عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اولین پرواز بدون توقف ایران ایر از پاریس به تهران

تاریخ: 1394/11/01

پس از خبر«ورود نخستین هواپیمای نو به ایران»، «انجام نخستین پرواز ایران ایر از پاریس به تهران و بدون توقف در فرودگاه ثالث» به‌عنوان دومین خبر خوش در بخش حمل‌و‌نقل هوایی اعلام شد. پیش از لغو تحریم‌ها، وزیر راه و شهرسازی از نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی خبر داده بود. عباس آخوندی عنوان کرده بود که مذاکره با شرکت‌های بیمه معتبر در حوزه تامین هواپیما و استفاده از لیزینگ از جمله روش‌هایی است که برای بازسازی ناوگان هوایی کشور در دوره پسابرجام دنبال می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز پس از آن، خبر از خرید هواپیماهای جدید دادند. هواپیماهایی که با اجرای برجام، خبر ورودشان به کشور نیز اعلام شد. دراین میان برخی از شرکت‌های هواپیماسازی دنیا نیز نسبت به همکاری و فروش هواپیما به ایران ابراز تمایل کرده‌اند. از زمان اعلام برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های چندملیتی فعال در بخش‌های اقتصادی مختلف مشتاق ورود به بازار ایران هستند. بر این اساس، شرکت هواپیماسازی کانادایی بمباردیه نیز اعلام کرد: خواهان ورود به ایران است.



پس از لغو برخی تحریم‌های صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، ‌پرواز 732 پاریس به مقصد فرودگاه امام (ره) متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ روز سه‌شنبه بدون توقف در فرودگاه ثالث در ساعت 14:00 (به وقت محلی) فرودگاه اورلی پاریس را ترک کرد و در ساعت 22:00 در فرودگاه حضرت امام‌(ره) به زمین نشست‌. این پرواز اولین پرواز پاریس - تهران هما بعد از اجرای برجام است که بدون مشکل سوخت‌گیری در فرودگاه پاریس انجام می‌شود. این روند در آینده نزدیک در همه مقاصد اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اجرا ‌شده و پروازها بدون توقف انجام ‌خواهد شد. بر اساس این گزارش، از نیمه سال 1389 که ممنوعیت ارائه سوخت‌ به هواپیماهای ایرانی اعمال شد پروازهای ایران‌ایر ‌برای ادامه مسیر و تامین سوخت مورد نیاز ‌در فرودگاه ثالث به زمین می‌نشست؛ این امر علاوه برطولانی شدن پرواز‌ها، هزینه‌های مضاعفی را نیز به شرکت تحمیل ‌می‌کرد.

از سویی، شرکت بمباردیه که تولیدکننده هواپیما و قطار است، با وجود چالش‌هایی که برای همه شرکت‌های کانادایی راغب به معامله با ایران وجود دارد، در حال بررسی چگونگی ورود به بازار است. یک منبع آگاه در این باره به شبکه سی‌بی‌سی نیوز گفته است: مقامات بمباردیه در 6 ماه گذشته برای ارزیابی فضای تجاری در دوران پساتحریم دو بار به ایران سفر کرده‌اند. ماریانلا دلاباررا، مدیر ارتباطات بخش هواپیمای تجاری بمباردیه در این باره اظهار کرد: ما یک تیم پیش‌بینی و استراتژی داریم که به ارزیابی فرصت‌های قابل توجه در ایران می‌پردازد. براساس این گزارش، ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران که طبق آمار منتشر شده در رسانه‌های داخلی، شمار آن به حدود 250 فروند می‌رسد در وضعیت مناسبی نیست و ایرلاین‌های ایرانی در دوران تحریم‌ها ناچار بودند برای یافتن قطعات یدکی و تعمیر هواپیماهایشان به بازار سیاه متوسل شوند. گفته شده ایران به حدود 600 هواپیمای جدید در یک دهه آینده نیاز دارد. شرکت سازنده هواپیمای اروپایی ایرباس هفته جاری پس از اعلام برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، از قرارداد برای فروش 114 هواپیما به ایران خبر داد و سخنگوی این شرکت اعلام کرد گروه ایرباس آماده پشتیبانی از توسعه صنعت هواپیمایی و حمل‌و‌نقل شامل بالگردهای مورد استفاده پلیس و نهادهای کنترل مرزی ایران در دوران پساتحریم است.

به گفته مدیر ارتباطات بمباردیه، این شرکت فرصت‌هایی را در بازار هواپیماهای منطقه‌ای کوچک و بزرگ‌تر می‌بیند که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امکان می‌دهد در مسیرهای داخلی و در سراسر خاورمیانه پرواز داشته باشند. همچنین ایران خدمات ریلی خود را ارتقا می‌دهد و واحد حمل‌و‌نقل بمباردیه به‌دنبال بهره‌برداری از بازار ایران است، اما بمباردیه مانند سایر شرکت‌های کانادایی برای دسترسی به بازار ایران با موانعی روبه‌رو است. دولت سابق کانادا سفارت این کشور در تهران را در سال 2012 تعطیل کرد از این رو هیچ مقام بازرگانی کانادایی در ایران برای کمک به شرکت‌های کانادایی به منظور بررسی مقررات و شرایط بازار ایران حضور ندارد. در حالی که آمریکا و اروپا تحریم‌هایشان علیه صنعت هسته‌ای ایران را برداشته اند اما کانادا چنین اقدامی نکرده است و تحریم‌های کانادایی که تجارت مربوط به فعالیت هسته‌ای را ممنوع می‌کند به قوت خود باقی مانده است. همچنین تجارت در صنایع مختلف شامل نفت و گاز، حمل‌و‌نقل و ارتباطات ایران برای شرکت‌های کانادایی ممنوع مانده است. مقامات کانادایی اعلام کرده‌اند بازبینی تحریم‌های کانادا در جریان است و این کار به زودی انجام خواهد گرفت و شرکت‌های کانادایی در انتظار نخواهند ماند.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها