عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

منوی ناوگان هوایی برای سرمایه‌گذاران

تاریخ: 1394/11/27

گروه بازرگانی: تبدیل ایران به هاب هوایی در منطقه یکی از اهداف کشور در دوران پساتحریم است. هدفی که نمایندگان شرکت‌های بزرگ هوانوردی جهان را نیز ترغیب کرد تا بلافاصله پس از تحریم‌ها برای به‌دست آوردن سهم خود از نوسازی ناوگان هوایی کشور، راهی ایران شوند. پیش‌تر اجلاس بزرگی با عنوان «اجلاس هوانوردی ایران 2016»، با حضور متولیان حوزه هوایی کشور و نمایندگان بیش از 100شرکت سازنده هواپیما به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت هوایی ایران برگزار شد و نیاز ناوگان هوایی کشور به 500 فروند هواپیمای مسافری مورد تاکید قرار گرفت. دیروز نیز همایش «توسعه ناوگان هوایی و فرودگاهی کشور» با حضور هیات‌های تجاری از ۱۵ کشور پیشرفته جهان برگزار شد تا جزئیات بیشتری از زمینه‌های مناسب برای همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری و تامین صنایع هوایی و فرودگاهی کشور مورد بررسی قرار گیرد.





متولیان حوزه هوایی ایران در این همایش با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت بیش از 50 فرودگاه داخلی در ایران بلااستفاده مانده است، از نیاز ایران به 160 فروند هواپیما با ظرفیت 50 تا 100 سرنشین خبر دادند. فراهم کردن زمینه همکاری خدمات بیمه‌ای به شکل مدرن و ایجاد مرکز آموزش خدمات هوایی با همکاری سرمایه گذاران خارجی از دیگر موارد مطرح شده در این همایش بود. علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، در این همایش که با حضور ۵۰ شرکت در حوزه خدمات فرودگاهی، تامین تجهیزات فرودگاهی و پشتیبانی هوایی از 15 کشور شامل آلمان، فرانسه، اسپانیا، سوئد، انگلیس، بلژیک و... در تهران برگزار شد، گفت: با آغاز دور جدید همکاری‌ها به دنبال اجرای برنامه‌هایی در زمینه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستیم. در این زمینه امکان توسعه زیرساخت‌ها همگام با ایجاد فرصت‌های جدید نیز وجود دارد. وی با ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس چندملیتی درحوزه هوانوردی، گفت: ایران به دنبال باز کردن درهای اقتصاد کشور به دنیای مدرن، توسعه زیرساخت‌های صنایع هوایی و به رسمیت شناختن بخش خصوصی در حوزه هوانوردی است. عابدزاده تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه صنعت هوانوردی باور دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که میزان جابه جایی مسافر در پروازهای داخلی را سالانه به ۳۰ میلیون مسافر افزایش دهیم. در حال حاضر ۸۰ درصد پروازهای کشور در مسیرهای داخلی و ۲۰ درصد پروازها نیز در مسیرهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند. عابدزاده با تاکید بر اینکه تعداد مسافران پروازهای داخلی را می‌توان در ایران به‌صورت چشمگیر افزایش داد، گفت: اگر از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود و فرودگاه‌ها، زیرساخت‌های فرودگاهی و ترمینال‌های مسافری توسعه یابند این امکان فراهم می‌شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه‌های ایران ابزار کافی برای تجاری‌سازی را در اختیار دارند، گفت: دولت فعلی سیاست خود را در حوزه صنعت هوانوردی تغییر داده و به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری به روش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی در این صنعت است. وی با تاکید بر اینکه از عناصر مهم توسعه صنعت هوانوردی افزایش ظرفیت فرودگاه‌های کوچک است، به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: تا چند ماه گذشته نرخ بلیت هواپیما در ایران تکلیفی بود و از موانع صنعت هوانوردی تلقی می‌شد، اما با آزادسازی و واقعی شدن نرخ بلیت هواپیما، امکان توسعه صنعت هوانوردی فراهم شده است. عابدزاده در بخش دیگری از اظهاراتش از برنامه‌ریزی برای کاهش مسافت‌های هوایی بین شهرهای کوچک خبر داد و گفت: ایرلاین‌ها امروز به دنبال ارائه خدمات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی هستند تا ضمن فعالیت تجاری رفاه مسافران نیز تامین شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه از ظرفیت بیش از ۵۰ فرودگاه داخلی به خوبی استفاده نمی‌شود، گفت: با توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد امکان توسعه فرودگاه‌ها فراهم می‌شود. به این منظور از مشارکت بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کنیم؛ ضمن اینکه سازمان هواپیمایی تامین فاینانس برای اجرای پروژه‌های صنعت هوانوردی و فرودگاهی را تسهیل می‌کند. عابدزاده با تاکید براینکه مشارکت خارجی‌ها برای ساخت فرودگاه‌های کوچک، به ایجاد ارزش افزوده منجر می‌شود، گفت: تحریم‌ها موضوع تامین مالی برای پروژه‌های کشور را دچار مشکل کرده بود. این موضوع صنعت فرودگاهی را نیز با محدودیت مواجه کرد، اما رفع تحریم‌ها فضا را برای توسعه مراودات مالی و ارتباطات بانکی فراهم کرد.

 

وی با بیان اینکه ایران به ۱۶۰ هواپیما با ظرفیت50‌تا ۱۰۰ صندلی نیاز دارد تا فعالیت‌های خود را توسعه دهد، گفت: شرکت‌های لیزینگ می‌توانند با بانک‌های حاضر در کشور ما همکاری داشته باشند تا نیازهای هوایی ایران را تامین کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال همکاری با جامعه لیزینگ و مالی صنایع هوایی دنیا هستیم، گفت: اگر سطح علمی خود را توسعه دهیم قطعا به اهداف کلان خود نیز دست خواهیم یافت، چراکه توسعه سطح دانش فنی یکی از الزامات است. عابدزاده افزود: سازمان هواپیمایی کشوری از هرگونه حمایت خارجی برای آموزش نیروهای داخلی حمایت می‌کند؛ البته ایران از تجربه و توانایی‌های زیادی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماها برخوردار است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: می‌توانیم با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی اولین مرکز را در سطح عالی آموزش خدمات هوایی و سایر حوزه‌ها ایجاد کنیم؛ البته زمینه‌های زیادی برای همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، زیرا در ایران شرکت‌های تولید تجهیزات زیادی وجود دارند که برای توسعه کیفیت محصولات خود نیازمند همکاری با شرکت‌های خارجی هستند.

 

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش با اشاره به اینکه زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی کشور وجود دارد، گفت: شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی می‌توانند در حوزه تاسیس ایرلاین و ساخت و توسعه فرودگاهی کشور سرمایه‌گذاری کنند. وی افزود: قوانین و مقررات در سرمایه‌گذاری ایران عمدتا تابع ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﻳﺖ و ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاري ﺧﺎرﺟﻲ (FIPPA)، است و تمام خدماتی که توسط دولت به سرمایه‌گذاران داده می‌شود بر مبنای این قانون خواهد بود. فخریه کاشان در ادامه با بیان اینکه تامین مالی پروژه‌ها یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران است، گفت: در گذشته خرید هواپیمای ایران از طریق( ECA(Export Credit Agency‌ها یا آژانس اعتبارات صادرات صورت می‌گرفت. اما با فشار تحریم‌ها این همکاری‌ها قطع شد و اکنون که تحریم‌ها برداشته شده هنوز همکاری ECA‌ها با ایران از سر گرفته نشده است. وی گفت: در این مسیر مشکل ایران عمدتا در دو مورد است، یکی از آنها بدهی‌هایی است که از قبل معوق ماندند و به‌خاطر تحریم‌ها پرداخت نشدند و دیگری رتبه ریسک کشوری ایران است که با رفع تحریم‌ها باید ارزیابی مجددی از رتبه ایران صورت بگیرد.

 

اما با برداشته شدن تحریم‌ها توافقاتی با شرکت‌های ارائه خدمات بیمه‌ای از ژاپن، هند، فرانسه، سوئیس، اتریش، روسیه و برخی دیگر کشورها صورت گرفت که می‌تواند زمینه همکاری خدمات بیمه‌ای به شکل مدرن را در ایران فراهم کند. طی مذاکراتی که صورت گرفت به زودی خدمات بیمه‌ای بین‌المللی برای تامین مالی پروژه‌ها تعریف می‌شود. در ادامه محمود صفارزاده، معاون تحقيقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور نیز به ارائه آمارهایی از وضعیت حمل و نقل هوایی کشور پرداخت. به گفته صفارزاده، در اسفند ماه سال 1393، حمل و نقل هوایی کشور نسبت به ماه مشابه سال ماقبل آن 80 درصد رشد را تجربه کرده است و این رشد می‌تواند با طراحی مسیرهای جدید افزایش یابد. وی بزرگ‌ترین مساله و چالش پیش روی شرکت‌های هواپیمایی ایران را در هواپیماهای فرسوده، کارآیی پایین و کمبود آنها اعلام کرد. وی همچنین مشکل عمده فرودگاه‌ها در کشور را نیز کارآیی پایین فرودگاه‌ها در کشور و سهم کم فرودگاه امام‌خمینی(ره) در جابه‌جایی مسافر در منطقه دانست.

 

 

 

آسیای جنوب شرقی، مشتری 20 سال آینده بوئینگ

 

گروه اقتصاد بین‌الملل: در شرایطی که ایران با رفع تحریم‌ها شروع به مذاکره با شرکت هواپیماسازی رقیب بوئینگ یعنی ایرباس کرد و همه هواپیماهای مورد نیاز خود را به شرکت اروپایی ایرباس سفارش داده است، دیروز یکی از مدیران ارشد شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کرد که این شرکت هواپیماسازی برای 20 سال آینده سفارش‌های زیادی از کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی دریافت کرده است. بر اساس اعلام این مقام ارشد بوئینگ، منطقه آسیای جنوب شرقی از سال 2015 تا 20 سال پس از آن، نیازمند 3750 هواپیمای نو است که ارزش کل آنها به 550 میلیارد دلار بالغ می‌شود. دینش گسکار معاون ارشد بخش فروش بوئینگ در منطقه آسیاپاسیفیک و هند روز سه‌شنبه در کنفرانس افتتاحیه نمایشگاه صنایع هوایی سنگاپور با اعلام این مطلب افزود که از این تعداد 76درصد هواپیماها باریک پیکر هستند، مانند بوئینگ 737 و ایرباس A320 و بیشتر این سفارش‌ها از طرف شرکت‌های هواپیمایی کم هزینه و در حال رشد کشور‌های اندونزی، میانمار و ویتنام مطرح شده است. او در ادامه گفت: اگر چه در حال حاضر تعداد مسافران بسیار کم است، اما آسیای جنوب شرقی تا سال 2010 شاهد افزایش ترافیک هوایی تا بیش از 9 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال دیگر آمار جابه‌جایی مسافران در داخل آسیای جنوب شرقی به 7/ 7درصد برسد. براساس پیش‌بینی شرکت بوئینگ، منطقه آسیا و اقیانوسیه در آینده به 14میلیون و 550 هزار فروند هواپیما نیاز خواهد داشت. این مقدار یعنی بیش از یک سوم نیاز جهانی که بالغ بر 39 میلیون و 50 هزار فروند هواپیما است. شرکت‌های هواپیمایی کم‌هزینه که بسیار سریع در حال پیشرفت هستند، مانند اندونزی لیون ایر، مالزی ایراشیا و ایندیا ایندیگو، برای حفظ ارزش سهام خود در دهه اخیر بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ سفارش داده‌اند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها