عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

هیأت ترکمنستانی در راه ایران برای خرید تجهیزات صنعت نفت

تاریخ: 1393/06/26

سایت خبری تحلیلی ساعت 24-رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت است. انجمنی که تا کنون با چالش‌های مختلفی روبرو بوده است. اعضای این انجمن معتقدند که توان آن‌ها در تولید تجهیزات داخلی صنعت نفت دست کم گرفته می‌شود. از سویی دیگر هم برخی آن‌ها را متهم به تولید محصولات بی کیفیت می‌کنند. با رئیس این انجمن به گفت‌و‌گو نشستیم تا از او در خصوص این چالش‌ها و تازه‌ترین تحولات سازندگان صنعت نفت جویا شویم.


آقای پدیدار، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هفته گذشته جلسه ای را با آقای عماد حسینی معاونت وزیر نفت برگزار کردند. در این جلسه چه مسائلی مطرح شد و چه نتایجی در پی داشت؟
- ما در این جلسه که اعضای کارگروه تجاری سازی نیز حضور داشتند گفتیم که باید توجه شود اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی نیاز صنعت نفت کشور ما است. باید شما دستور کلی در این خصوص بدهید. آنها هم گفتند که وزیر نفت هم نسبت به این مسئله موافقت اعلام کرده است. ما در ادامه گفتیم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید عملی شود. ما باید ساز و کاری فراهم کنیم که از این وضعیت که فقط از ۳۵ الی ۴۰ درصد ظرفیت تولیدمان استفاده می‌کنیم بیرون بیاییم. در این زمینه باید اقداماتی برای حمایت و خرید از سازندگان صنعت نفت صورت گیرد.
ما همچنین مطرح کردیم که اگر برای خرید اقدامی صورت نمی‌گیرد به ما کمک کنند تا در صادرات فعال شویم. ما کیفیت را بالا بردیم و به استانداردها نزدیک شدیم اما هنوز حمایتی جدی از سمت دولت برای افزایش صادرات ما وجود ندارد.
آقای پدیدار برخی مطرح می‌کنند که اقلام سازندگان تجهیزات صنعت نفت فاقد گواهی‌نامه استاندارد است و به همین دلیل کیفیت کافی را ندارد. در این خصوص و با این وضعیت امکان صادرات این تجهیزات وجود دارد؟
اقلامی که در خصوص عدم گواهی نامه آن ها صحبت مطرح می شود اقلامی نیست که ما خواستار صادرات آن هستیم. برخی اقلام در صنعت نفت هستند که اکنون در کشور نهادی برای اعطای استاندارد به آن‌ها وجود ندارد. اما برخی اقلام نیز با گواهی‌نامه پژوهشگاه صنعت نفت به استاندارد لازم رسیده اند. برخی تجهیزات هستند که ما همین‌جا گواهی نامه صادر می کنیم. باید توجه کنیم که رونق تولید اکنون موثرترین راهکار کشور برای خروج از رکود است. می گویند که شرکت های انجمن سازندگان فاقد استاندارد است اما باید گفت چگونه می‌شود ۶۰۰ شرکت همگی فاقد استاندارد باشند؟ امکان ندارد چنین وضعیت وجود داشته باشد. مسئله این است که هیچ حمایتی از ما صورت نمی گیرد. نه دولت و نه بانک‌ها هیچ کدام از ما حمایت نمی‌کنند.
در خصوص بانک‌ها برخی می‌گویند برای خروج از این مشکل باید بانک صنعت نفت تأسیس شود و از سرمایه این بانک استفاده شود. نظر شما در این خصوص چیست؟
وزارت نفت با این طرح مخالف است و من هم توجیهی برای این بانک نمی بینم. وقتی تعداد زیادی بانک داریم چه لزومی به تأسیس بانک جدید وجود دارد؟ اگر بانک ها از وضعیت کاسبی بیرون بیایند و تغییر شیوه بدهند وضعیت بهتر خواهد شد. ما نیاز داریم که بانک ها پرده ابهام را بردارند و بیایند و بگویند که ما از تولید کننده‌ها حمایت می‌کنیم. این همان راهی است که ترک‌ها در طی سال‌های اخیر طی کردند. آن‌ها تا توانستند به تولید کننده اعتبار دادند با همین شیوه قیمت‌ها سقوط کرد و باعث شد آن‌ها از رکود خارج شوند و به هر حال ما برای افزایش صادرات خود به این فضا احتیاج داریم.
در خصوص صادرات و با نمایشگاهی که اواخر مرداد ماه در ترکمنستان برگزار شد تا چه اندازه این بازار را برای تجهیزات صنعت نفت ایران مناسب ارزیابی می‌کنید؟
بیش از ۳۰ شرکت از انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در این نمایشگاه حضور داشتند و جلسات مهمی با مقامات ترکمنستان برگزار شد. در همین زمینه نیز به زودی هیأتی از ترکمنستان برای خرید این اقلام راهی کشور خواهند شد. قرار بر این شده است که از حجم ۲.۲ میلیارد دلاری که تعهد شرکت ملی گاز نسبت به ترکمنستان است حدود یک چهارم آن که چیزی بالغ بر ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار است از طریق تهاتر کالا صورت گیرد که ما در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌ایم. وجود چنین فضاهایی برای وارد شدن ارز به کشور و خروج از رکود در کشور الزامی است.

به نظر شما برای اینکه ما نیز بتوانیم خروج از رکود را به صورت عملی مشاهده کنیم باید چه راهی را در پیش بگیریم؟
برای رسیدن رونق در تولید که مهم‌ترین رکن خروج از رکود در کشور است لازم داریم که فضای رقابت را شفاف کنیم. شفاف سازی رقابت عرضه و تقاضا در این میان نقشی تعیین کننده ایفا می‌کند. ما هنوز در عرصه عرضه و تقاضا با دولت رقابت منفی داریم. بخشی از مواد اولیه که باید از سمت شرکت‌های دولتی به ما داده شود ما را دچار مشکلات جدی کرده است. این شرکت‌ها فکر می‌کنند که باید ما را بچاپند.
منظور شما کدام شرکت هاست؟
بسیاری از شرکت‌ها برای مثال شرکت‌‌های زیر مجموعه ایمیدرو که باید به ما مواد معدنی بدهند. همچنین موادی که پتروشیمی‌ها می‌دهند نیز باید تسهیل سازی شود.
آقای پدیدار از سویی برخی مطرح می‌کنند که سازنده‌ها از وزارت نفت پول می‌گیرند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در این خصوص چه نظری دارید؟
اگر فکر می‌کنند که چنین روندی وجود دارد سیستم نظارتی بگذارند. ما موافقیم که خود انجمن را متولی نظارت بر استانداردسازی کنند و اگر خلافی اتفاق افتاد انجمن را به باد بدهند. من قبول دارم که مشکلاتی وجود دارد اما باید به تشکل‌ها در این زمینه اعتماد کنند. اقای رئیس جمهور در سخنانشان می‌گویند که من تشکل‌ها را قبول دارم اما در عمل ما چنین اتفاقی را نمی‌بینیم. ما در جلسه با آقای عماد حسینی نیز مطرح کردیم که اگر ما را قبول دارید باید به ما اعتماد کنید و اگر قبول ندارید هم تکلیف را روشن کنید.. ما خودمان حاضر هستیم شرکت‌ها را ارزیابی کنیم و اگر تخلفی صورت گرفت برخورد شدید بکنیم.
یعنی به نظر شما در وضعیتی که دولت نظارت کننده باشد به نتیجه نمی رسیم؟
ببینید دولت باید پایش را از اقتصاد به هر شکلی بیرون بکشد. تا زمانی که دولت در نهادهای مختلف اقتصادی حضوری پررنگ داشته باشد اقتصاد ما همین حال و روز را خواهد داشت. ما خواستار این هستیم که تشکل‌ها از شکل امروزی خارج شوند و امکان حضور در نقش‌هایی را که برای کشور مفید خواهد بود پیدا کنند.
بعد از اینکه این صحبت‌ها را با معاون وزیر مطرح کردید به نتیجه عملی دست پیدا کردید؟
این صحبت‌ها منجر به این شد که پیش‌نویس بخشنامه ای نوشته شود و به تأیید آقای حسینی نیز برسد. در این پیش نویس خواسته های مهم ما مطرح شده است و در آن قرار بر این شده است که وزارت نفت متعهد شود برای مثال در یکسان سازی قراردادها در مقایسه تولید کنندگان خارجی و داخلی عمل کند و همچنین این بخش نامه ها را به شرکت های اصلی و فرعی وزارت نفت نیز ابلاغ کند تا آن‌ها هم به همراهی ما مبادرت بورزند.

لینک:
منبع: سايت خبري ساعت 24

بازگشت به خبر ها