرگانی: متولیان حوزه صنعت از برنامه وزارتخانه برای توسعه قدیمی‌ترین صنعت کشور و احیا و نوسازی واحدهای واگذار شده خبر دادند. صنعتی که به گفته مسوولان بدون دیوار تعرفه با واردات مقابله می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح نوسازی واحدهای نساجی اجرایی می‌شود، گفت: افزایش حجم واردات باعث شده تا این صنعت با مشکلات زیادی همراه شود.



محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه اولین نمایشگاه تخصصی پتو در جمع خبرنگاران افزود: امروز صنعت نساجی کشور از ظرفیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، اما افزایش حجم واردات باعث شده تا این صنعت با مشکلات زیادی همراه شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حضور این واحدهای تولیدی نشان از رقابت و نبود انحصار در بازار است، در رابطه تعطیلی برخی واحدهای نساجی و برنامه کوتاه‌مدت وزارتخانه برای حل این موضوع گفت: متاسفانه در گذشته تصور می‌شد صنعت صنایع نساجی قدیمی بوده و زیاد به آن توجه نمی‌کردند. همین موضوع باعث شد تا این بخش با رکود روبه‌رو شود. امروز وزارت صنعت با اهتمام جدی و با همکاری نظام بانکی می‌خواهد این صنعت را توسعه دهد. نعمت‌زاده به واگذاری چند واحد نساجی اشاره کرد و افزود: با واگذاری درصدد احیای واحدهای نساجی هستیم، به‌عنوان مثال نساجی قائمشهر و مازندران واگذار شده و می‌خواهیم برنامه‌های نوسازی را در این واحدها اجرایی کنیم.

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه صنعت نساجی بدون دیوار تعرفه با واردات مقابله می‌کند، گفت: مهم‌ترین معضل امروز صنعت نساجی کشور واردات غیررسمی است، این واردات هیچگونه حقوق ورودی را پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که صنعت نساجی در هیچ کجای دنیا وضعیتی به این شکل نداشته و دارای حمایت‌های مختلفی در ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق است. گلناز نصراللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت استراتژیک نساجی از بخشی از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند، گفت: می‌خواهیم برای برندسازی میزان تسهیلات دریافتی از صندوق را برای بخش نساجی افزایش دهیم، به نحوی که در مرحله اول رقم 300 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای حمایت از صنعت نساجی کشور نیازمندیم، اما باید بگویم این رقم در حد پیش‌بینی است و ارتباط نزدیکی به تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش نساجی کشور را دارد. وی در رابطه با آمار واردات قاچاق پوشاک به کشور نیز گفت: متاسفانه بخش‌های مختلف آمار متفاوتی را از میزان قاچاق اعلام می‌کنند، اما به‌نظر من در بخش پوشاک آخرین آمار 700 میلیون دلار است که مربوط به سال 2014 است. وی در ادامه صحبت‌های خود از تولیدکنندگان پوشاک کشور درخواست کرد تا محصولات خود را با برند ایرانی در بازار به فروش برسانند. وی گفت: امروز بیشترین حجم واردات از کشور چین انجام می‌شود، به‌نحوی‌‌‌که بالغ‌بر 80 درصد واردات پوشاک از این کشور است.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها