عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ظرفیت ایران در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

تاریخ: 1395/10/23

ایرنا: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو می‌گوید ایران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی برخوردار است و در صورت تامین سرمایه‌گذاری مورد نیاز، حتی توان تامین برق اتحادیه اروپا از این طریق وجود دارد.

 

علیرضا دائمی به بیان ظرفیت‌های ویژه ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت و گفت: سه‌چهارم وسعت کشور واقع در فلات مرکزی از انرژی خورشیدی با شدت تابش بالا برخوردار هستند؛ علاوه بر آن با وجود دالان‌های بادی در سیستان، خواف، منجیل و برخی دیگر از نقاط کشور که جزو کریدورهای بادی کلاس جهانی محسوب شده، فعالیت در این مناطق کاملا اقتصادی است. وی تصریح کرد: با تعهدات ایران در اجلاس کاپ 21 فرانسه و کاپ 22 مراکش، توسعه اقتصاد سبز به مفهوم افزایش تولید انرژی و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی باید اجرایی شود. معاون وزیر نیرو یادآوری کرد: هم اینک سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور به میزان 240 مگاوات و تنها 32/ 0 درصد ظرفیت موجود است، اما اضافه کردن یکصد مگاوات دیگر از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در سال آینده برنامه‌ریزی شده است. دائمی تصریح کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت باید به پنج هزار مگاوات افزایش یابد که صرف تامین انرژی کشور یا صادرات خواهد شد.

وی افزود: اگر ظرفیت‌های کشور در توسعه انرژی‌های برقابی و تولیدپراکنده شامل دی‌جی‌ها (DG - مقیاس کوچک) و سی.‌اچ.‌پی‌ها (CHP - تولید همزمان برق و حرارت) را اضافه کنیم که خود کاهش متمرکز آلایندگی‌ها را به دنبال دارند، متوجه می‌شویم ظرفیت‌های کشور برای تولید و اشاعه انرژی‌های نو و پاک بسیار بالا است.

دائمی خاطرنشان کرد: هم اینک نزدیک به 50 هزار مگاوات ظرفیت آماده برای توسعه نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و برقابی کوچک ظرفیت موجود است که در صورت تامین سرمایه‌گذاری مورد نیاز، دست‌یافتنی است. معاون وزیر نیرو افزود: در عرصه زیست توده (جمع‌آوری پسماندها و زباله‌های شهری و تبدیل آنها به انرژی) 810 مگاوات، زمین گرمایی یک هزار و 250 مگاوات، انرژی بادی 140 هزار مگاوات (نزدیک به دو برابر ظرفیت فعلی نصب شده نیروگاهی کشور) و انرژی خورشیدی ظرفیتی به مراتب بیشتر از انرژی بادی وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری و تامین مالی است. وی تصریح کرد: تبدیل شدن ایران به قطب (هاب) انرژی منطقه با استفاده مناسب از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر میسر می‌شود.

به گفته دائمی، ایران هم اینک در رتبه نخست ظرفیت تولید برق منطقه، رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده (بیش از 75 هزار مگاوات) و رتبه هفدهم تولید برق در اوج (بیش از 52 هزار مگاوات) جهان قرار دارد. دائمی ادامه داد: در این راستا باید به استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های کشور در عرصه انرژی‌های زمین گرمایی، زیست- توده (پسماند)، خورشیدی و بادی بپردازیم.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها