عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اولین پهن‌پیکر در باند مهرآباد

تاریخ: 1395/12/22

دنیای اقتصاد: دومین هواپیما از 100 فروند هواپیمای سفارش‌داده‌شده به ایرباس فرانسه به ناوگان هوایی ایران رسید. این هواپیما که از مدل 330 سری 200 است، نخستین هواپیمای پهن پیکری است که ایران از ایرباس تحویل گرفته است. متولیان صنعت هوایی کشور اعلام کرده‌اند که این هواپیما برای مسیرهای اروپا و خاور دور از قبیل پکن و کوآلالامپور استفاده خواهد شد. با تحویل دومین سفارش از غول هواپیماساز جهان، تحلیل‌های کارشناسان حاکی از این است که ریسک ترامپ برای قراردادهای هوایی کشور شکسته شده و می‌توان به اجرایی شدن قرارداد بوئینگ نیز امیدوار بود.

 

ورود دومین هواپیمای ایرباس به ایران حاکی از این است که نه تنها قرارداد ایران ایر با این شرکت اروپایی به نتیجه رسیده، بلکه ریسک ترامپ برای ایران نیز تعدیل شده است. 23 دی ماه امسال ایران ایر نخستین سفارش خود از ایرباس فرانسه (مدل A321) را تحویل گرفت، زمانی که هنوز دونالد ترامپ زمام امور در آمریکا را تحویل نگرفته بود و این نگرانی وجود داشت تا با روی کار آمدن وی، قرارداد ایران و فرانسه ادامه نیابد. این در حالی است که با ورود دومین هواپیما از 100 فروند هواپیمای سفارش داده شده به ایرباس، ریسک ترامپ برای قراردادهای خرید هواپیما از بین رفته است. متولیان صنعت هوایی کشور همچنین وعده داده‌اند که سومین هواپیمای نو ایرباس نیز تا قبل از پایان سال جاری به ناوگان هوایی ایران اضافه ‌شود.

عملیاتی شدن قرارداد ایرباس در شرایطی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اخیرا خبر داده که به صدور مجوز برای فروش بوئینگ (رقیب دیرینه ایرباس) به ایران ادامه می‌دهد تا حصر صنعت هوایی ایران به‌طور کامل شکسته شود. دومین هواپیمای ایرباس خریداری شده از مدل 330 سری 200 است و ساعت سه بامداد روز گذشته به وقت محلی فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد ایران ترک کرد و ساعت8 و 57 دقیقه صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. این هواپیمای دو موتوره توربوفن که ساخت مشترک کشورهای ایتالیا و فرانسه است، مجهز به موتور کارخانه ROLLS ROYCE TRENT است. از ویژگی‌های این هواپیمای پهن پیکر می‌توان به صفحه نمایش برای هر صندلی، چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره اشاره کرد. اما اولین فروند هواپیمای ایرباس از نوع 330 ایرباس در حالی وارد ناوگان هوایی کشور شد که مدیرعامل هما از ورود دومین هواپیمای ایرباس 330 تا 30 اسفند 95 خبر داد. فرهاد پرورش در مراسم ورود هواپیمای ایرباس 330 گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با ایرباس قرار است در 3 ماه اول سال 2017 میلادی 4 فروند ایرباس 320 نیز در فاصله 2 تا 3 ماه از این کمپانی تحویل گرفته شود. پرورش همچنین خبر داد که در سال ۲۰۱۸چند فروند دیگر ایرباس ۳۲۱ وارد کشور خواهد شد. پرورش درخصوص مسیر پروازی هواپیمای جدیدی که به ناوگان هما پیوست، گفت: این هواپیما تا یک هفته در شبکه داخلی قرار خواهد گرفت و به رسم گذشته اولین پرواز را به مشهد مقدس انجام می‌دهد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه این هواپیما می‌تواند ۱۵ ساعت پرواز داشته باشد، گفت: در حال حاضر به ۱۱ نقطه اروپا پرواز داریم بنابراین این هواپیما در شبکه بین‌المللی قرار خواهد گرفت و برای مسیرهای اروپا و همچنین خاور دور از قبیل پکن و کوالالامپور استفاده خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پرورش دلیل تعویق در ورود هواپیماهای خریداری شده را پیچیدگی مذاکرات دانست و اظهار کرد: حفظ منافع، مذاكرات را طولانی می‌كند. او ادامه داد: قرار نیست برای ورود هر هواپیمایی مراسم استقبال برگزار شود و دلیل مراسم استقبال از هواپیمای قبلی این بود که 321 یک هواپیمای خط‌شکن و میوه برجام در صنعت هواپیمایی بود. امروز نیز به دلیل آنكه اولین هواپیمای بدنه وسیع به ناوگان هما پیوسته است این مراسم گرفته شد. مدیرعامل شرکت هما درخصوص آخرین وضعیت اصلاح ساختار ایران‌ایر گفت: از چند سال پیش مصوبات مربوط به این اصلاح ساختار از سوی هیات وزیران تصویب شده و خوشبختانه پیگیری‌های جدی در این مسیر صورت گرفته است و امیدواریم ظرف چند ماه آینده اتفاقات مثبتی در این حوزه رخ دهد. او در ادامه اظهار کرد: اصلاح ساختار به یک مصوبه قبلی باز می‌گردد. هیات وزیران مصوبه‌ای برای اصلاح ساختار هما داشت که یکی از آنها ساماندهی و تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی هما است. متاسفانه مبلغ قابل توجهی از منابع شرکت صرف صندوق بازنشستگی می‌شود و هما به همین دلیل توانایی اداره فعالیت‌های تخصصی و فنی خود را ندارد که یکی از موارد در اصلاح ساختار، تعیین تکلیف صندوق هما و در نهایت تبدیل هما به شرکت سهامی عام است.

همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری که در آشیانه هما برگزار شد با بیان اینکه استقبال از حمل و نقل هوایی در سال جاری ۲۱ درصد افزایش یافته است، گفت: مجوز خرید هواپیماهای با سال تولید پایین‌تر از 1998 میلادی صادر نمی‌شود و اگر تعدادی هواپیما با سن بیشتر وارد شده است مربوط به مجوزهای قبل از یک سال پیش است.

 

علی عابدزاده اظهار کرد: برای آنکه بتوان اقتدار صنعت هوایی کشور را حفظ کرد باید تغییرات ساختاری در مجموعه حمل و نقل هوایی ایجاد شود و اعتبار صنعت در سطح بین‌المللی ارتقا یابد. او ادامه داد: امروز 4 میلیون مسافر داخلی به دلیل ناوگان مسافر در کشورهای همسایه جابه‌جا می‌شوند و سهم عمده جابه‌جایی‌های بین‌المللی ازسوی کشورهای همسایه انجام می‌شود. عابدزاده درباره ورود هواپیماهای با سن بالا به ناوگان هوایی کشور گفت: دستورالعمل ورود هواپیما مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری است که بر حسب تعداد نشست و برخاست، تعداد پرواز و ... همه در دستورالعمل‌ها دیده شده و همه هواپیماها براساس دستورالعمل وارد کشور شده است. همچنین قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل در این نشست خبری با اعلام توافق نهایی با سازندگان ای‌تی‌آر در فرانسه بر سر خدمات پس از فروش گفت: دو روز پیش در‌ فرانسه جلسه‌ای با حضور مقامات ایرانی و مسوولان شرکت ATR برگزار شد‌ که در جریان آن مسوولان این شرکت هواپیماساز اعلام کردند تمام تعهدات مربوط به فروش هواپیما به ایران را شخصا برعهده خواهند گرفت. تا پیش از این سازندگان این شرکت تمایلی به ارائه خدمات پس از فروش به ایران نداشتند اما در این جلسه این مانع رفع شد و درصورت قبول توافق نهایی از سوی ایران ایر، هواپیماهای آی‌تی‌آر به زودی وارد کشور می‌شوند. اصغر فخریه‌کاشان همچنین امتیازات اقتصادی برای خرید هواپیما را تشریح کرد و گفت: استفاده از منابع خارجی برای تامین مالی، ارتقای جایگاه هما، صرفه‌جویی در سوخت از مهم‌ترین امتیازهایی است که در این معامله به دست آمده است. او در این باره توضیح داد: خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید اولین معامله‌ای است که از منابع خارجی تامین مالی می‌شود و از طریق منابع خارجی فاینانس آن نهایی شده است. دومین امتیاز اقتصادی خرید هواپیماهای جدید این است که اتکای منابع خارجی بر خود شرکت هما است. یعنی خارجی‌ها به اعتبار هما این قرارداد را تامین مالی کرده‌اند و این نشانگر اعتماد جهانی شرکت‌هواپیمایی ایران‌ایر است. او افزود: یکی دیگر از امتیازات صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که در مورد هواپیمای ۳۲۱ که اولین هواپیمای مورد قرارداد با ایرباس بود شاهد آن بودیم که مصرف سوخت در این هواپیما تا سه برابر کاهش پیدا کرد.

 

بیانیه ایرباس

شرکت هواپیمایی ایرباس نیز در وب‌سایت رسمی خود از تحویل نخستین ایرباس A330-200 به ایران خبر داد. تحویل این هواپیما بخشی از برنامه نوسازی ناوگان ایران ایر محسوب می‌شود. این هواپیما نخستین هواپیمای پهن‌پیکری است که ایران از ایرباس تحویل می‌گیرد. در سال 2016 ایران به منظور نوسازی ناوگان هوایی خود 100 فروند هواپیما به ایرباس سفارش داد (از این 100 هواپیما 46 فروند باریک پیکر و 54 فروند پهن‌پیکر هستند). هواپیمای A330-200 دارای دو بخش اکونومی و بیزینس کلاس است. بخش بیزینس کلاس دارای 32 صندلی و بخش اکونومی دارای 206 صندلی است. ایرباس این هواپیما را در مرکز تحویل خود واقع در شهر تولوز به ایران ایر تحویل داد. تحویل این هواپیما به ایران ایر نقطه عطفی برای این شرکت که پنجاه و ششمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد، محسوب می‌شود. خانواده هواپیمای A330 شامل هواپیمای باری و وی‌آی‌پی است و درحال حاضر ایرباس برای ساخت این هواپیما بیش از هزار و 500 سفارش دریافت کرده است. بیش از 1100 فروند هواپیما از خانواده A330 تحت مالکیت بیش از 100 اپراتور در سراسر جهان پرواز می‌کند. هواپیمای A330 یکی از کارآمدترین هواپیماهای جهان محسوب می‌شود و بهترین کلاس اکونومی را دارد.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها