عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

الفبای جذب سرمایه‌ خارجی

تاریخ: 1394/12/11

گروه صنعت و معدن: نداشتن زبان مشترک اقتصادی بین‌المللی یکی از عمده‌ترین موانعی است که فعالان اقتصادی معتقدند جذب سرمایه‌گذاری از کشورهای اروپایی را با وجود رفع تحریم‌های بین‌المللی با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است. مانعی که برای عبور از آن فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی ناچار به استفاده از گفتمان مشترک اقتصاد بین‌المللی هستند. طی سال‌های تحریم، چین با ایران ارتباط اقتصادی گسترده‌ای داشت و این امر موجب شده بود تا فعالان اقتصادی روش جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها را به کار گیرند؛ روشی که در دوره کنونی کاربرد چندانی برای فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی ندارد.



ارتقای تکنولوژی بانک‌های داخلی برای ارتباط با بانک‌های جهانی، ضرورت اطمینان‌سازی برای شرکای خارجی، عدم تخریب شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از وکلا برای مباحث حقوقی در قراردادها، اهمیت طرح‌های جدید برای طرف‌های خارجی، اهمیت یکسان‌سازی نرخ ارز برای شرکت‌های اروپایی و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران از دیگر زمینه‌هایی هستند که فعالان اقتصادی معتقدند برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شرایط آنها باید در کشور فراهم شود. در این خصوص نیز نشستی در کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با محوریت بررسی تهدیدها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در پسا تحریم در اتاق ایران برگزار شد و در آن راهکارهای عبور از جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشنهاد شد.

 

 

تمام مشکلات، سوئیفت نیست

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، بهزاد گل‌کار، فعال اقتصادی و کارشناس سرمایه‌گذاری در این نشست، اولین تهدید سرمایه‌گذاری خارجی را مساله بانکی عنوان و تصریح کرد: با باز شدن سوئیفت همه مشکلات رفع نمی‌شود و موانع دیگری در این زمینه وجود دارد. گل‌کار با بیان اینکه بازار مالی ایران تنها در گشایش «ال.سی» و سوئیفت با بازارهای بین‌المللی تبادل داشته است، افزود: حال پس از 12 سال و با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران از بازار بین‌المللی بسیار دور شده و در این مدت فضای بین‌المللی مانند تغییرات تکنولوژیک به سرعت تغییر کرده و دیگر نمی‌توان با همان استانداردهای 12 سال قبل به فعالیت ادامه داد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی باید به زبان مشترک اقتصادی بین‌المللی مسلط شوند، گفت: زبان جذب سرمایه و فعالیت در خارج از کشور و به خصوص اروپا، زبان فعالیت با چینی‌ها نیست و باید ارتقا یابد. گل‌کار راهکارهای حل این موضوع را در مشورت با بنگاه‌های حقوقی داخلی و خارجی و کم‌کردن ریسک سرمایه‌گذاری عنوان کرد. وی ضرورت اطمینان‌سازی برای شرکای خارجی و انتخاب درست شریک تجاری خارجی را مورد توجه قرار داد و در عین حال از روندی که در حال حاضر میان بعضی شرکت‌های ایرانی حاکم است و به تخریب یکدیگر برای جذب شریک می‌پردازند، انتقاد کرد. این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید در انتخاب صنایع دقت کرد. ضرورت استفاده از مشاوران و وکلای حقوقی را در زمان انعقاد قراردادها مورد توجه قرار داد و گفت: بحث حقوقی و قراردادها بسیار مهم است و باید از وکلایی در این زمینه بهره برد که به قوانین حقوق بین‌المللی مسلط باشند؛ چراکه برای شرکت‌ها و افراد اروپایی، قراردادها همیشه ساختارمند، غیرقابل تغییر و چند صفحه‌ای است و باید به آنها مسلط بود. وی با اشاره به چانه‌زنی و انجام مذاکرات اقتصادی، اهمیت طرح مزیت‌های جدید برای طرف‌های خارجی را مورد توجه قرار داد. این کارشناس اقتصادی همچنین اهمیت برابری نرخ ارز را مورد توجه قرار داد و گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز برای شرکت‌های اروپایی بسیار پر اهمیت است و دولت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

 

 

رقابت بخش خصوصی با دولتی‌ها

در ادامه فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، با اشاره به اهمیت هزینه کردن برای خدمات مشاوره‌های حقوقی و مالی گفت: در ایران هیچ‌گاه به هزینه کردن برای نرم‌افزارها و موارد دیربازده عادت نداشته و همواره هزینه کردن برای سخت‌افزارها برای ما در اولویت بوده است. مستوفی همچنین عنوان کرد: بخش خصوصی برای بهبود شرایط اقتصادی فعالیت خارجی و داخلی، همچنین افزایش سهم خود در اقتصاد باید با بخش دولتی با تمام توان وارد شده و برای گرفتن سهم خود در اقتصاد با بخش دولتی رقابت کند. رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، مهم‌ترین مشکلات بخش سرمایه‌گذاری خارجی را نبود امنیت برای سرمایه‌گذاران، حضور قوی شبه دولتی‌ها در اقتصاد و قاچاق عنوان کرد. در بخش دیگری از نشست، بابک آقایی، از پژوهشگران بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ رشد در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه 8 درصد و نرخ رشد سرمایه‌گذاری خارجی 15 درصد در نظر گرفته شده است، گفت: برای رسیدن به این نرخ‌های رشد، از میان روش‌های تامین مالی فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سرمایه‌گذاری خارجی بهترین راهکار است. آقایی در ادامه به بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت. وی از مهم‌ترین مزیت‌های این امر را پیدا کردن لابی‌های پنهان در فضای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: از طریق ایجاد منافع مشترک با کشورهای قدرتمند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان به ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور کمک کرد. وی چالش‌های فضای سرمایه‌گذاری را نبود امنیت سرمایه‌گذار، بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری و تدوین نقشه راه سرمایه‌گذاری عنوان کرد و اهمیت رعایت استانداردهای بین‌المللی اقتصادی را مورد توجه قرار داد. دالوند، معاون مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نخست باید زیرساخت‌های این موضوع فراهم شود، گفت: برداشتن تحریم‌ها به تنهایی منجر به هیچ اتفاق مثبتی نخواهد شد و باید ابزارهای لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده شوند. دالوند بر اهمیت شناخت و اطلاع از مزیت‌های مناطق مختلف کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد. وی همچنین با بیان اینکه هر دو بخش دولتی و خصوصی در جذب سرمایه‌گذاری کند بوده‌اند، افزود: هر دو بخش باید خود را در این زمینه تقویت کنند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها