عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

240 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی پایدار

تاریخ: 1395/12/19

ایرنا: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه‌های آبرسانی به شهرهای کشور عنوان کرد: 110طرح فعال در این زمینه در کشور وجود دارد که 300 شهر و اکثر روستاهای طول مسیر آنها را پوشش می‌دهد که تکمیل همه این طرح‌ها به قیمت امروز به 2400 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازدارد.

 

امیرحسین رقیمی افزود: سال گذشته 24 هزار میلیارد ریال فاینانس از محل منابع داخلی کشور برای تامین مالی خطوط اصلی آب‌رسانی تهیه شد که این خطوط لوله دست‌کم 26 طرح بزرگ را پوشش داد. رقیمی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی کشور اجرای طرح‌های آب‌رسانی ویژه است، ادامه داد: هیچ شهر یا روستایی در کشور بدون آب نیست، اما با توجه به استانداردهای بهداشتی داخلی که اغلب حتی از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز سختگیرانه‌تر است، تامین آب شرب پایدار را برای دوره طولانی مدت در مناطق شهری و روستایی در دستور کار دارد. وی بیان کرد: این طرح‌ها به گونه‌ای پیش‌بینی شده که حتی نیازهای کشاورزی، دامداری و دامپروری روستاییان نیز در آنها در نظر گرفته شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به مشارکت فعال بخش خصوصی در طرح‌های تامین آب، به‌طور نمونه به برخی جزایر جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: تا حدود اواسط دهه 1380 تامین آب جزایری نظیر هرمز، هنگام و... با لنج و از طریق انتقال آب انجام می‌شد و آن زمان قیمت هر مترمکعب آب شرب در این مناطق دست‌کم 70 هزار ریال بود، اما امروز با حضور و مشارکت بخش‌خصوصی این مشکلات مرتفع شده است.

وی اظهار کرد: امروز بخش خصوصی با مشارکت فعالانه به تامین آب در این مناطق از طریق سرمایه‌گذاری در آب شیرین کن‌ها پرداخته و دولت نیز آب تولید شده آنها را به نرخ تضمینی خریداری می‌کند. رقیمی ارزش قراردادهای منعقد شده از حدود سال 1386 با بخش خصوصی را بیش از 55 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که شامل طرح‌های مختلف آب شیرین کن ها، خطوط انتقال آب، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، طرح‌های کاهش هدر رفت آب و قراردادهای بیع متقابل به‌ویژه در استان‌های یزد، اصفهان، تهران، هرمزگان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها