عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

پاسخ کره جنوبی به راهبرد تجاری ایران

تاریخ: 1394/12/15

گروه بازرگانی- بمانجان ندیمی: کره ازجمله کشورهایی بود که با تشدید تحریم‌ها، همکاری خود را با ایران قطع کرد. این موضوع گله‌مندی ایرانی‌ها را به‌دنبال داشت. در حال حاضر و درشرایط پساتحریم، استراتژی ایران برای همکاری با کشورهای خارجی از جمله کره جنوبی تغییر کرده و تولید مشترک و صادرات محور را مورد تاکید قرار می‌دهند، البته کره‌ای‌ها نیز معتقدند که می‌توانند با ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری مشترکی داشته باشند، چراکه کره جنوبی به لحاظ دانش فنی و تکنیک، پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و می‌تواند در این خصوص به ایران کمک کند، اما اظهارات «یونگ گوان کیم» قائم‌مقام اتحادیه بین‌المللی تجارت کره جنوبی، بیانگر این است که اگرچه این کشور خواهان توسعه روابط با ایران است اما تصمیمات آمریکا می‌تواند این همکاری را مجددا تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها در ایران همچنان با تردید صورت خواهد گرفت. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» را با «یونگ گوان کیم» قائم‌مقام اتحادیه بین‌المللی تجارت کره جنوبی می‌خوانید.





در حال حاضر روابط ایران و کره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کره‌جنوبی به‌دلیل اینکه صنایع معدنی و نفتی ندارد، از برقراری رابطه تجاری مناسب با ایران استقبال خواهد کرد، اما کره‌ای‌ها نیز از نظر فناوری و تکنیک موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند، بنابراین با توجه به قدمت روابط ایران و کره و پتانسیل‌های دو طرف، این دو کشور می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. یعنی ایران می‌تواند به کره‌جنوبی نفت خام صادر کند و کره ای‌ها نیز فناوری و تکنیک خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهند. به نظر من این یک رابطه تجاری و اقتصادی خوب برای دوطرف است و باید تقویت شود.

 

ایران همواره یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای کره‌جنوبی در زمینه خودرو، لوازم خانگی و موبایل بوده، اما در شرایط پساتحریم متولیان حوزه تجارت، خواستار تغییر راهبرد در واردات کالا از کره‌جنوبی هستند؛ به‌طوری‌که پیشنهاد راه‌اندازی خط تولید برندهای کره‌ای در ایران را اعلام کرده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟

کره‌جنوبی نیز در گذشته کشوری بوده که با جنگ دست و پنجه نرم کرده و دچار عقب‌ماندگی و فقر بوده است، اما در یک مدت کوتاه حدود 20 تا 30 سال پیشرفت کردند. بنابراین هدفی که در ‌آن زمان دنبال می‌کردند، با شرایط حال حاضر ایران یکسان است. هر دو به‌دنبال پیشرفت بوده و هستند و می‌خواهند در فهرست کشورهای پیشرفته قرار بگیرند. به نظر من برای اینکه ایرانی‌ها بتوانند پیشرفت کنند باید محصولات مورد نیازشان را در ایران تولید کنند. در این راه می‌توانند از فناوری و تکنیک‌های کره‌ای نیز استفاده کنند. حتی می‌توانند با برندهای کره‌ای در ایران سرمایه‌گذاری مشترک صورت دهند. به گونه‌ای که کارخانه را ایرانی‌ها دایر کنند و فناوری و تکنولوژی نیز از سوی کره ای‌ها باشد.

 

یکی از چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران، پیوستن به سازمان تجارت جهانی یا WTO است. کره در خصوص الحاق ایران به این سازمان چگونه می‌تواند ایران را یاری دهد؟ آیا انتقال تکنولوژی از کره می‌تواند رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را در این فرآیند افزایش دهد؟

عضویت در این سازمان با شروطی همراه است. همان‌طور که اشاره کردم کره می‌تواند در خصوص انتقال فناوری و تکنولوژی به ایران کمک کند. در واقع ایران باید تصمیم بگیرد که چگونه می‌خواهد از این دانش استفاده کند و از آن در تولید خود بهره‌مند شود. به طوری که بتوانند در سطح جهانی برندهایی را معرفی کند.

 

آنچه شنیده می‌شود این است که شرکت هیوندای قصد دارد با ایران تولید مشترک داشته باشد. آیا از برنامه‌های این شرکت اطلاعی دارید؟

در خاور میانه خودروهای هیوندای طرفداران زیادی دارد. با توجه به این موضوع، شرکت هیوندای قصد دارد که در این منطقه کارخانه‌ای راه‌اندازی کند. ایران نیز به‌دلیل موقعیتی که دراین منطقه دارد، در اولویت انتخاب کره‌ای‌ها قرار گرفته است.

 

از زمان توافق ایران با گروه 1+5 چهار هیات ازکره‌جنوبی برای بررسی بیشتر بازار ایران با فعالان دولتی و بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌اند، تمایل شما برای همکاری با ایران بیشتر در چه بخش‌هایی است؟

کره‌ای‌ها در تمام بخش‌ها می‌تواند با ایران همکاری کنند. چرا که تکنیک دارند. اما آنچه در حال حاضر مورد نیاز ایران است، ورود کره به بخش‌هایی همچون ساخت‌وساز، خودرو، کشتی سازی، محیط زیست، سلامت، فرهنگ و الکترونیک است که کره نیز در این خصوص پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و می‌تواند این بخش‌ها را برای همکاری با ایران دراولویت قرار دهد.

 

همان‌طور که می‌دانید رفتار کره در زمان تحریم‌ها موجب گله‌مندی ایرانی‌ها شد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری بلندمدت با شرکای خارجی از جمله کره در دستور کار طرف ایرانی قرار گرفته است. در این سفر آیا در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های کره‌جنوبی تحت نظر آمریکا انجام می‌شود، این کشور نمی‌تواند در برخی موارد مقابل خواسته آمریکا بایستد و آنچه مورد نظر خود است را انجام دهد. اگر بر خواسته خود پافشاری کند، آمریکا یکسری از تحریم‌ها را برای آنها در نظر می‌گیرد. بنابراین حتی اگر نخواهیم نیز مجبور به عمل کردن به دستورات آمریکا هستیم. اگر زمان تحریم ایران را تنها گذاشتیم، به خواست خودمان نبوده و امیدواریم ایرانی‌ها نیز این موقعیت را درک کنند. درحال حاضر نیز در مورد سرمایه‌گذاری بلندمدت باید بگویم مذاکراتی بین دو دولت صورت گرفته است اما شرکت‌ها به‌صورت مستقل قرار است مذاکراتی را صورت دهند. به هر حال آنچه مسلم است کره به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نیست. منفعت دو طرف مد نظر ماست.

 

چقدر به آینده رابطه با ایران خوش‌بین هستید و آیا هدف‌گذاری خاصی برای تجارت با ایران مد نظر قرار داده‌اید یا خیر؟

ما برای همکاری و تجارت با ایران هیچ خط و حدی نداریم. مگر اینکه آمریکا مجددا بخواهد سیاست‌ها و تصمیمات جدید اتخاذ کند.

 

پس همچنان این تهدید وجود دارد که با تصمیمات آمریکا، رویکرد کره‌ای‌ها نیز عوض شود.

بله؛ در صورتی که آمریکا مجددا بخواهد شرایط سختگیرانه‌ای را اعمال کند به‌گونه‌ای که شرکت‌های کره‌ای جایگاه خود را در این فرآیند متزلزل ببینند، همکاری ایران و کره نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

با توجه به اینکه برقراری روابط بانکی برای توسعه روابط اقتصادی بسیار مهم است، کره در این خصوص چه برنامه‌ای دارد؟ ضمن اینکه آمریکا هنوز در این خصوص تحریم‌های اولیه خود را لغو نکرده و بسیاری از بانک‌های اروپایی نیز به همین دلیل در روابط بانکی خود با ایران با احتیاط رفتار می‌کنند. راهکار شما در این خصوص چیست؟

فعلا به‌دلیل تحریم‌ها چون نمی‌توانیم پولی را به ایران بفرستیم، از طریق وون (واحد پول کره) این تبادلات انجام می‌شد. در زمان تحریم‌ها در ازای دادن یکسری محصولات به ایران، نفت خام دریافت می‌کردیم. حال نیز اگر پرداختی از سوی کره انجام بگیرد، فقط به حساب بانک مرکزی ایران واریز خواهد شد. البته در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا مبادلات ما با ایرانی‌ها از طریق دلار صورت نمی‌گیرد.

 

ایران به دنبال توسعه یک مدل بومی برای توسعه اقتصاد خود است؛ مدلی که با توجه به شرایط داخلی ایران قابلیت اجرا داشته باشد. آیا کره هم از مدل‌های بومی برای توسعه کشورش استفاده کرده یا از تجارب کشورهای دیگر نیز بهره گرفته است؟

کره در ابتدا نمی‌توانست استراتژی بومی برای خود تعریف کند. بنابراین از تجربه کشورهای خارجی برای پیشرفت استفاده کرد. در عین حال سختکوشی مردم کره و سطح بالای آموزش در این کشور به تسریع در پیشرفت و تدوین مدل بومی کمک کرد. در واقع استارت این پیشرفت با کمک کشورهای خارجی بود؛ اما ارتقای آن توسط خود کره‌ای‌ها صورت گرفت. اما این موضوع به مرور زمان اتفاق افتاد.

 

به نظر شما برای ورود به بازار ایران چه مشکلاتی وجود دارد؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکل، دردسترس نبودن اطلاعات کافی از شرکت‌های ایرانی است. در واقع شرکت‌های ایرانی هیچ جزئیاتی از شرکت خودشان در وب‌سایت‌ها قرار نمی‌دهند. اما در وب سایت‌های شرکت‌های کره‌ای شما به‌راحتی می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را ببینید. البته اتاق‌های بازرگانی دو طرف در این خصوص فعال هستند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها