عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

پیگیری اهداف برجام در مجلس دهم

تاریخ: 1394/12/16

گروه صنعت و معدن: عبدالرضا هاشم‌زايي نماینده دوره دهم مجلس که پیش از این نیز در جمع بهارستان‌نشین‌ها و در مجلس دوم به عنوان عضو هیات رئیسه حضور داشته است؛ در دوره جدید مجلس برنامه‌های اقتصادی و بین‌المللی مجلس دهم را توضیح می‌دهد. وی که مشاور اسحاق جهانگیری در وزارت صنایع و معادن دولت دوم اصلاحات بوده، معتقد است با توجه به این‌که برجام به نتیجه رسیده است، نوبت به آن رسیده که در منطقه نیز گامی اساسی برای رسیدن به تعامل برداشته شود. درخصوص برنامه‌های داخلی و بین‌المللی مجلس دهم گفت‌وگویی با عبدالرضا هاشم‌زايي داشتیم که در ادامه می‌خوانید.



با توجه به تغییرات صورت گرفته در فضای سیاسی و اقتصادی کشور برنامه‌های مجلس دهم در چه راستایی خواهد بود؟

در مجلس دهم باید دو گام اساسی برداشته شود؛ در ابتدا باید درخصوص اهداف برجام به دولت کمک شود؛ چراکه دولت در این زمینه موفق عمل کرده و برای اجرایی کردن اهداف برجام باید با دولت همکاری کرد و مجلس آينده نیز بايد علاوه‌بر حفاظت از برجام بر اجراي صحيح آن نظارت داشته باشد. گام دومی که مجلس باید بردارد درخصوص سیاست‌های منطقه‌ای است که از شرق مدیترانه تا خلیج فارس را در بر می‌گیرد و باید همان تعاملی که در برجام صورت گرفت در منطقه نیز صورت گیرد تا بتوانیم به اهداف پیش‌بینی‌شده در منطقه نیز دست پیدا کنیم.

 

در منطقه با چه مسائلی مواجه هستیم؟

مسائلی که در منطقه وجود دارد سه بعد دارد که شامل مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. در حوزه امنیتی یک کشور نمی‌تواند به تنهایی اقدام خاصی صورت دهد، به همین دلیل باید در منطقه نیز همانند برجام که با کشورهای قدرتمند دنیا به توافق رسیدیم به یک تعامل برسیم. در حوزه سیاسی نیز باید با دولت همکاری کرد تا اهداف مد نظر در این بخش اجرایی شود.

 

در حوزه اقتصادی در منطقه چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

در این بخش باید با کشورهای منطقه پیمان‌های اقتصادی بسته شود؛ چراکه بیشتر منابع طبیعی دنیا در منطقه خاورمیانه قرار دارد و باید با این کشورها تعامل کنیم.

 

علاوه‌بر منطقه برای رشد اقتصادی در دنیا باید چه اقداماتی صورت داد؟

در حال حاضر مسائل سیاسی با دنیا مرتفع شده و آنچه مسلم است اینکه هم‌اکنون وارد فاز اقتصادی شده‌ایم. در این بخش با توجه به اینکه قیمت نفت در سال‌های آینده رشد چندانی نخواهد داشت، به همین دلیل شاهد کاهش ورود ارز به کشور خواهیم بود که این امر روند رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد. به همین دلیل باید جذب سرمایه خارجی را در دستور کار خود قرار دهیم. به‌جز سرمایه‌گذاران خارجی که باید برای جذب آنها برنامه‌ریزی کرد، چه منابع دیگری برای تامین سرمایه در کشور وجود دارد؟

در چند سال گذشته و به دلیل بداخلاقی‌هایی که با سرمایه‌گذاران صورت گرفت، برخی از سرمایه‌گذاران داخلی اقدام به خروج سرمایه خود از کشور کردند که باید درخصوص برگرداندن این سرمایه‌ها به کشور راهکاری در نظر گرفت. از سوی دیگر، دولت باید راهکاری در نظر گیرد تا سرمایه‌های راکد و غیرفعال موجود در کشور وارد بازار شود.

 

شما سابقه ریاست در هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران را در کارنامه کاری خود دارید. به‌عنوان یکی از مسوولان فعال در این حوزه، مشکلات معدن کشور را در چه بخش‌هایی ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در این سال‌ها سرمایه‌گذاری در بخش معدن محدود بوده است. اما آنچه مسلم است در ابتدا باید برنامه‌های حمایتی برای این بخش در نظر گرفت تا شرایط برای رشد و پس از آن بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی فراهم شود.

 

چه حمایت‌هایی در بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند به رشد این بخش کمک کند؟

در مجلس دوم حذف تعرفه واردات ماشین‌آلات معدنی مطرح شد که این طرح باید پیگیری شود. علاوه‌بر موارد مذکور، باید حقوق دولتی را نیز شناور کرد تا با توجه به تغییر قیمت‌ها فعالان این بخش حقوق دولتی خود را بپردازند. یکی دیگر از مشکلات این بخش بحث مربوط به واگذاری‌ها است که باید برای عبور از مشکلات در این بخش نیز گام جدی برداشت.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها