عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

آغاز مذاکرات برای برقراری تعرفه ترجیحی تجارت ایران و هند

تاریخ: 1394/01/18

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: می‌خواهیم ترتیبی اتخاذ شود که استفاده از منابع مالی ایران برای خرید از کشور ثالث با کمترین هزینه برای خریداران ایرانی همراه شود دولت هند به این خریدها تعرفه‌ای نبندد.

 
 در نخستین کارگروه مشترک بازرگانی ایران و هند کلید خورد
آغاز مذاکرات برای برقراری تعرفه ترجیحی تجارت ایران و هند/ استفاده از منابع مالی ایران در هند برای خرید ارزان‌تر

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: می‌خواهیم ترتیبی اتخاذ شود که استفاده از منابع مالی ایران برای خرید از کشور ثالث با کمترین هزینه برای خریداران ایرانی همراه شود دولت هند به این خریدها تعرفه‌ای نبندد.

 
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، ولی‌الله افخمی‌راد در نخستین جلسه کارگروه مشترک ایران و هند که با محوریت تسهیل تجارت، صادرات خدمات فنی ـ مهندسی، گسترش روابط تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک برگزار شد به ریشه‌های ارتباط تاریخی ایران و هند اشاره کرد و گفت: بعد از استقلال جمهوری هند، همکاری دو کشور همواره رو به صعود بوده و هر دو کشور از جمله پیشتازان جنبش عدم تعهد هستند که زمینه‌ را برای گسترش روابط تجاری هموار خواهد کرد.

 وی اظهار امیدواری کرد تا اقداماتی مثل توافقات ترجیحی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، حل مشکلات صدور روادید برای تجار ایرانی در این جلسه و جلسات آتی مورد مذاکره کارشناسان دو کشور قرار بگیرد و به راه‌حل‌ منجر شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همکاری در زمینه ساخت خودرو و قطعات نیز اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته شرکت‌های ایرانی یک میلیون و 200 خودرو در داخل کشور تولید کرده‌اند. در این زمینه ما آمادگی آن را داریم که با کمپانی‌های هندی مذاکراتی را صورت دهیم و همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه خودروهای سنگین و قطعات را افزایش داده و زمینه‌ای را فراهم کنیم که در داخل کشور این محصولات تولید شود.

مذاکره برای رفع مشکلات بانکی ایران و هند

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در لوزان گفت: ما امیدواریم که برخی مشکلات در زمینه تجارت بین‌الملل هرچه سریع‌تر حل شود، اما توقع داریم مسائل بانکی ایران و هند هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گرفته و بتوانیم واردات کالاها را با مجوزهای بانکی دو کشور حل کنیم.

وی به بحث تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: تمایل داریم که برای تسهیل تجارت مشکلاتی که درخصوص تعرفه‌ها وجود دارد، حل شود. برخی از کالاها که از ایران به هند صادر می‌شود، تعرفه بالایی دارد و همین عاملی برای کاهش رقابت کالاهای ایرانی در بازار هند است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که بخشی از درآمدهای نفتی ایران در هند نگهداری می‌شود،تصریح کرد: ما می‌خواهیم ترتیبی اتخاذ داده شود که استفاده از منابع مالی ایران برای خرید از کشور ثالث با کمترین هزینه برای خریداران ایرانی همراه شود، یعنی دولت هند به این خریدها تعرفه‌ای نبندد.

افخمی‌راد انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی را گام دیگر برای توسعه روابط دو کشور خواند و افزود: فهرستی برای مبادلات دوجانبه با تخفیفات ترجیحی آماده شده است که باید زمان‌بندی مشخصی را برای تبادل این فهرست مشخص کرد و سپس تفاهمنامه ترجیحی بین دو کشور را به امضا رساند.

استقبال از حضور شرکت‌های هندی در بندر چابهار

آمادگی ایران برای پذیرش هیئت‌های بازرگانی هندی در بندر چابهار، بخش دیگری از صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، وی در این خصوص افزود: ما صمیمانه از حضور شرکت‌های هندی در ایران به‌خصوص در بندر چابهار استقبال می‌کنیم. با توجه به پتانسیل‌های این منطقه آزاد، امکان مبادلات کالایی این دو کشور تسهیل خواهد شد.

افخمی راد تأکید کرد: دو کشور باید نمایشگاه‌های تخصصی را برگزار کنند تا کالاها به مخاطبان آن معرفی شود. علاوه بر این مورد مبادله اسلپ و ورق و خرید گندله اقدامات موثری برای افزایش حجم مبادلات تجاری است.

در ادامه این نشست راجیو معاون وزیر صنعت و بازرگانی هند تصریح کرد: تجارت دو کشور در زمینه محصولات غیرنفتی در سال‌های گذشته به مقدار قابل توجهی بوده است، در هند چند روز پیش جلسه‌ای برای تصویب سیاست‌های خارجی کشور برگزار شد که برای 5 سال برنامه‌ای را ارائه می‌کرد. در این برنامه به ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری هند اشاره و در سند تفاهمنامه ذکر شد.

وی خاطرنشان ساخت: ایجاد کارگروه مشترک بازرگانی دو کشور تنها انعکاسی از آن‌چه است که ما در روابط دوجانبه می‌بینیم و درصدد هستیم که به آن برسیم. به نظر من روابط دوجانبه در چهار محور باید پیش برود و ما در این کارگروه و نشست‌های بعدی باید در خصوص رفع مشکلات درخصوص این 4 موضوع اقدام کنیم.

معاون وزیر صنعت و بازرگانی هند با اشاره به چهار محور روابط دوجانبه گفت: تسهیل تجارت، صدور پروژه‌ها و صادرات خدمات فنی - مهندسی، تسهیل در تمامی ابعاد روابط دو کشور و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه، چهار موضوعی است که با توجه به زیرشاخه‌های گسترده آن بهتر است که مورد بحث و بررسی دقیق‌تری قرار گیرد و با توجه به آن راهکارهایی ارائه شود.

به گزارش فارس، نخستین نشست کارگروه مشترک بازرگانی ایران و هند تا روز 19 فروردین ماه با طرف هندی ادامه دارد.

لینک:
منبع: خبرگزاري فارس

بازگشت به خبر ها