عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

شناسایی عامل مخل همکاری اقتصادی با آلمان

تاریخ: 1394/12/01

گروه بازرگانی: سیمای آماری قرارهای تجاری از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد آلمان درخصوص اعزام هیات‌های مختلف اقتصادی به ایران، از سایر کشورها سبقت گرفته است؛ به‌گونه‌ای که تا کنون 13 هیات آلمانی وارد ایران شده‌اند. از سویی آلمان جزو نخستین کشورهایی بود که دو روز پس از لغو تحریم‌ها در ایران حضور یافت و خواهان همکاری با شرکت‌های ایرانی شد. البته این رفت‌و‌آمدها با امضای چند تفاهم‌نامه نیز همراه بوده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها قرار است به انعقاد قرارداد همکاری منجر شود. حال فعالان اقتصادی ایرانی به دعوت آلمانی‌ها در پایتخت این کشور حضور یافتند تا بتوانند پایه همکاری بنگاه‌های اقتصادی دو کشور را مستحکم‌تر کنند.



آنچه همواره سد راه مبادلات تجاری بین کشورها بوده، اختلال در مراودات بانکی است. روابط ایران و آلمان نیز از این چالش مستثنی نیست. برخی از فعالان اقتصادی معتقدند آلمانی‌ها برای همکاری با ایران، قدم‌ها را آهسته و با احتیاط برمی‌دارند. این در حالی است که برخی از کارشناسان، احتیاط بانک‌های آلمانی را برای برقراری روابط بانکی با ایران ناشی از جریمه‌هایی می‌دانند که در زمان تحریم‌ها به دلیل همکاری با ایران، توسط آمریکا متحمل شده‌اند. به همین دلیل تاکنون در زمینه بانکی قراردادی به امضا نرسیده است. از سویی بنا به گفته سفیر ایران در آلمان، برای برطرف شدن تردید بانک‌های آلمانی به منظور برقراری روابط بانکی با ایران، قرار است هفته جاری هیاتی از طرف خزانه‌داری آمریکا در سطحی بالا به این کشور بیاید تا برداشت‌ یکسانی در مورد لغو تحریم ایران به دست آورند. علی ماجدی سفیر ایران در آلمان، در دیدار فعالان اقتصادی ایران و آلمان در اتاق بازرگانی برلین، اظهار کرد: مشکلات بانکی پیش‌روی ارتباط اقتصادی ایران و آلمان در حال بر طرف شدن است و بانک ملی ایران و بانک EIH اکنون می‌توانند کارهای دریافت و پرداخت را انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌های کوچک و بزرگ در دل اتاق‌های بازرگانی فعالیت کنند، ادامه داد: حدود 85 درصد بار اقتصاد آلمان بر دوش شرکت‌های کوچک و متوسط است که این امر نشان‌دهنده نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور است. وی تصریح کرد: آلمان می‌تواند تولید خود را در ایران برای صادرات به منطقه انجام دهد و در این ارتباط نیروی‌های جوان و تحصیلکرده و منابع داخلی ایران مهیا است. بازار ایران اکنون بازار رقابتی شده است و آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک و در مرحله بعد جذب فاینانس را دارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اقرار مقامات آلمان مبنی بر تاخیر دولت این کشور برای رفع مشکلات بیمه و بانکی برای ارتباطات خود با ایران، گره کار کجاست که این مسائل هنوز حل نشده است، گفت: بانک‌های بزرگ آلمان تفسیر اشتباهی از مفاد توافق نهایی ایران و کشورهای 1+5 دارند و نگران هستند که در صورت همکاری با ایران همچنان با جرایم سنگین مالی از طرف آمریکا مواجه شوند؛ در حالی که این نگرانی بی‌مورد است و وزارت امورخارجه آمریکا حمایت جدی خود را از توافق هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها اعلام کرده است، بنابراین یکی از مشکلات بر سر راه آغاز جدی مناسبات اقتصادی میان ایران و آلمان، نگرانی و ترس بانک‌های آلمانی از گشایش روابط بانکی با ایران است. وی افزود: ما جدیتی را از طرف آلمانی برای حل این مسائل مشاهده می‌کنیم؛ به همین منظور هفته جاری هیاتی از طرف خزانه‌داری آمریکا، در سطحی بالا به آلمان می‌آیند تا برداشت‌های متفاوت را به‌هم نزدیک کنند و برداشت‌های یکسانی به‌دست آورند. سفیر ایران در برلین در ادامه از امضای قرارداد یک شرکت بزرگ آلمانی با ایران در بخش صنایع بالادستی نفت خبر داد و یادآور شد که این قرارداد به زودی اجرایی خواهد شد.

 

 

احتیاط بیش از اندازه

مسعود خوانساری، ‌رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در اتاق بازرگانی برلین و در جمع فعالان اقتصادی این کشور و هیات اعزامی اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: آلمان بیش از اندازه با احتیاط عمل می‌کند و لازم است که با فشاری که اتاق‌های بازرگانی ایالت‌های مختلف به دولت می‌آورند، مشکلات بانک و بیمه هرچه زود‌تر برطرف شود تا شرکت‌ها کار خود را شروع کنند. وی با اشاره به پیشقدم شدن فرانسه و ایتالیا در توسعه روابط اقتصادی خود با ایران، گفت: شرکت‌های دو کشور در حال نهایی کردن قراردادهای خود هستند؛ به‌طوری که در ایتالیا کل قراردادها از طریق بیمه ساچه بیمه می‌شوند و در فرانسه نیز شرکت‌های فرانسوی تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که انتظار داریم هرچه زودتر مسائل ما با آلمان نیز به همین صورت حل شود. خوانساری یادآورشد: اقتصاد ایران نیازمند سرمایه و تکنولوژی است که اقتصاد آلمان در این زمینه می‌تواند با ما همکاری داشته باشد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه ششم برای جذب سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی‌های جدید، گفت: فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از رفع تحریم‌ها به وجود آمده است.

رئیس اتاق تهران تاکید کرد: در سازمان‌های جهانی رشد حداقل 5 درصدی برای اقتصاد ایران درنظر گرفته‌اند؛ این درحالی است که به‌خاطر کاهش قیمت نفت، کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا با رکود روبه‌رو هستند. وی با اشاره به ملاقات‌ها و مذاکرات هیات اقتصادی اتاق تهران در مونیخ، گفت: ما در طول این سفر و در ملاقات‌های متعدد به این مساله اشاره کرده‌ایم که کلید گشایش روابط اقتصادی میان ایران و آلمان در دست دولت آلمان است که شرایط ورود بانک‌ها و بیمه هرمس آلمان را به مناسبات بازرگانی با ایران تسهیل کنند. در ادامه کریستین وایزن هوتر، معاون ارشد اتاق بازرگانی برلین ‌گفت: در شرایط جدید باید امنیتی برای سرمایه‌گذاری‌ها وجود داشته باشد. ما به دنبال این هستیم که این موضوع را برای بازرگانان و فعالان اقتصادی خود روشن کنیم که بازار ایران تنها بازار 70 میلیونی نیست؛ بلکه بازار کشورهای همسایه ایران نیز هستند که از طریق ایران قابل دسترسی‌اند. این مقام آلمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران به دنبال جذب یک‌سوم سرمایه‌گذاری‌های خود از خارج کشور و نیازمند توسعه تولید داخلی است، همچنین این کشور جوانان تحصیلکرده فراوانی دارد که امکان توسعه همکاری‌ها را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران تا 10 سال پیش یکی از شرکای مهم تجاری آلمان بود، گفت: ما به دنبال آن هستیم تا روابط آسیب‌دیده میان دو کشور را بار دیگر احیا کنیم. وایزن هوتر با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 و رفع تحریم‌ها، افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها چشم‌انداز خوبی برای همکاری اقتصادی با ایران باز شده است و امروز به نظر می‌رسد که افزایش تولید و گسترش کالاهای سرمایه‌ای به هدف اصلی دولتمردان ایران تبدیل شده است. وی در ادامه به توسعه اقتصادی و صنعتی برلین اشاره کرد و گفت: از سال 2006 به بعد، رشد اقتصادی برلین فراتر از انتظارها ارتقا یافته و حتی فراتر از کشور آلمان پیش رفته است، از این‌رو شرکت‌ها و صنایع برلین علاقه‌مند هستند دوره جدید همکاری‌ها با صنایع ایران را آغاز کنند. وایزن هوتر با بیان اینکه اتاق بازرگانی برلین به دنبال آن است تا پلی میان همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد، از سفر هیاتی تجاری از اتاق بازرگانی و صنایع برلین به تهران طی ماه‌های آتی خبر داد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها