عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

3 خبر جدید برای مشمولان «کاراکارت»

تاریخ: 1394/11/01

ثبت‌نام سراسری برای کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به‌منظور خرید نسیه کالای مصرفی بادوام ایرانی، در حالی از حدود دو هفته پیش استارت خورد که هنوز اخبار جدیدی برای اجرای این طرح از سوی مسوولان شنیده می‌شود. «رایزنی برای تخصیص کاراکارت به بازنشستگان کشوری، در نظر نگرفتن سود برای کالاهای مصرفی و فراهم کردن شرایط برای واگذاری عرضه برخی کالای بادوام بدون سود از سوی برخی از فروشگاه‌ها» سه خبر جدیدی است که برای مشمولان «کاراکارت» اعلام شده است. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام خبرهای جدید، می‌گوید: بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی می‌توانند در سایت سامانه رفاه ثبت‌نام کرده و نزدیک‌ترین شعبه به محل سکونت‌شان را برای دریافت کاراکارت انتخاب کنند. خبر اعلام شده از سوی احمد میدری مبنی بر رایزنی برای اضافه شدن بازنشستگان کشور در حالی است که براساس دسته‌بندی صورت گرفته، کارت اعتباری خرید کالا (کاراکارت) در مرحله اول به سه گروه اختصاص می‌یابد؛ گروه اول زوج‌های جوانی هستند که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، گروه دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند.





براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای طرح (کاراکارت) 4 هزار و 200 میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که این رقم تنها یک تا یک‌‌میلیون و 200 هزار نفر از متقاضیان مشمول طرح خرید اقساطی کالا را پوشش می‌دهد. به‌طوری‌که براساس اولویت‌بندی صورت گرفته برای هرکدام از زوجین سقف کارت اعتباری 5میلیون تومان در نظر گرفته شده است، همچنین در این طرح سقف کارت اعتباری برای سایر گروه‌ها تا چهاربرابر حقوق دریافتی ماهانه خواهد بود. علاوه‌بر دسته‌بندی صورت گرفته، بانک مرکزی پیش‌شرط حقوق برای متقاضیان دریافت «کاراکارت» را نیز در نظر گرفت. براساس این پیش‌شرط، سقف حقوقی متقاضیان (کارمندان رسمی و پيمانی دستگاه‌های دولتی و بازنشستگان و مستمری‌بگيران تحت‌پوشش بيمه صندوق بازنشستگی کشوری) نباید بیشتر از یک میلیون و 500 هزار تومان باشد. بنابراین افرادی که حداکثر 5/ 1 میلیون تومان در ماه دریافتی داشته باشند، کارت اعتباری 6 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد و پس از دریافت کارت در کمتر از 3 روز این وام پرداخت خواهد شد.

 

 

وام بدون سود از سوی برخی فروشگاه‌ها

براساس این گزارش، در ابتدا مقرر شده بود تا 10 میلیون تومان تسهیلات با سود 12 درصد و مدت بازپرداخت 24 ماه در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اما پیش از اجرای طرح مدت بازپرداخت تغییر کرد و مقرر شد تا متقاضیان در 18 ماه تسهیلات دریافتی را تسویه کنند. اما پیش از اجرای طرح بار دیگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات تغییر کرد و به 12 ماه رسید. اما با فرارسیدن زمان ثبت‌نام طرح، بانک مرکزی رقم تسهیلات پیش‌بینی شده را نیز از 10 میلیون به 6 میلیون تومان کاهش داد تا به این طریق بتوان گفت طرح کاراکارت تا آخرین لحظه نیز تغییر را تجربه کند. اما حال آخرین تغییر این طرح خبر خوشایند برای مشمولان «کاراکارت» محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان تخصیص تسهیلات بدون سود نیز از سوی برخی فروشگاه‌ها در دست بررسی است. در این‌خصوص یکی از فعالان صنعتی نیز می‌گوید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرای طرح «کاراکارت» با پنج فروشگاه قرارداد امضا کرده تا مشمولان این طرح بتوانند از تمام کالای توزیع شده در این فروشگاه‌ها از جمله مصرفی و بادوام، ایرانی، خارجی و... استفاده کنند. به گفته این فعال صنعتی، اقساط «کاراکارت» از طریق بانک رفاه و فیش حقوقی متقاضیان کسر خواهد شد.

 

 

رایزنی برای بازنشستگان کشوری

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی صمیمانه با جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال رایزنی با بانک صادرات هستیم تا «کاراکارت» برای بازنشستگان کشوری نیز صادر شود. احمد میدری درباره کارت‌های اعتباری خرید کالا با بیان اینکه قصد داریم علاوه‌بر بازنشستگان تامین اجتماعی این امکان را برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری نیز فراهم کنیم، عنوان کرد: از آنجا که بانک رفاه زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است‌، توزیع کارت‌های اعتباری زودتر شروع شد اما برای برقراری این امکان برای بازنشستگان کشوری بانک صادرات کمی تعلل می‌کند. تاکنون جلساتی با بانک صادرات برگزار کرده‌ایم اما هنوز توافقات نهایی حاصل نشده است. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتبار «کاراکارت» برای کالاهای مصرفی بدون سود است و باید دو ماهه بازگردانده شود، اما اگر برای لوازم خانگی مورد استفاده قرار گیرد، باید 12 ماهه و با سود 12 درصد بازگردانده شود. میدری ادامه داد: بازنشستگان تامین اجتماعی در سایت سامانه رفاه ثبت‌نام و نزدیک‌ترین شعبه به محل سکونت‌شان را انتخاب می‌کنند. 10 تا 15 روز بعد پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که براساس آن باید به شعبه مراجعه و فرم رضایت از کسر اقساط از حقوق را امضا کنند و سایر مراحل را انجام دهند. قرارداد کاراکارت با اغلب فروشگاه‌های تعاونی و زنجیره‌ای است و بازنشستگان این امکان را دارند که از کلیه اقلام فروشگاه با این کارت‌ها خرید کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت رفاه‌، نوعی تضمین پرداخت برای فروشگاه‌ها را ایجاد کرده است، گفت: وقتی اقساط به صورت اتوماتیک از حقوق کسر می‌شود، فروشگاه‌ها با اطمینان خاطر خدمت ارائه می‌دهند. میدری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص بالا بودن سود این کارت‌ها و امکان کاهش آن، اظهار کرد: در سطح استان‌ها دست فروشگاه‌ها باز است تا اگر این امکان برایشان فراهم بود، بتوانند با سود کمتر و شرایط بهتر به بازنشستگان خدمت ارائه کنند. به عنوان مثال فروشگاه‌های فرهنگیان اعلام کرده بود که اگر شرایط فراهم شود می‌توانند بدون سود کالاهایی را در اختیار بازنشستگان قرار دهند. این طرح یک ابزار رفاهی و به تدریج امکان توسعه و گسترش آن وجود دارد. وی درباره سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای «کاراکارت» گفت: این مبلغ چهار برابر دریافتی هر فرد است به عنوان مثال بازنشسته‌ای که یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند، می‌تواند تا سقف 6 میلیون تومان با کارت‌های اعتباری خرید کند. در پایان این نشست بازنشستگان نامه‌ای را امضا کردند که در آن خواسته شده بود وزیر رفاه دستور دهد تا زمینه دریافت کاراکارت برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری نیز فراهم شود.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها