عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تولید60 درصد خوراک دام در واحدهای غیرمجاز

تاریخ: 1395/12/19

گروه بنگاه‌ها: رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران گفت: با وجود فعالیت ۶۴۵ کارخانه خوراک دام پروانه‌دار در کشور، شاهد تولید ۱۱ میلیون تن خوراک دام در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورشی هستیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مجید موافق غدیری در نشست خبری به وضعیت تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: خوراک دام مهم‌ترین حلقه استراتژیک زنجیره تامین پروتئین است، به‌طوری که 70 درصد هزینه تولید دام و مواد دامی مربوط به خوراک دام است.

 

رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران گفت : این صنعت نیازمند عارضه‌یابی است تا اطلاعات کامل در مورد خوراک دام صنعتی و نیازها در بخش‌های مختلف گردآوری شود که این پژوهش با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام است. وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غلط مبنی بر واردات خوراک دام به کشور، گفت: بیشترین چیزی که وارد کشور می‌شود، نهاده‌های دامی است و نه خوراک دام و ما در کشور به میزان لازم خوراک دام تولید کرده و به 16 کشور هم صادرات داریم.

موافق غدیری همچنین با اشاره به اینکه سالانه در کشور 19 میلیون تن انواع خوراک دام مصرف می‌شود، گفت: سالانه 8 میلیون تن خوراک دام در کارخانه‌های صنعتی تولید می‌شود و این در حالی است که 11 میلیون تن دیگر که معادل 60 درصد میزان مصرف است در واحدهای غیرمجاز و واحدهای پرورش دام تولید می‌شود. وی با انتقاد از اختصاص یارانه از سوی دولت برای تامین جو، ذرت و کنجاله سویا به دامداران و واحدهای پرورش اظهار کرد: بر این اساس این واحدها به جای آنکه خوراک دام خود را از کارخانه‌های صنعتی با کیفیت بالاتر تهیه کنند از آسیاب‌های دستی استفاده کرده و بدون هیچ‌گونه مجوزی بنا به سلیقه خود خوراک دام را تهیه می‌کنند.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور به این نکته اشاره کرد که در کشور 645 کارخانه خوراک دام با پروانه تولید فعال است و اما بسیاری از این کارخانه‌ها با زیر 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند، در حالی که اگر به رقم 70 درصد ظرفیت تولید برسد، قیمت تمام شده آنها 15 درصد کاهش می‌یابد. موافق غدیری تاکید کرد: هم‌اکنون 34 کارخانه تولید خوراک دام همتراز با بهترین کارخانه‌های دنیا تولید می‌کنند و 59 کارخانه نیز در صورتی که هرکدام 500 میلیون تومان در بخش دستگاه‌های خود هزینه کنند، به همین سطح خواهند رسید. وی یکی دیگر از مشکلات کارخانجات خوراک دام را پرداخت مالیات، بیمه و امثال آن عنوان کرد و گفت: اگر چه اینها در بخش کشاورزی قرار دارند، اما در عمل از مزایای معافیت مالیاتی برخوردار نیستند و به‌دنبال آن هستیم که مالیات این بخش را صفر کنیم.

وی در مورد صادرات خوراک دام از ایران به کشورهای خارجی گفت: از مجموع 8میلیون تن تولید داخلی سال گذشته 230 هزارتن به ارزش 98 میلیون دلار محصول خوراک دام صادر کرده‌ایم که این رقم امسال به 170 تا 180 هزار تن به ارزش 168 میلیون دلار کاهش یافته است؛ یکی از دلایل کاهش صادرات خوراک دام کمبود نقدینگی، بوروکراسی‌های پیچیده اداری برای صادرات و شیوع آنفلوآنزای پرندگان بوده است. موافق غدیری در بخش دیگری از سخنان خود به سازمان‌های متولی در تولید خوراک دام انتقاد کرد و گفت: این سازمان‌ها با تصویب آیین‌نامه‌هایی بدون دخالت بخش‌خصوصی، سبب می‌شوند که صادرکنندگان با مشکل روبه‌رو شوند و تولید‌کننده هم انگیزه لازم را برای تولید نداشته باشد، در حالی که همه جای دنیا برای تولید و صادرات استراتژی حداقل 5ساله دارند باید پرسید، استراتژی ما چیست؟ رئیس انجمن خوراک دام و طیور ایران از همکاری مشترک با کشورهای مطرح دنیا برای تولید خوراک دام با آخرین فناوری‌های روز خبرداد و گفت: کشورهای منطقه سالانه مقدار زیادی واردات خوراک دام از برندهای بزرگ دنیا دارند و ما با همکاری مشترک با این شرکت‌های بزرگ می‌توانیم به این بازارها وارد شده و از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه 21 را در میان تولیدکنندگان خوراک دام در دنیا دارد، افزود: 9 کشور آسیایی در این رتبه بندی حضور دارند و ما پیشنهاد تشکیل فدراسیون خوراک دام آسیا را مطرح کرده‌ایم که از سوی این کشورها با استقبال مواجه شده است. علاوه بر این، برای نیمه دوم سال 1396 برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات خوراک دام پارس را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها