عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بیمه «کوفاس» شریک جدید ایران

تاریخ: 1394/11/11

گروه اقتصاد بین‌الملل: همیشه نحوه جریان پول در اقتصاد می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت یا شکست باشد. به همین دلیل بهره‌مندی از بیمه‌ای قابل اعتماد که بتواند ریسک تاخیر در پرداخت یا بدقولی در تحویل کالا را تقبل کند، نقش مهمی را در فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کند. این موضوع به‌ویژه برای ایران پساتحریم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از برداشتن گام نخست ارتباط مالی ایران با اروپا که امضای توافق‌نامه کشورمان با یکی از موسسات بیمه‌ای مهم ایتالیا (ساچه) بود؛ اکنون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دومین گام ارتباط مالی را نیز برداشته است؛ بر این اساس توافق‌نامه‌ای بین آژانس اعتبارات صادرات کوفاس و بانک مرکزی ایران منعقد شده که درباره با بازپرداخت بدهی‌هایی است که از زمان اجرای تحریم‌های بین‌المللی به تاخیر افتاده بود.





اولین سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به اروپا در پسابرجام دستاوردهای مختلفی را برای کشور به همراه داشت؛ دستاوردهایی که خروجی آن امضای چند تفاهم‌نامه در زمینه‌های تجاری، نفتی، بانکی و... بود. در کنار این قراردادها، بانک مرکزی نیز دو توافق‌نامه مهم با دو شرکت بیمه‌ای ساچه ایتالیا و کوفاس فرانسه امضا کرد. براساس توافق‌نامه‌ای که بانک مرکزی ایران با ساچه ایتالیا (یکی از مهم‌ترین موسسه‌های بیمه‌ای قاره اروپا) امضا کرده با تعیین سقف اعتباری 6 میلیارد یورویی برای ایران موافقت شده است. البته گفته می‌شود این سقف اعتباری در مذاکرات اولیه یک و نیم میلیارد یورو بوده که با رایزنی‌های تیم اقتصادی ایران با 4 برابر افزایش به 6 میلیارد یورو رسیده است. با این توافق اولین حلقه‌های ایجاد ارتباط تجاری با اروپا برقرار شد و امضای اخیر توافق‌نامه بانک مرکزی با کوفاس فرانسه این حلقه‌ها را محکم‌تر خواهد کرد. براساس توافق‌نامه‌ای که بین بانک مرکزی ایران و کوفاس فرانسه به امضا رسیده، آژانس اعتبارات صادرات کوفاس (Coface State Guarantees) به نمایندگی از دولت فرانسه و بانک مرکزی ایران در مورد بازپرداخت بدهی‌هایی که از زمان اجرای تحریم‌های بین‌المللی به تاخیر افتاده بود، به توافق رسیدند. این توافق راه را برای ازسرگیری و توسعه روابط تجاری بین دو کشور باز کرد و بیانگر گامی مهم و ضروری در عادی‌سازی تجارت است. کوفاس اکنون می‌تواند طبق قوانین بین‌المللی در زمینه ارائه ضمانت‌نامه برای پروژه‌های میان‌مدت و دراز مدت ایران مساعدت کند.

گروه کوفاس یکی از پیشتازان عرصه جهانی در زمینه بیمه اعتبارات است که به کشورهای سراسر جهان راه‌حل‌هایی برای اجتناب از نکول مشتریان‌شان در بازار داخلی و در امر صادرات ارائه می‌کند. بیمه کوفاس، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در برابر خطر فروپاشی مالی مشتریانشان مورد حمایت قرار گیرند، این حمایت هم در بازار داخلی و هم بازار صادرات انجام می‌گیرد. گردش مالی این گروه در سال 2011 بالغ بر 6/ 1 میلیارد یورو بود. در آن سال 4600 کارمند در 66 کشور خدمات محلی خود را در سراسر جهان ارائه می‌کردند. بیمه کوفاس در هر فصل برآورد خود از ریسک 157 کشور جهان را به‌طور مجزا منتشر می‌کند. این برآورد براساس عملکرد کشورها در پرداخت‌ها و تعهداتشان و تخصص 350 کارگزار به‌دست می‌آید. در سال 2014 این گروه با پشتکار 4440 کارمند خود موفق شد به گردش مالی 1/ 444 میلیارد یورو برسد.

بیمه کوفاس در فرانسه ضمانت صادرات بخش دولتی را به نیابت از دولت این کشور بر عهده دارد و نقش آژانس اعتبارات صادرات فرانسه را ایفا می‌کند. کوفاس ضمانت یا بیمه حساب‌های دریافتی بابت فروش کالاهای تجاری و خدمات را در چارچوب 30 روزه، 60 روزه و بیشتر به‌ویژه به شرکت‌های صادراتی ارائه می‌کند (که یک جایگزین ال‌سی برای خریداران خارجی است). کوفاس همچنین مدیریت ضمانت‌های دولت برای صادرات شرکت‌های فرانسوی را نیز بر عهده دارد. دیگر حمایت‌های بین‌المللی از صادرکنندگان نیز از جمله حوزه‌های فعالیت بیمه کوفاس است. کوفاس به شکل مستقیم و غیرمستقیم در 99 کشور حضور دارد و معاملات بیش از 40 هزار شرکت در بیش از 200 کشور را ضمانت می‌کند و علاوه بر بیمه اعتبارات در برخی از کشورها خدمات کارگزاری، ارائه اطلاعات برای آمادگی شروع کسب‌وکار و خدمات جمع‌آوری مطالبات ارائه می‌شود.

 

 

تاریخچه کوفاس

این نهاد بیمه‌ای در سال 1946 تاسیس شد. در سال 1992 توسعه بین‌المللی خود را شروع کرد و به‌تدریج فعالیت‌های خود را در شبکه‌ای از کشورهای جدید که مهم‌ترین آنها آلمان، اتریش، انگلستان و ایتالیا بودند، آغاز کرد. در سال 1992 همچنین شبکه شرکای کوفاس راه‌اندازی شد. این شبکه مشتمل بر شرکت‌های بیمه‌ای، آژانس‌های اطلاعات تجاری و شرکت‌های کارگزار است. در سال 1994 توسط دولت فرانسه خصوصی‌سازی شد و به‌عنوان یک بنگاه تجاری به فعالیت خود ادامه داد البته هنوز به نیابت از دولت فرانسه ضمانت‌های دولتی را نیز مدیریت می‌کند. در سال 2006 کوفاس به شرکت تابعه ناتیکسیس تبدیل شد. ناتیکسیس بازوی مدیریت دارایی‌ها و خدمات مالی گروه بی‌پی‌سی‌ای است که خود، دومین گروه بزرگ بانکی فرانسه محسوب می‌شود. کوفاس در سال 2011 بار دیگر فعالیت‌های خود را بر بیمه اعتبارات متمرکز کرد؛ فعالیتی که به‌طور سنتی هسته اصلی فعالیت‌های این نهاد را تشکیل می‌داد. در سال 2012 دو بخش جدید به کوفاس افزوده شد: «کوفاس گلوبال سالوشن» که ارائه‌کننده مجموعه‌ای از خدمات مختص شرکت‌های چندملیتی است و «تاپ لاینر» که پوشش تکمیلی بیمه اعتبارات کلاسیک محسوب می‌شود. سهام کوفاس در سال 2014 در بورس یورونکست پاریس عرضه شد و در همین سال بود که کوفاس در 67 کشور جهان حضور مستقیم خود را شروع کرد. در سال 2014 همچنین ضمانت‌های کوفاس در نزدیک به 200 کشور جهان ارائه شد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها