عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تشدید برخورد با عرضه‌کنندگان میوه‌های قاچاق

تاریخ: 1394/11/29

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستگاه‌های کاشف را مکلف کرده برای برخورد قاطع با واحدهای صنفی متخلف حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد شوند و از شنبه برخورد با عرضه‌کنندگان میوه قاچاق تشدید می‌شود.



عباس نخعی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود روزانه 15 هزار تن میوه قاچاق در سطح کشور توزیع می‌شود، ستاد در این راستا برای برخورد چه پیشگیری‌هایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: مسوولیت ارائه مجوز برای واردات میوه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و طبق قانون تنها 3 نوع میوه موز، آناناس و نارگیل (میوه‌های گرمسیری) امکان رسمی واردات دارند و به‌جز این، واردات تمام اقلام میوه ممنوع است. وی تصریح کرد: ستاد طی یک برنامه‌ریزی در سال گذشته مبارزه با قاچاق میوه را به‌طور جدی‌تر پیگیری کرده و تقریبا موضوع ورود میوه‌های قاچاق به ویژه مرکبات را تا شهریور امسال کاملا مهار کرده‌ایم. به گفته نخعی تنها در پایان سال 93 و هنگامی‌که تنظیم بازار میوه شب عید به وزارت جهاد سپرده شد در مقطعی کوتاه شاهد قاچاق میوه از غرب و جنوب کشور در حوزه مرکبات بودیم. وی به کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی 9 ماه امسال در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این رقم 320 درصد نسبت به 12 ماه سال 93 افزایش یافته است و جمعا در حوزه محصولات باغی مانند مرکبات، سیب، گلابی و گریپ‌فروت 2 میلیون و 387 هزار تن کشفیات داشته‌ایم. وی افزود: همچنین در 6 ماهه دوم امسال با مقدار جزئی قاچاق لیمو ترش مواجه بوده‌ایم اما دیگر خبری از قاچاق سیب یا پرتقال مصری مانند سال گذشته نبوده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد در مورد توضیحات بیشتر قاچاق میوه طی هفته گذشته که در استان‌ها بسیار به آن پرداخته شده و وزیر صنعت نیز دو روز اخیر مهر تایید بر آن گذاشت، گفت: اگر بگوییم در میادین میوه و تره‌بار توزیع میوه قاچاق نداریم، دروغ گفته‌ایم و حرف درستی نیست. در همین راستا طی هفته گذشته جلسه‌ای را با شهرداری برگزار کردیم که نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند چرا که میوه‌ای که وارداتش به کشور ممنوع است قطعا نباید از طریق میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود. وی اضافه کرد: همچنین در سطح میوه فروشی‌های شهر اتحادیه فروشندگان میوه و سازمان حمایت موظف به جمع‌آوری میوه‌های قاچاق، تشکیل پرونده و ارسال به تعزیرات خواهند بود. جالب اینجاست که طی چند روز اخیر و به یکباره شاهد ورود میوه‌های نوبرانه تابستانه از جمله آلو قطره طلا، گیلاس، انگور و انواع گل‌ها و میوه‌های آسیای جنوب شرقی مانند کاکتوس، ستاره دریایی، چیکو و نوعی انبه قرمز بوده‌ایم که نمی‌تواند مربوط به کشوررهای همسایه باشد بلکه از کشور‌های دور ممکن است محموله بزرگی از طریق مرزها به‌طور قاچاق وارد کشور شده باشد.

وی یکی دیگر از مشکلات قاچاق میوه از مرزهای شرقی کشور را حمل این بارها توسط اتوبوس‌های مسافربری عنوان کرد و گفت: ظرف یک روز گزارشی از اتوبوس‌هایی که از شرق کشور به پایانه‌های پایتخت وارد شده بودند، تهیه کردیم و به‌طور متوسط از هر اتوبوس بین 200 تا 400 کیلوگرم میوه کشف شد که طی آن نامه‌ای به سازمان پایانه‌ها و مسافربری زده‌ایم که اتوبوس‌های مسافربری حق جابه‌جایی میوه را ندارند. وی در مورد برخورد با کشف میوه قاچاق و مجازات‌های پیش‌بینی شده با آن در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: طبق ماده 18 قانون، نگهداری، عرضه و فروش هرنوع کالای قاچاق از جمله میوه توسط واحدهای صنفی علاوه بر ضبط کالا در مرتبه اول برابر با دو برابر قیمت کالا مشمول جریمه شده، در مرتبه دوم 4 برابر قیمت کالا و در مرتبه سوم 6 برابر قیمت کالا مشمول جریمه نقدی، نصب پارچه یا تابلو و تعطیلی محل کسب به مدت 6 ماه است.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها