عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

«کاراکارت» در بن‌بست اجرا

تاریخ: 1394/11/21

گروه صنعت و معدن: صنعت کشور این روزها هر چه دست و پا می‌زند بیشتر در رکود فرو می‌رود و راهکارهای پیش گرفته از سوی دولت نیز هنوز نتوانسته آن را نجات دهد. برای خروج از این بحران دولت تاکنون برنامه‌های بسیاری در نظر گرفته اما از میان برنامه‌های مد نظر برخی اجرایی شدند و برخی دیگر نیمه‌کاره رها شدند که این امر بیش از پیش بر رکود حاکم در بازار دامن زد و موجب شد تا بخش صنعت کشور با رکود بیشتری مواجه شود. دولت برای خروج بخش صنعت از رکود سه طرح «فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی»، «اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین» و «اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری رفاه ایرانیان» را از حدود چهار ماه پیش استارت زد، اما از میان برنامه‌های دولت تنها طرح فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومان به مرحله اجرا گذاشته شد و از سایر طرح‌ها هنوز خبری نیست.



مسکوت ماندن دو طرح اعطای تسهیلات به بخش صنعت از طریق خرید دین و اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری در حالی است که معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری دولت برای تحریک تقاضا خبر می‌دهد. به گفته محسن صالحی‌نیا، دولت برای رونق تولید، پیگیر تحریک تقاضای بازار در سه محور است. صالحی نیا در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده که دولت قصد دارد با تحریک تقاضا، ظرفیت تولید را بالا ببرد تا به فعال شدن صنایع و اشتغال منجر شود. به گفته وی، این سیاست در ماه‌های گذشته در سه محور اجرا شده است و در ماه‌های آینده نیز به روش‌های مختلف ادامه خواهد داشت. اظهارنظر مطرح شده از سوی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که فعالان صنعتی از عدم اجرای دو طرح خرید دین و اعطای تسهیلات خرید کالای ایرانی خبر می‌دهند. در این خصوص محمدرضا دیانی، رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان لوازم خانگی به «دنیای اقتصاد» گفت: متاسفانه صدور کارت‌ها براساس انتظار پیش نرفت و تغییر پی در پی این طرح موجب شد تا ارزش اجرایی خود را از دست بدهد. به گفته دیانی، رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر به دلیل اعلام طرح خرید اقساطی کالای بادوام بیشتر شده و ظاهرا مردم همچنان در انتظار اجرای این طرح هستند.
این طرح در بسیاری از کشورها اجرا شده و طرحی آزموده بود و تمام شرایط برای اجرا پیش‌بینی شده بود، اما اینکه گره کار کجا است و دلیل عدم اجرای آن نامشخص است. به گفته دیانی، تغییر در مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 18 ماه به 12 ماه یکی از عمده مشکلاتی است که موجب شد تا متقاضیان از این طرح چندان استقبال نکنند. وی معتقد است با شرایط کنونی متقاضیان می‌توانند به راحتی در بازار آزاد نیز به‌صورت قسطی خرید کنند. حبیب‌الله انصاری، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: ممکن است کارت صادر شده باشد، اما اعمال تغییرات در اعطای تسهیلات پیش‌بینی شده موجب شد تا از این طرح استقبال نشود. به گفته انصاری، براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای طرح «کاراکارت» 4هزار و 200 میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده بود که معلوم نیست چه میزان از این رقم تخصیص یافته است. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه می‌گوید: در ابتدا مقرر شده بود تا 10 میلیون تومان تسهیلات با سود 12 درصد و مدت بازپرداخت 24 ماه در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اما پیش از اجرای طرح مدت بازپرداخت تغییر کرد و مقرر شد تا متقاضیان در 18 ماه تسهیلات دریافتی را تسویه کنند. اما پیش از اجرای طرح بار دیگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات تغییر کرد و به 12 ماه رسید. با فرارسیدن زمان ثبت‌نام طرح، بانک مرکزی رقم تسهیلات پیش‌بینی شده برای هر نفر را نیز از 10 میلیون به 6 میلیون تومان کاهش داد که این امر موجب دلسردی متقاضیان برای دریافت تسهیلات شد.

مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی موجب شد تا رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان لوازم خانگی، خواهان بازنگری در اجرای این طرح شود. به گفته دیانی، انتظار داریم مسوولان درخصوص شرایط اجرای طرح تجدید نظر کنند و براساس توافق اولیه‌ای که میان تولیدکنندگان، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمده بود، عمل کنند. دیانی درخصوص اینکه در حال حاضر چه میزان کالا در انبار تولیدکنندگان انباشته شده است نیز می‌گوید: به‌طور تقریبی 4 تا 5 هزار میلیارد تومان کالا در انبار تولیدکنندگان وجود دارد. وی درخصوص اینکه گره اجرای طرح در کدام بخش است نیز عنوان کرد: لیست تولیدکنندگانی که مشمول این طرح می‌شوند از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی اعلام شده، اما مرحله بعدی کار که مربوط به تخصیص تسهیلات و صدور کارت است به عهده بانک مرکزی بود. دیانی معتقد است، در صورتی که طرح اولیه برای خروج از رکود به درستی اجرا می‌شد، بسیاری از مشکلات صنعت برطرف می‌شد و آنچه مسلم است اجرای این طرح به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده بود و می‌توانست تا حدودی مشکل نقدینگی بخش تولید را برطرف کند. وی با اشاره به اینکه برخی از مسوولان عدم اجرای این طرح را به فراهم نبودن زیرساخت‌ها نسبت می‌دهند، می‌گوید: فراهم کردن زیرساخت‌ها امکان‌پذیر است و پیش‌بینی‌های لازم درخصوص آن صورت گرفته است.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها