عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

پایـان تجـارت یک‌طـرفه با کـره‌جنـوبی

تاریخ: 1394/12/11

گروه بازرگانی: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کره‌جنوبی در حالی روز گذشته برگزار شد که ایران در این نشست راهبرد تجاری جدید خود را به هیات کره‌ای اعلام کرد. راهبردی که براساس آن بازار در مقابل بازار را از این کشور آسیایی می‌خواهد. اگرچه همواره برندهای کره‌ای مطرح در زمینه خودرو، لوازم خانگی و موبایل در میان مردم ایران بسیار مقبول بوده و ایران یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌جنوبی است؛ اما در شرایط پساتحریم ایران تغییر راهبرد داده و خواستار راه‌اندازی خط تولید برندهای کره‌ای در ایران شده است؛ از این نظر که کره‌جنوبی به جای ارائه کالاهای نهایی خود به بازار ایران، با رویکرد تولید مشترک وارد کشور شود و محصولات مشترک را از طریق ایران به کشورهای منطقه که حدود 400 میلیون جمعیت دارند، صادر کند.





در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کره‌جنوبی، سه سند همکاری نیز در زمینه ساخت نیروگاه تولید برق و آسیاب فولادی در چابهار و ساخت مشترک تاسیسات برق و آب شیرین‌کن با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید.

کره‌جنوبی یکی از کشورهای موفق صنعتی است که ایران سطح تجارت نسبتا بالایی با این کشور دارد. البته تاکنون ایران در تجارت با کره‌جنوبی بیش از اینکه صادرکننده کالا باشد، واردکننده بوده است؛ به‌طوری‌که در آمارهای 10ماه منتهی به دی سال جاری، گمرک کره‌جنوبی در جایگاه سوم مبادی وارداتی ایران قرار دارد. ایران در 10 ماه منتهی به دی سال جاری در حالی معادل سه میلیارد و 55 میلیون دلار کالا از کره‌جنوبی وارد کرده که میزان صادرات ایران به این کشور تنها معادل 6/ 95 میلیون دلار بوده است. براساس گزارش سازمان توسعه تجارت از وضعیت تجاری کره‌جنوبی، این کشور در سال 2014 تجارتی معادل یک هزار و 99 میلیون دلار صورت داده که 573 میلیارد دلار آن صادرات و 526 میلیارد دلار دیگر نیز واردات این کشور بوده است. این حجم تجاری در حالی است که از این مقدار 4 میلیارد و 408 میلیون دلار آن به تجارت این کشور با ایران اختصاص داشته است. در این سال ایران صادراتی معادل 265 میلیون دلار به کره‌جنوبی صورت داده و معادل چهار میلیارد و 143 میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده است.

مهم ترین اقلام صادراتی کره‌جنوبی تجهیزات الکترونیکی و وسایل نقلیه است. مهم‌ترین مقاصد صادراتی کره‌جنوبی نیز در سال 2014، چین، آمریکا و ژاپن بوده است. از سوی دیگر، در این سال بیشترین حجم واردات کره‌جنوبی نیز به اقلامی از قبیل سوخت‌های معدنی و پتروشیمی اختصاص داشته است. بیشترین سهم ایران از بازار کره‌جنوبی نیز اگر چه ناچیز، در صنایع شیمیایی است. در سال 2014 سهم ایران در بازار صنایع شیمیایی معادل 3/ 0 درصد و معادل 131 میلیون دلار بوده است. این رقم در حالی است که کل واردات کره‌جنوبی از صنایع شیمیایی معادل 47 میلیارد و 134 میلیون دلار است. پس از صنایع شیمیایی، سوخت‌های معدنی و محصولات پالایشگاهی بیشترین سهم از واردات کره‌جنوبی از ایران را از آن خود کرده است. در سال 2014، واردات سوخت‌های معدنی و محصولات پالایشگاهی کره‌جنوبی 176 میلیارد دلار بوده که ایران از این میزان 86 میلیون دلار سهم داشته است.

 

 

استراتژی بازار در مقابل بازار

ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و کره‌جنوبی ضمن خوشامدگویی به هیات کره‌ای، خطاب به مسوولان این کشور گفت: ایران خریدار صرف محصولات کره‌ای نیست. وی ادامه داد: در دوران تحریم، تبلیغات منفی علیه کشور ما خیلی زیاد بود؛ اما ما توانستیم پروژه ایران‌هراسی را که غربی‌ها علیه ما طراحی کرده بودند برطرف کنیم و در 6 ماه گذشته همه آن تحریم‌ها از بین رفت. اکنون ایران به‌صورت فعالانه در جامعه جهانی حضور دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت صحبت‌های خود را با گلایه از سیاست کره‌جنوبی در زمان تحریم ادامه داد و گفت: در زمان تحریم کره در برخی مواقع حتی فراتر از تحریم، اقداماتی نسبت به ایران انجام داد که ما از آنها توقع نداشتیم؛ به‌طوری که این امر موجب تعطیلی برخی از کارخانه‌ها در ایران از جمله یک کارخانه خودروسازی در بم شد؛ چراکه کره‌جنوبی از ارسال قطعات خودرو به ایران خودداری کرد. حتی نتوانستیم در آن دوره خودروها را به‌صورت سی‌بی‌یو (یک واحد ساخته شده کامل) وارد کنیم و بالاجبار با واسطه توانستیم کالاهای کره‌جنوبی را خریداری کنیم. در حالی که اصلا سی بی یو جزو تحریم‌ها شناخته نمی‌شد.

وی تاکید کرد: سیاست کنونی ما بازار در مقابل بازار است؛ به ایران به‌صورت خریدار کالاهای کره‌ای نگاه نکنید، در کشور ما سرمایه‌گذاری کنید و خط تولید راه بیندازید؛ محصولاتتان را در ایران بسازید چراکه ایران امن‌ترین نقطه و باثبات‌ترین مکان در خاورمیانه است. افخمی‌راد خاطرنشان کرد: ما همیشه و در هر زمان قوانین‌مان را در زمینه کسب‌وکار بهبود می‌بخشیم؛ در مناطق آزاد ما ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌توان از آنها در مسیر تولید مشترک استفاده و به بازار 400 میلیونی منطقه صادر کرد. وی با بیان اینکه مناطق آزاد ایران پتانسیل خوبی برای تولید و تجارت دارد، خاطرنشان کرد: ایران با رشد صادرات غیرنفتی مقام بالایی در میان کشورهای برتر منطقه دارد. افخمی‌راد با ابراز امیدواری نسبت به توسعه صنعتی در ایران به کمک کره‌جنوبی، اظهار کرد: امیدوارم در سایه روابط دوستانه با هم به تعامل برسیم.

 

 

رئیس‌جمهوری کره به ایران می‌آید

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این نشست با تاکید بر ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای افزایش حجم تجارت، گفت: درخواست مهم ما از مسوولان تسهیل در صدور روادید است. وی ادامه داد: ایران دومین اقتصاد خاورمیانه، پنجمین کشور در تولید سیمان، دومین کشور در تولید گچ و نیز یکی از تاثیرگذارترین کشورها در تولید نفت و گاز است؛ همچنین ایران در تولید علم جزو 20 کشور دنیا و اولین کشور آسیا است؛ این ظرفیت‌ها حکایت از توانمندی‌ ایران برای گسترش تجارت با جهان دارد. جلال‌پور در ادامه به همکاری‌های ایران و کره‌جنوبی در سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: امیدواریم با توجه به رفع تحریم‌ها حجم مبادلات دو کشور به‌صورت چشمگیری افزایش یابد. وی افزود: در حال حاضر دو کشور روابط سیاسی خوبی دارند و امیدواریم به زودی زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز برای کره‌جنوبی فراهم شود. وی از سفر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در آینده نزدیک به ایران خبر داد و گفت: امید می‌رود این سفر زمینه ساز همکاری‌های بیشتر اقتصادی دو کشور باشد. جلالپور همچنین پیشنهاد داد: یک سازمان تشکیل شود که به اختلافات تجاری بین شرکت‌های کره‌ای و ایرانی که امکان دارد به‌وجود بیاید، رسیدگی کند.

 

 

به همکاری طولانی‌مدت می‌اندیشیم

در این نشست جو هیونگ هوان، وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی ضمن ابراز خوشحالی از دریچه‌ای که برای همکاری ایران و کره‌جنوبی گشوده شده است، گفت: من بعد از 4 سال به ایران آمده‌ام و متوجه شدم که مردم ایران نسبت به سال‌های گذشته خوشحال‌تر هستند؛ چراکه در آن دوره به دلیل تحریم‌ها شرایط سختی را می‌گذراندند. وی افزود: هرچند دو کشور ایران و کره‌جنوبی به لحاظ جغرافیایی از یکدیگر فاصله دارند، اما در روابط تجاری دارای قدمت هزار ساله هستند. وی با اشاره به قدمت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: کشور ما در سال 1973 به خاطر تامین نفت سختی‌های زیادی کشید؛ اما ایران نفت را برای ما فراهم کرد؛ البته شرکت‌های ما هم در سال‌های تحریم ایران را ترک نکردند. وی ادامه داد: ما به همکاری‌های طولانی‌مدت در ایران می‌اندیشیم. ما در همکاری‌ با ایران به منفعت کنونی فکر نمی‌کنیم و همکاری‌های طولانی‌مدت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعی را در نظر داریم. وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی گفت: در شرایط کنونی هدف ایران، توسعه اقتصادی و حضور در جوامع جهانی است. به همین دلیل با توجه به تجربه کره می‌توانیم در این زمینه به ایرانیان کمک کنیم.

هوان افزود: اگر تجربه کره با منابع و اقتصاد ایران همراه شود، ایران بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه را خواهد داشت، ما آماده‌ایم که برای افزایش حجم تجارت تهران و سئول تلاش کنیم، امیدوارم در زمینه توسعه بندرگاه، راهسازی و دیگر موارد همکاری‌های زیادی داشته باشیم. وی اظهار کرد: ایران به لحاظ جمعیت، موقعیت جغرافیایی و بازار بزرگ داخلی و منطقه‌ای و منابع زیاد، کشوری مورد توجه بوده و کره‌جنوبی نیز خواهان همکاری با ایران است. از سویی ایران در زمینه‌هایی همچون پتروشیمی و خودرو پتانسیل پیشرفت دارد و کره می‌تواند در این زمینه تجربیات خود را در اختیار آنها بگذارد. وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی بر انتقال دانش فنی توسط کره به ایران تاکید کرد و زیرساخت‌های ایران را مورد توجه قرار داد. به گفته وی، باید برای فراهم آوردن زیرساخت‌های بیشتر تلاش شود. بازیافت انرژی، پزشکی و تجهیزات بیمارستانی نیز از جمله موارد مورد تاکید وی برای همکاری با ایران بود. هوان تاسیس مراکز فرهنگی ایرانی در کره را نیز راهی برای تبادلات فرهنگی دانست. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مشکلات مراودات بانکی و نقل‌وانتقال پول به زودی حل شود؛ چراکه برای سرمایه‌گذاری نیازمند به حل چنین مشکلاتی هستیم

 



لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها