عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اشباع خریداران بازار سهام

تاریخ: 1394/01/18

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در سومین روز پس از اعلام نتایج مذاکرات لوزان با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان شد.

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در سومین روز پس از اعلام نتایج مذاکرات لوزان با عرضه‌های سنگینی دست به گریبان شد. دیروز بازار داد‌و‌ستد در حالی فعالیت خود را شروع کرد که شرایط سیاسی رخ داده در پرونده هسته‌ای همچنان موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام بود اما این شرایط دیری نپایید و برخی شنیده‌ها در مورد به تعادل رساندن بازار از طریق عرضه‌های سنگین و عرضه‌های اولیه رو به واقعیت گذاشت. در بازار دیروزاکثر نمادها با عرضه‌های بالایی مواجه شدند؛ یک میلیارد و یکصد میلیون سهم بانک صادرات، 134میلیون سهم گروه بهمن، 125میلیون سهم بانک سینا، 55میلیون سهم بانک انصار، 53میلیون سهم مپناو 35میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس در بازار معامله شدند؛ امری که در نهایت حجم معاملات بورس و فرابورس را به 964میلیارد تومان رساند. این حجم سنگین عرضه‌ها باعث شد دیروز اکثر نمادها به تعادل برسند، امری که این پرسش را پدید آورده است که آیا نقدینگی تازه دیگری برای ادامه روند بازار موجود است؟

عرضه‌های بی‌سابقه سهام آن هم دو روز پس از بهبود شرایط بازار نگرانی شدیدی را در مورد تعادل نقدینگی بازار ایجاد کرده است به‌ویژه آنکه بخشی از عرضه‌ها از سوی سهامداران حقوقی توسط حقیقی‌های تازه وارد به بازار خریداری شده و در صورت ناتوانی بازار در تامین نقدینگی در روزهای آینده ممکن است بازار با مازاد عرضه مواجه شود. در همین حال اعلام دو عرضه اولیه سیمان خوزستان و فولاد هرمزگان که نزدیک به یکصدمیلیارد تومان نقدینگی بازار را به خود تخصیص خواهند داد نگرانی از کمبود زود‌هنگام نقدینگی در بازار را ایجاد می‌کند. در این شرایط اکثر کارشناسان بازار در صدد رمز‌گشایی از معمای عرضه‌های سنگین کنونی هستند. در بازار دیروز در گروه پالایشگاهی بندرعباس مشمول ضوابط رفع گره بود که باعث تعادل بازار شد. در همین حال بازار با شایعاتی در مورد اعلام سود سال 94شرکت‌های پالایشگاهی نیز مواجه بود. در مورد گره معاملاتی بندرعباس دیروز محمودرضا خواجه‌نصیری گفت: درخصوص ابهامی که در مقررات گره معاملاتی مطرح شده به‌صورت ساده اینچنین می‌توان بیان کرد که دو دلیل برای مشمول شدن سهم در گره معاملاتی وجود دارد؛ 1- وجود صف و معامله کمتر از 5 درصد حجم مبنا طی 5 روز متوالی 2- کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در 5 جلسه معاملاتی متوالی در سقف یا کف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد که مورد دوم ارتباطی به حجم معامله ندارد. وی افزود: البته تبصره عنوان می‌کند شرکت‌هایی که این شرایط را احراز می‌کنند با تشخیص مدیرعامل بورس شرایط گره دامنه نوسان 12 درصدی قیمت برای آنها اعمال می‌شود، به عبارت دیگر شروط دوگانه، لازم است، ولی کافی نیست.
در بازار دیروز همچنین لیست عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بازار اعلام شد. رضا غلامعلی‌پور با اشاره به آغاز عرضه‌های اولیه سال 94 در فرابورس ایران از روز چهارشنبه هفته جاری اظهار داشت: 5 درصد از سهام شرکت 15 هزار میلیارد ریالی فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» برای اولین‌بار پس از پذیرش در بازار دوم واگذار می‌شود. وی با بیان اینکه علاوه بر فولاد هرمزگان، عرضه اولیه سهام شرکت بهمن دیزل با هماهنگی سهامدار عمده تا پایان این ماه انجام می‌شود، افزود: در صورت فراهم شدن تمامی شرایط از جمله انتشار کامل اطلاعات و بررسی وضعیت بازار، در 2 ماه آینده شاهد عرضه اولیه سهام شرکت‌های پتروشیمی غدیر، کشتیرانی جنوب خط ایران، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و داروسازی کاسپین تامین در فرابورس ایران خواهیم بود. در گروه بانکی دیروز عرضه‌های سنگین نماد بانک ملت را به تعادل رساند.در این گروه دیروز بازار پایه فرابورس شاهد حضور یک تازه وارد بود و بانک مهر اقتصاد با قیمت پایه 130تومان در بازار توافقی قرار گرفت. در گروه سیمانی نیز سیمان خوزستان امروز عرضه می‌شود، این شرکت با سرمایه 65میلیارد تومان از زیر‌مجموعه‌های فارس و خوزستان به‌شمار می‌رود. 4/ 41 درصد سهام این شرکت متعلق به سفارس بوده و آبیک 6/ 15 درصد، سپاهان 12درصد، شرق 7درصدو عمران شاهد 5درصد این شرکت با توان تولید 2.5میلیون تن سیمان را در اختیار دارند. سود هر سهم شرکت در سال‌های 93و 94 به ترتیب 1002ریال و 896ریال اعلام شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما پر‌عرضه بود که در آن شاخص با رشد 83/ 0 درصدی؛ معادل 582واحد به رقم 70هزار و 843واحد رسید.

 
لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها