عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

یخ‌ زدایی از رکود در سال 95

تاریخ: 1394/12/12

گروه بازرگانی: پارلمان بخش خصوصی پایتخت در آستانه نوروز، سفره عید خود را با هفت مطالبه از دولت در سال 95 مهیا کرد. «کوچک‌سازی دولت»، «اصلاح نظام بانکی»، «شفافیت مبارزه با فساد»، «تقویت بخش خصوصی از طریق رقابتی کردن بازار»،‌ «تسهیل فضای ورود سرمایه‌گذاران خارجی»، «اصلاح نظام یارانه‌ای» و «واقعی کردن نرخ ارز» مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی کشور برای سال آینده بود که در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در سال 94 مطرح شد. البته در این جلسه این امیدواری نیز مطرح شد که یخ رکود در سال آینده شکسته شده و سال 95، سال رونق باشد. از سویی در این جلسه، مدیرعامل بانک صنعت و معدن از برقراری سوئیفت در شبکه بانکی از 10 روز قبل خبر داد و اعلام کرد ال‌سی نیز همراه با سوئیفت گشایش شده است. همچنین بودجه سال 95 اتاق بازرگانی تهران نیز با اخذ 37 رای از 37 عضو حاضر، در این نشست تصویب شد.



در ابتدای جلسه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به انتخابات 7 اسفندماه گفت: انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و نتیجه آن بیانگر پیروزی اعتدال بر تندروی و افراط بود. مشارکت مردم و نتیجه حاصل شده نشان داد که امنیت، تا چه اندازه برای جامعه مهم است. رئیس اتاق تهران با اشاره به حماسه‌آفرینی و مشارکت گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفندماه افزود: نتیجه این انتخابات نیز پیروزی اعتدال بود و پیامی که مردم از این انتخاب مخابره کردند، آن است که خواهان پیشرفت و توسعه کشور از مسیر ثبات و آرامش هستند.

رئیس اتاق تهران در ادامه با مروری اجمالی بر آنچه اقتصاد ایران در سال 94 از سر گذراند، گفت: رکود حاکم بر اقتصاد، سال سختی را برای بنگاه‌های اقتصادی رقم زد. بنگاه‌های بخش خصوصی روزهای سختی را در رکود گذراندند و در عین حال مشکلات فراوانی برای دریافت تسهیلات، بازپرداخت بدهی‌ها، مالیات و تامین سرمایه در گردش خود داشتند. با این حال با دو اتفاق توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام و انتخابات اسفندماه با امیدواری قدم به سال جدید می‌گذارند. وی ابراز امیدواری کرد: یخ رکود در سال آینده شکسته شود و با اجرای برجام 2، برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش مضاعفی صورت بگیرد. وی با بیان اینکه تعدادی از مراجع بین‌المللی اقتصادی، رشد 4 تا 5 درصدی را برای سال آینده ایران پیش‌بینی کرده‌اند، افزود: پیش‌بینی شده است سال آینده، سال رونق باشد. ضمن آنکه ورود بیش از 140 هیات خارجی به کشور و در عین حال نوع استقبال از رئیس‌جمهوری در ایتالیا و فرانسه و اشتیاق برای سفرهای آتی وی به اتریش، عراق و پاکستان، همگی نشان از تمایل این کشورها برای مشارکت اقتصادی با ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ما دارد.

خوانساری گفت: سال 1394 اگرچه بنگا‌ه‌ها با فشار‌هایی از نواحی مختلف مواجه بودند، اما به واسطه سیاست‌هایی چون کنترل تورم که دولت در پیش گرفت، نسبتا آرام گذشت. اتاق تهران این تقاضا را از دولت دارد که مواردی که در سال 94 از سوی بخش خصوصی به‌عنوان پیشنهاد و خواسته مطرح شده است در سال 1395 مورد اعتنا قرار گیرد. به گفته رئیس اتاق تهران، کوچک‌سازی نهاد دولت، شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد، تقویت بخش خصوصی از طریق رقابتی کردن بازارها، تسهیل فعالیت و ورود سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی، واقعی کردن نرخ ارز، اصلاح نظام یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی برای سال آینده است. خوانساری با اشاره به آغاز بررسی لایحه بودجه سال 1395 در مجلس گفت: خوشبختانه اتاق تهران به موقع بیانیه خود را در مورد این لایحه صادر کرد و البته یک نسخه از این بیانیه برای رئیس مجلس نیز ارسال شده است.

در ادامه این نشست، وی از مدیرعامل بانک صنعت و معدن خواست تا در خصوص آخرین وضعیت سوئیفت در ایران خبر دهد که علی‌اشرف افخمی در این زمینه از بازگشایی و عملیاتی شدن سوئیفت برای بانک‌های داخل کشور خبر داد. افخمی افزود: این اخبار که سوئیفت هنوز برای بانک‌های ایرانی بازگشایی نشده است، صحت ندارد و باید اعلام کنم که سوئیفت برای بانک صنعت و معدن باز شده است و ما از این طریق اقدام به گشایش ال‌سی کرده‌ایم که مشتریان و بانک طرف خارجی نیز مشخص شده است. وی گفت: بانک صنعت و معدن در روز اجرای برجام موفق شد 14 «ال‌سی» بدون سوئیفت و با استفاده از سیستم سنتی باز کند در حالی که برخی این شائبه را مطرح کردند که روز تعطیلی بانک‌های خارجی بوده و این اقدام ممکن نبوده است. در حالی که مقدمات کار از قبل فراهم شده بود و ضمن اینکه این اقدامات چندان به روز تعطیل یا غیرتعطیل مرتبط نیست. در همین رابطه، سیدرضی حاجی آقامیری از اعضای هیات نمایندگان و از تجار بزرگ فرش کشور نیز، بازگشایی و آغاز به کار سوئیفت را تایید کرد.

در ادامه این جلسه، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری نیازمند مقدمات و پیش‌نیاز‌هایی است، گفت: در دوره پسابرجام هیات‌های سیاسی و تجاری متعددی از کشورهای مختلف به ایران سفر کردند که این سفرها در حال حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی بازار ایران صورت می‌پذیرد. این امر می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری‌های بیشتر قلمداد شود و شایسته است در این شرایط برای پیشبرد اهداف جذب سرمایه‌گذاری با ایجاد فضایی قابل‌اعتماد و کم‌ریسک و بهبود زیرساخت‌ها با مشارکت دولت و بخش خصوصی این امر تسهیل شده تا امنیت مورد نیاز سرمایه‌گذار خارجی نیز تامین شود. در همین راستا برای اولین بار بعد از مدت‌ها در ایران، مرکزی با عنوان «مرکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری» در اتاق بازرگانی تهران ایجاد شده و آغاز به کار کرده است.

وی ارائه مشاوره و خدمات تخصصی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، شرایط جذب و هدایت صحیح سرمایه‌گذاران، معرفی ظرفیت‌های همکاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و شناسایی شرکای مناسب سرمایه‌گذاران خارجی را به‌عنوان اهداف اصلی این مرکز معرفی کرد و در مورد برنامه‌های این مرکز توضیح داد. در ادامه این نشست، محمد لاهوتی از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در حوزه بازرگانی، به موضوع خروج از رکود از مسیر صادرات و توسعه آن اشاره کرد. وی در ادامه با بیان اینکه صادرکنندگان خواهان افزایش نرخ ارز نیستند، افزود: بخش خصوصی دو خواسته را مطالبه می‌کند؛ نخست آنکه دولت یازدهم سیاست‌های ارزی دولت دهم و نهم را دنبال نکند و دیگری اینکه اتاق بازرگانی به‌عنوان خانه فعالان اقتصادی، موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها