عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

فراخوان مشارکت در معامله با ایران

تاریخ: 1394/11/29

گروه بازرگانی: به دنبال لغو تحریم‌ها و قراردادهای منعقد شده بین شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایران، شرکت‌های اروپایی خواستار برقراری روابط بانک‌های غربی با ایران شدند؛ به طوری‌که مسوول مالی شرکت ایرباس بانک‌های اروپایی را به مشارکت در معامله با ایران فراخواند. این خواسته در حالی مطرح شده که مدیران ایرباس به مشکلات پیش روی شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران اشاره کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از بانک‌ها نیز همچنان برای همکاری با ایران دچار تردید هستند. تردید آنها نیز ناشی از جریمه‌های چند میلیارد دلاری است که در زمان تحریم‌ها به‌دلیل همکاری این بانک‌ها با ایران از سوی آمریکا متحمل شدند. از سویی برخی از مدیران فرانسوی چارچوب حقوقی آمریکا درباره لغو تحریم‌های ایران را مبهم دانسته‌اند.





رویترز در این گزارش آورده است: امتناع بانک‌های اروپایی از برقراری ارتباط با ایران صدای مدیران ایرباس را هم درآورده به گونه‌ای که یکی از مدیران شرکت ایرباس با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران از بانک‌های اروپایی خواست تا بر تردید‌های خود درباره تامین مالی پروژه‌های صادراتی به این کشور به‌دلیل تحریم‌های آمریکا غلبه کنند. بانک‌های فرانسوی، که به‌دلیل خاطره تلخی که از جریمه 9 میلیارد دلاری بانکی بی ان پی پاریبا در سال 2014 توسط دولت آمریکا دارند، به‌رغم درخواست‌های مقامات ایرانی تمایلی برای تسهیل معاملات شرکت‌های اروپایی با این کشور ندارند. این امر موجب می‌شود تا تامین مالی قراردادها برای شرکت‌هایی نظیر ایرباس، که موافقت‌نامه‌ای به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 فروند هواپیما به این کشور امضا کرده است، پیچیده‌تر شود.

 

یکی از مدیران شرکت ایرباس با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران از بانک‌های اروپایی خواست تا بر تردیدهای خود درباره تامین مالی پروژه‌های صادراتی به این کشور به‌دلیل تحریم‌های آمریکا غلبه کنند. نایجل تایلر، معاون رئیس بخش مشتریان، پروژه‌ها و تامین مالی شرکت ایرباس گفت: دولت‌های اروپایی و آژانس‌های اعتبار‌سنجی آنها را از تجارت با ایران حمایت می‌کنند. وی در کنفرانسی با موضوع تامین مالی صادرات که در وزارت دارایی فرانسه برگزار شد، گفت: با توجه به شرایط مساعد موجود، من نمی‌توانم درک کنم که چرا ما فقط داریم تجربه گذشته بانک‌ها را می‌بینیم. دلیلی برای نگرانی و ترس وجود ندارد. اما ماری آن باربات لایانی، رئیس فدراسیون بانکداری فرانسه که در این کنفرانس شرکت داشت گفت: چارچوب حقوقی آمریکا درباره تحریم‌ها همچنان بیش از حد مبهم است. برای اخذ تصمیم قاطعانه برای ورود به بازار ایران باید قوانین مربوطه شفاف باشند و امنیت ما را تضمین کنند، نقطه‌ای که هنوز به آن نرسیده‌ایم. بانکداران ارشد فرانسوی در این کنفرانس اظهار کردند: خاطره جریمه بانک بی ان پی پاریبا همچنان بسیار تازه است و چارچوب حقوقی فعلی که در آن احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد، ناخوشایند است. باربات لایانی همچنین گفت، شرکت‌های اروپایی باید تلاش کنند و برای تخطی نکردن از سیستم حقوقی آمریکا، به جای دلار به یورو معامله کنند. ما باید تامین مالی متکی بر یورو را توسعه دهیم، حتی اگر این کافی نباشد. این در حالی است که ایران از شرکت‌های نفتی خارجی خواسته که بدهی‌ها و معوقات خود را از دوران پیش از تحریم‌ها نه به دلار که به یورو بپردازند. تردید بانک‌های اروپایی از همکاری با ایران در حالی مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت ایران ایر اعلام کرده مشکلی برای خرید هواپیما ندارد. این شرکت به تازگی قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس فرانسه را نهایی کرده و مسوولان این شرکت عنوان می‌کنند برای خرید هواپیماهای بیشتر از سایر شرکت‌ها مشکلی ندارند. یکی از شرکت‌هایی که این روزها ضدو نقیض‌های زیادی در خصوص ورودش به ایران وجود دارد، بوئینگ آمریکا است.

 

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت ایران ایر با اشاره به این مطلب به بلومبرگ گفت: این شرکت حتی بعد از ثبت سفارش خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار مشکلی برای خرید هواپیما از شرکت بوئینگ ندارد. وی افزود: بوئینگ، از سایر رقبای خود تا حدودی عقب افتاده و با توجه به اینکه این امکان وجود داشته که خزانه داری آمریکا از طریق اداره کنترل دارایی‌های خارجی خود مجوز صادرات به ایران را صادر کند، این شرکت می‌توانسته سریع‌تر عمل کند. پرورش گفت: ما همیشه فکر می‌کنیم بوئینگ 737 گزینه خوبی برای بازار داخلی ما است، اما این هواپیماها رقیبی به نام هواپیمای ایرباس‌ای320 دارند. ما اخیرا یک قرارداد بزرگ برای خرید این نوع هواپیما امضا کرده‌ایم، اما این کار، ما را از امضای قرارداد با بوئینگ در زمینه برخی محصولات این شرکت منع نمی‌کند. مدیرعامل این شرکت هواپیمایی عنوان کرد که همزمان با لغو تحریم‌ها، رئیس جمهوری در سفر خود به فرانسه، سفارش 45 فروند هواپیمای A320s و 73 فروند هواپیمای A330، A350 و A380 را مورد تایید قرار داد. درحالی‌که شرکت هواپیمایی بوئینگ در گردهمایی ماه ژانویه در تهران که تمامی رقبای اروپایی‌اش در آن شرکت کرده بودند، حضور نداشت.

 

وی افزود: موانع همچنان برای تاجران و شرکت‌های آمریکایی که شریک اقتصادی ایران هستند وجود دارد. طبق توافق‌نامه‌ هسته‌ای، شرکت‌های تجاری صنایع هوایی تنها گروهی بودند که به‌طور خاص به آنها مجوز فعالیت و همکاری داده شده است. با این حال، ایالات متحده همچنان محتاطانه و محافظه‌کارانه عمل می‌کند. این شرکت‌ها برای فروش محصولات به ایران موظف شده‌اند یک «گواهی انتقال خاص» را دریافت کنند. پرورش عنوان کرد: ایران‌ایر که در حال حاضر به 27 مسیر هوایی داخلی و 29 مسیر بین‌المللی خدمات ارائه می‌دهد، برای برنامه‌ توسعه‌ ده‌ساله‌ خود به هواپیماهای بیشتری نیاز دارد. این شرکت بازار داخلی 80 میلیون نفری در داخل کشور و حدود 10 میلیون نفری از ایرانی‌های پراکنده در سراسر جهان دارد. به علاوه، موج سرمایه‌گذاران و تاجران خارجی را نیز باید به حساب آورد. مدیرعامل ایران ایر گفت: این شرکت قصد دارد در نهایت در فهرست بورس تهران قرار گیرد؛ هرچند که باید ابتدا شرایط مناسبی فراهم شود. در حال حاضر بازه زمانی خاصی برای این موضوع تعیین نشده است.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها