عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

حرکت سوپاپی بورس تهران

تاریخ: 1394/01/19

روز گذشته شاخص کل بورس تهران بعد از 8 روز روند صعودی هیجانی با افت 684 واحدی مواجه شد و به‌عبارتی سوپاپ بازار فعال شد. بررسی‌ها نشان می‌دهند روز گذشته شاخص در شرایطی با ریزش مواجه شد که این افت بیشتر یک فاز استراحت برای شاخص کل محسوب می‌شود که پس از طی یک دوره صعودی و رشد 13 درصدی بازار سهام رخ داده و این موضوع شائبه حرکت حبابی بازار را در همین ابتدا منتفی کرده است. نکته مهم دیگر رشد بالای حجم و ارزش معاملات در روزهای گذشته است.


افت شاخص کل بورس از حجم نا اطمینانی‌ها کاست

حرکت سوپاپی بازار سهام

گروه بورس- هدیه لطفی: نخستین افت بورس در سال 94 پس از 9 روز صعود پیاپی در حالی با کاهش 684 واحدی شاخص کل رقم خورد که بازدهی این بازار را در سال جدید به 2/ 12 درصد رساند که همچنان رقم بی‌سابقه‌ای در تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود.


روز گذشته روند نزولی بازار با شیبی ملایم از ابتدای ساعات معاملاتی آغاز شد که در نهایت به کاهش 684 واحدی، (حدود یک درصد) نماگر اصلی بازار منجر و باعث شد شاخص در محدوده 70 هزار و 159 واحدی متوقف شود و به این ترتیب نخستین افت بورس در سال جدید به ثبت رسید.  به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و ارائه بیانیه مشترک لوزان موجب شد تا بازار سرمایه سال جدید را رویایی آغاز کند و سهامداران بار دیگر شاهد ایجاد رونق در این بازار باشند، به‌طوری‌که در چند روز اخیر اهالی بازار سرمایه شاهد رکورد‌شکنی‌های بی سابقه بورس در عمر فعالیت آن بودند، تا یک بار دیگر قدرت این بازار به رخ دیگر بازارهای موازی و رقیب کشیده شود.  در این میان کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که افت دیروز به منزله تنفس بازار بوده و روند صعودی بورس همچنان در یکی دو ماه آینده ادامه خواهد داشت. با این حال افت روز گذشته در حالی رقم خورد که در مجموع داد و ستد یک میلیارد و 441 میلیون سهم به ارزش 273‌میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با معاملات روز دوشنبه با کاهش مواجه شد. شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) نیز افت 295 واحدی، شاخص کل (هم وزن) افت 92.7 واحدی و شاخص قیمت (هم وزن) نیز افت 84.8 واحدی را تجربه کردند. از سوی دیگر 39 هزار و 601 معامله‌ای که در فرابورس به ارزش 125 میلیارد و 973 میلیون تومان و حجم 305 میلیون و 559 هزار سهم انجام شد شاخص کل این بازار را وادار به ریزش 13,4 واحدی کرد تا در نهایت آیفکس به 771 واحد برسد. در این بین مهدی افضلیان از کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بیانیه لوزان به‌عنوان یک اتفاق مثبت برای ایران تلقی می‌شود چون در مرحله اول حداقل رخوت و سستی را از اقتصاد ایران می‌کاهد و در بلند مدت موجب ایجاد فضای مثبت در کسب و کار خواهد شد و البته این موضوع به‌طور موقت تا نهایی شدن مذاکرات که تا 10 و 11 تیرماه به طول می‌انجامد حداقل بسیاری از شبهه‌ها را برطرف خواهد کرد و یک اطمینان خاطر را به وجود می‌آورد.  وی ادامه داد: رشدهای اخیر بازار سرمایه موجب اقبال همگانی به کلیه نمادهای بازار شده است؛ اما یک نکته در این میان باقی است و اینکه اثرات ریسک سیستماتیک که مدت‌ها گریبانگیر بازار شده بود این بار کاهش یافت و سرمایه‌گذاران فارغ از این موضوع در مورد خرید و فروش‌های خود تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی خاطر‌نشان کرد: البته این نکته را باید مد‌نظر داشت که در شرایط فعلی نباید انتظار معجزه‌ای را در صورت‌های مالی شرکت‌ها حداقل تا گزارش‌های 6 ماهه داشت، بلکه باید انتظار تاثیر مرحله‌ای در متغیرهای واقعی اقتصادی و سپس اثرات آن بر شرکت‌های بورسی به‌عنوان دماسنج اقتصادی را مد نظر داشت. افضلیان یکی دیگر از اتفاقات تاثیر گذار بر بازار را نرخ ارز دانست و گفت: همگان در انتظار تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر قیمت ارز بودند که اولین تکانه‌های آن در اولین روز کاری رخ داد به گونه‌ای که در ابتدای معاملات شاهد ریزش 100 تا 120 تومانی در قیمت دلار و سپس افزایش آن تا محدوده 3 هزار و 220تومان در بازار بوده‌ایم، در گزارش‌های پیشین هم گفته‌ایم که فعلا با متغیرهای حاضر انتظار کاهش چشمگیری را در قیمت دلار نداریم و نوسان‌های به وجود آمده در همین محدوده‌های 2 تا 3 درصد قیمتی خواهد بود که می‌تواند خبر خوبی برای تولید‌کننده‌های کشور باشد که انتظار قوی‌شدن واردات و بازار رقابتی به واسطه دلار ارزان برای بسیاری از آنها به‌وجود نخواهد آمد.
این کارشناس بازار سرمایه دیگر عامل تاثیر‌گذار را قیمت نفت عنوان کرد و گفت: همزمان با اخبار مثبت حاصله از مذاکرات هسته‌ای شاهد کاهش قیمت نفت از سطح 54 دلار به 52 دلار بودیم، البته این کاهش آنچنان نبوده که بگوییم مذاکرات هسته‌ای تاثیر خود را سریع اعمال کرده است، در اینجا ذکر این نکته لازم است که بگوییم دوگانگی به‌وجود آمده بین بیانیه منتشر شده و صحبت‌های اوباما درست بعد از قرائت این بیانیه این شک و دودلی را به‌وجود آورده که آنچه عنوان شده است، چیزی نبود که انتظار آن می‌رفت و همین عامل موجب شد تغییرات آنچنانی را در قیمت نفت نداشته باشیم؛ یعنی هنوز هم این ابهام در مورد تفاهم سیاسی وجود دارد و به همین دلیل نیز شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در حوزه نفتی به تصمیم‌گیری درست در این زمینه نرسیده‌اند. افضلیان در ادامه با اشاره به این موضوع که با توجه به بیانیه منتشر شده و خبرهای مثبت حاصل از آن، کاهش سود بانکی در این برهه زمانی هم کم کم جلوه خاصی پیدا می‌کند، اظهار کرد: قبلا هم عنوان کرده بودیم که کاهش سود بانکی می‌تواند همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد. از طرفی در حال حاضر شاهد کاهش تورم در کشور هستیم؛ به‌طوری که میانگین آن در سال 93 به 15 درصد رسیده است؛ همین سیگنال‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی باشد. افضلیان در پایان خاطرنشان کرد: انتظار این است تا پایان هفته شاهد معاملات متعادل‌تری در بسیاری از نمادهای بازار باشیم و اینکه بسیاری از گروه‌ها مانند گروه قندی، کاشی سرامیک و... زودتر از این نیز به تعادل برسند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه با شرایط به‌وجود آمده در سال 94 به مراتب بهتر از سال 93 خواهد بود و دیدگاه میان‌مدت می‌تواند نتایج خوبی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

 تغییر جهت مثبت بازار از هفته آینده
در این راستا احسان حاجی از تحلیلگران بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به این مطلب که شاخص کل بازار پس از اعلام نتیجه مذاکرات لوزان، دو روز هیجان‌انگیز را سپری کرد و تشکیل شمع‌های بلند و پر‌قدرت نوید ورود پول‌های جدید را به بازار داد، گفت: در نمودار هفتگی نماگر مکدی در آستانه عبور از خط صفر و آر‌اس‌ای شکست خط روند نزولی خود را به همراه داشته و شاهد تشکیل صف‌های خرید عجیب و غریب و میلیاردی در بازار بودیم، همانطور که برداشته شدن ابهام مذاکرات سیاسی و ابهام بازگشایی شرکت‌های پالایشی از بالای سر بازار، سرمایه‌گذاران را امیدوار به اتمام روند فرسایشی و نزولی بازار کرده است و از این جهت می‌توانیم انتظار اتمام روند و تشکیل کف قدرتمند 61 هزار و 500 واحدی در بازار را داشته باشیم.
وی ادامه داد: اما در روز دوشنبه برخورد به آرواره‌های تمساح و خط مقاومت روند نزولی 15 ماهه شرایط بازار را قدری متفاوت و حساس کرد، به علاوه نوسان‌گیران بازار با دستیابی به سودهای بالاتر از 10 درصد انگیزه کافی برای خروج موقت را داشتند. حاجی خاطر نشان کرد: بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رفت کندل‌های پر‌انرژی شاخص کل بعد از دو روز قدرت خود را از دست دادند و روز دوشنبه شمعی مثبت ولی نسبتا کم توان و در ادامه شمعی کم قدرت و در جهت مخالف تشکیل دادند. وی در ادامه افزود: از منظر قوانین کندل‌ها نیز شاهد تثبیت شمع پوششی منفی در روز سه‌شنبه هستیم که بیانگر شروع اصلاح و تغییر است؛ وضعیت عرضه و تقاضای انتهایی بازار سه‌شنبه نیز احتمال وجود صف‌های خرید قابل توجه در روز چهارشنبه را کمرنگ می‌کند که خط کیجونسن در بازه زمانی ساعتی و حمایت 23 یا 38 فیبو می‌توانند معیاری برای تعیین محدوده تغییر جهت مثبت بازار باشند. این تکنیکالیست در ادامه تصریح کرد: بنابراین می‌توان ابتدا بازاری کم رمق را برای روزهای آینده و سپس تثبیت و تغییر جهت مثبت بازار را طی هفته یا هفته‌های آتی برای نماگر بورس تهران انتظار داشت.  به گفته حاجی امروز، روز مهمی برای شاخص خواهد بود؛ برخورد به آرواره‌های تمساح و خط مقاومت روند نزولی 15 ماهه شرایط بازار را کمی حساس خواهد کرد. مازاد اینکه نوسان‌گیران در سودهای بالاتر از 12 درصد قرار دارند و انگیزه فروش وجود دارد. بنابر‌این پیش‌بینی روز پر عرضه‌ای را نسبت به دو روز قبل خواهیم داشت.

 روند بازار چگونه بود؟
در این میان روز گذشته نخستین عرضه اولیه سال 94 با ورود سیمان خوزستان به‌عنوان 483‌امین شرکت به بورس رقم خورد؛ روز گذشته تعداد 65 میلیون سهم شرکت سیمان خوزستان متعلق به شرکت‌های سیمان آبیک و سپاهان با اعلام پیغام ناظر بازار برای اولین بار در بورس عرضه شد و پس از رقابت معامله‌گران در نهایت هر سهم «سخوز» 445 تومان قیمت خورد.  همچنین قرار است امروز نیز تعداد ۷۵۰ میلیون سهم شرکت فولاد هرمزگان جنوب عرضه اولیه خود را در بازار فرابورس به‌عنوان دومین عرضه سال 94 به ثبت برساند؛ کل سهم عرضه شده این شرکت ۱۵ میلیارد سهم تخمین زده شده است.
طبق اعلامیه‌های فرابورس، در عرضه روز چهارشنبه این شرکت، تعداد سهام قابل عرضه در فرآیند کشف قیمت، ۳۵۰ میلیون سهم و تعداد سهام قابل عرضه به کل معامله‌گران برخط ۴۰۰ میلیون سهم برآورد شده است، محدودیت خرید هر یک از ایستگاه‌های کارگزاران در این عرضه اولیه ۲۵۰ هزار سهم؛ محدودیت خرید هر صندوق سرمایه‌گذاری واجد شرایط (اعم از مشترک و قابل معامله) ۲۵۰ هزار سهم و محدودیت خرید هر معامله‌گر برخط (آنلاین) خواهد بود. در جریان معاملات روز گذشته گروه بانکی همچنان صدرنشین بازار بود به‌طوری‌که لیدرهای این گروه یعنی بانک تجارت و صادرات همچنان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند؛ هر چند روز گذشته بانك تجارت با توجه به اعلام پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 94 و تعديل منفی پيش‌بيني درآمد هر سهم بازگشایی شد، اما نه تنها 117 واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس ایجاد کرد بلکه بیشترین حجم معامله خرد را با معاملات بیش از 317 میلیون سهمی شکست تا نشان دهد گروه بانکی منتفع‌ترین گروه از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها است؛ چراکه آزاد شدن سوئیفت بانکی از بند تحریم‌ها، حمایت دولت برای قوی کردن بانک‌ها از طریق موافقت با افزایش سرمایه‌های آنها در جهت ایجاد رونق اقتصادی با ارائه تسهیلات به شرکت‌های تولیدی و نیز فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها به دلیل خروج آنها از بحث بنگاهداری که سبب افزایش نقدینگی بانک‌ها خواهد شد، از جمله دلایلی است که می‌تواند تحولی قابل توجه در این صنعت ایجاد کند. در گروه خودرویی نیز حجم و ارزش معاملات قابل توجه بود و گروه مذکور نیز همچون بانکی‌ها توانست بخش اعظمی از نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را جذب کند؛ روز گذشته خودرویی‌ها مترصد تشکیل صف خرید مجدد در نماد «خودرو» بودند تا فرمان خرید سهام از سوی این سهم به متقاضیان ارسال شود، به اعتقاد اهالی تالار گروه خودرویی لیدر دوم بازار هستند؛ در این راستا معاون برنامه‌ریزی شرکت پارس خودرو از آغاز تولید انبوه محصولات جدید خبر داد. افزون بر این سومین عرضه اولیه در هفته آینده از کانال خودرویی صورت خواهد گرفت؛ معاون اقتصادی گروه بهمن از برگزاری جلسه معارفه شرکت ۱۰۰ میلیارد تومانی بهمن دیزل در شنبه آینده و عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام سومین شرکت جدید سال در اواسط یا اواخر هفته بعد خبر داد. شرکت بهمن دیزل از 5 مرداد سال گذشته با نماد «خدیزل» در بازار دوم فرابورس درج شده است. این شرکت با سرمایه 100 میلیارد تومانی وابسته به گروه بهمن بوده و پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت برای دو سال 93 و 94 حدود 68 تومان است.

 

تغییرات روز گذشته شاخص بورس

روند تکنیکال شاخص کل
 
لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها