عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

پیشنهاد تشکیل کارگروه ایران و استرالیا برای توسعه صنایع معدنی

تاریخ: 1395/12/10

دنیای اقتصاد: روز گذشته رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی با هیات استرالیایی، پیشنهاد تشکیل کارگروه با هدف تقویت همکاری‌های معدنی و اجرای پروژه‌های مشترک در این بخش را ارائه کرد. در این گردهمایی که وزیر توسعه اقتصادی، منابع و حمل نقل ایالت ویکتوریا و تنی چند از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه سفیر استرالیا در ایران، حضور داشتند پتانسیل‌های معدنی ایران به‌عنوان فرصتی برای توسعه همکاری‌ها برشمرده شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش‌های اکتشاف، تحقیق و توسعه، آموزش، مشاوره،‌ کاهش مصرف آب و انرژی، تولید مواد معدنی از جمله زنجیره فولاد و آلومینیوم، شرایط مناسبی را برای ارتقای همکاری‌های معدنی دو کشور ایجاد کرده است. مهدی کرباسیان به افزایش همکاری ایران با شرکت‌هایی از ایتالیا، آلمان، هند،‌ کره و ژاپن در دوران پساتحریم اشاره و تاکید کرد: یکی از موارد اصلی در فرآیند تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی، کاهش مصرف انرژی به ویژه آب است.

 

کرباسیان جایگاه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در خاورمیانه را منحصر به فرد دانست و ادامه داد: برنامه اکتشافی ایران از حدود 3 سال پیش آغاز شده و نتایج قابل‌توجهی در کشف ذخایر جدید صورت گرفته است که این زمینه نیز یکی از راه‌های تقویت مناسبات دو کشورمحسوب می‌شود. او وجود گاز طبیعی و ذخایر متنوع معادن در ایران را نوعی مزیت برشمرد و گفت: باتوجه به پتانسیل‌های رشد و نیاز ایران و همچنین کشورهای همسایه به ساخت و ساز و توسعه،‌ می‌توان با ایجاد کارگروه و شرکت‌های مشترک فرصتی برای نفع چندجانبه ایجاد کرد.ریچارد بالت (Richard Bolt) وزیر توسعه اقتصادی،‌ حمل‌و‌نقل و منابع ایالت ویکتوریا استرالیا هم با یادآوری اینکه شرکت‌های این کشور از گذشته با ایران همکاری داشته‌اند، گفت: نتایج این نشست را در اختیار شرکت‌های استرالیایی قرار خواهیم داد تا بتوان بیش از گذشته به همکاری مشترک دست یافت. او با استقبال از پیشنهاد ارائه شده برای تقویت همکاری‌ها اظهار کرد: در این سفر بررسی راهکارهای همکاری و امضای تفاهمنامه در بخش‌های مختلف از جمله اهداف ما محسوب می‌شود که برای توسعه روابط با بخش معادن ایران است. بالت یادآور شد: توسعه همکاری‌های ایران و استرالیا در بخش معدن از دو سال پیش و در اجلاس معدن و منابع (آیمارک) آغاز شده و رو به پیشرفت است.

یان بیگز (Ian Biggs) سفیر استرالیا در تهران نیز پس از استماع توانمندی‌های معدنی ایران در حوزه‌های اکتشاف و ذخایر گفت: در حال بررسی توسعه روابط دو کشور در بخش معدن هستیم و این امر با تبادل گروه‌های تخصصی میسر می‌شود. او افزود: بخش‌های تحقیق و توسعه، اکتشاف و زمین‌شناسی از فرصت‌های همکاری بین ایران و استرالیا محسوب می‌شود. در این نشست همچنین علی اصغرزاده مدیر اکتشاف و امیر علی طاهرزاده مدیر معادن ایمیدرو گزارشی از طرح اکتشاف و نیز ذخایر معادن بزرگ ایران در حوزه سنگ آهن،‌ زغال‌سنگ و طلا ارائه کردند.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها