عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

دو ماموریت روحانی به وزارت صنعت

تاریخ: 1396/01/23

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهور پیرو بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌ها برای ارائه برنامه‌ها و بسته‌های اجرایی در راستای شتاب بخشیدن به تولید و اشتغال؛ در نامه جداگانه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالیت‌های ویژه دارای اولویت و مدنظر خود را نیز در حوزه وظایف این وزارتخانه، به محمدرضا نعمت‌زاده ابلاغ کرد. یکی از محوریت‌های مهم در این نامه توجه به سرمایه‌گذاری و تولید صادرات محور و همچنین ضرورت پیوستن به زنجیره تولید جهانی است؛ امری که به زعم کارشناسان نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید در مقیاس بزرگ به‌خصوص برای فارغ التحصیلان جوان، بازی می‌کند. افزایش سرمایه‌گذاری و تولید صادرات محور در دوران تحریم‌ها با افت قابل توجهی همراه شد و دولت بعد از برجام سیاست‌های مختلفی را در این زمینه اجرا کرد.

 

اما برنامه ایجاد دگرگونی در نظام توزیع و واسطه‌گری با بهره‌گیری از فعالیت‌های دانش بنیان دومین محور مهمی است که در نامه حسن روحانی به چشم می‌خورد. نظام سنتی توزیع سالیان سال است با وجود هشدارهای کارشناسان همچنان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و خیال مدرن شدن هم ندارد. سیاست‌ورزی‌های اشتباه و نبود اراده در سیاست‌گذاری‌ها از یکسو و خو نگرفتن کسبه به نظام توزیع مدرن از سوی دیگر روند تسریع در مطلوبیت توزیع در ایران را با افت‌و‌خیزهای بی‌شماری مواجه کرده است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ابلاغیه در جهت اجرای شایسته، همه‌جانبه و جهادی منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» و در ادامه اقداماتی که تاکنون در حوزه ماموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، صادر شده است. در متن نامه رئیس‌جمهور که خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، فعالیت‌های ویژه دارای اولویت و مدنظر روحانی با توجه به موضوع ارائه برنامه‌ها و بسته‌های اجرایی پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تداوم و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های مرتبط با سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» ابلاغ شده است. رئیس‌جمهور در این نامه از نعمت‌زاده درخواست کرده که تدوین اجرایی این فعالیت‌ها با اولویت در دستور کار قرار گیرد و نتیجه آن در زمان‌های تعیین شده به او ارائه شود. ماموریت‌های مهم ابلاغ شده به وزیر صنعت، معدن و تجارت به دو بخش تقسیم شده است. در ماموریت اول نقش سرمایه‌گذاری و تولید صادرات‌محور در توسعه اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید در مقیاس بزرگ بالاخص برای فارغ‌التحصیلان جوان و همچنین ضرورت پیوستن به زنجیره تولید جهانی مورد توجه قرار گرفته است. به گفته روحانی تحقق این موارد باید با همکاری وزیر امورخارجه و وزرای ذیربط حداکثر ظرف 4 ماه از تاریخ این ابلاغ صورت گیرد. اما ماموریت دوم به دگرگونی در نظام توزیع کشور باز‌می‌گردد. براساس این گزارش برنامه ایجاد دگرگونی در نظام توزیع و واسطه‌گری با هدف بهره‌گیری حداکثر از فعالیت‌های دانش‌بنیان به ویژه فناوری اطلاعات باید با همکاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغ انجام شود.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها