عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رقبای ایران در تجارت با افغانستان

تاریخ: 1395/10/23

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه چین و ترکیه رقیبان جدی ایران در تجارت با افغانستان هستند، گفت: تعرفه‌ بالا، جاده‌های نامناسب و تخلیه بار کامیون‌ها در مرزها مهم‌ترین موانع افزایش حجم تجارت بین دو کشور است.

 

حسین سلیمی با بیان اینکه ترکیه و چین از رقبای جدی ایران در صادرات کالا به افغانستان هستند، گفت: با صادرات سیمان از چین به افغانستان صادرات سیمان ایران به افغانستان کاهش یافته است. نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه چینی‌ها کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کنند، گفت: از آنجا که قیمت تمام شده کالا در چین بسیار پایین است بنابراین تجار چینی به رقیبان جدی برای ایرانی‌ها در تجارت با افغانستان تبدیل شده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه براساس آمار رسمی ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان 5/ 1 تا 2 میلیارد دلار است، گفت: این در حالی است که براساس آمار غیررسمی ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور بین 4 تا 5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. سلیمی تصریح کرد: بخش اعظمی از صادرات کالا تجاری بین دو کشور بدون ثبت رسمی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه به دلیل ناامنی در افغانستان هیچ سرمایه‌گذار ایرانی در این کشور سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: با این وجود افغان‌ها متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند و اغلب درخواست سرمایه‌گذاری‌ها برای ساخت هتل و مسافرخانه در اطراف مشهد است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به این سوال که برای افزایش صادرات به این کشور چه باید کرد، گفت: به دلیل مباحث مربوط به قاچاق مواد مخدر هیچ کامیون حمل باری از کشور افغانستان اجازه ورود به کشورمان را ندارد و کامیون‌ها باید بار خود را در مرز تخلیه و سپس توسط کامیون ایرانی بار از مرز عبور کنند. وی افزود: در مقابل هم آنها از ورود کامیون‌های ایرانی حمل‌بار به کشورشان ممانعت می‌کنند که این موضوع منجر به کندی تجارت بین دو کشور شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه ایران با افغانستان هزار کیلومتر مرز مشترک دارد اما ارتباطات جاده‌ای چندان مناسبی با این کشور نداریم و اغلب جاده‌ها خاکی و شوسه است که این موضوع هم یکی از مشکلات تجارت با این کشور است. سلیمی در ادامه به تعرفه بالا اشاره کرد و گفت: واردات برخی کالاهای ایرانی به افغانستان و بالعکس دارای تعرفه بالا است که این موضوع هم به نوعی در پایین نگه داشتن حجم روابط تجاری بین دو کشور موثر است.

براساس این گزارش، افغانستان هفتمین کشور عمده مقصد صادراتی ایران در 9 ماه ابتدای سال 95 بوده است که طی این مدت 3 میلیون و700هزار تن به ارزش یک میلیارد و 875 میلیون دلار کالا به آنجا صادر شده است. براساس این گزارش، حجم صادرات ایران به افغانستان در مدت مشابه سال 94 هم 2 میلیون و 800هزارتن به ارزش یک میلیارد و 900 میلیون دلار بوده که مقایسه ارقام صادراتی در سال 94 و 95 نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور به لحاظ وزنی 43/ 28 درصد رشد و از لحاظ ارزشی 36/ 1 درصد کاهش داشته است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها