عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

کارشناسی مجازی اظهارنامه‌ها در 72 گمرک

تاریخ: 1395/10/16

دنیای اقتصاد: تعداد گمرکاتی که در آنها کارشناسی اظهارنامه‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود با اضافه شدن 28 گمرک جدید به 72 گمرک افزایش یافت.

 

یکی از اقدامات مهم گمرک در الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی، موضوع کارشناسی متمرکز یا Expert Pool است.

در گذشته بین کارشناس و ارباب‌رجوع ارتباط مستقیم در گمرکات وجود داشت که این امر فساد را در سیستم اداری افزایش می‌داد. اما با راه‌اندازی کارشناسی متمرکز (مجازی) در گمرک ایران، بعد از اینکه اشخاص اظهارنامه را ارائه می‌کنند، کار کارشناسی بدون ارتباط مستقیم میان کارشناس و ارباب‌رجوع به‌صورت مجازی انجام می‌گیرد. با اجرای چنین سامانه‌‌ای همه گمرکات کشور در قالب یک گمرک دیده می‌شوند و بخش عظیمی از کارها به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و از نیروهای کارشناسی در تمامی گمرکات در فضای مجازی استفاده می‌شود و از بسیاری خطاها، تخلفات و مراجعات بی‌مورد جلوگیری می‌شود. با این طرح توزیع اظهارنامه‌ها در گمرکات برای کارشناسی مجازی براساس تخصصی بودن گمرکات کشور صورت پذیرفته و بر این اساس اظهارنامه‌های گمرکات تخصصی صرفا به کارشناسان مجازی مستقر در سایر گمرکات تخصصی ذی‌صلاح ارجاع می‌شود.

اسامی 28 گمرک در سراسر کشور که به طرح کارشناس مجازی اضافه شدند، شامل منطقه آزاد حسن رود، بازارچه کوهک- سراوان، بازارچه میرجاوه، میرجاوه، پیرانشهر،‌ منطقه ویژه سلفچگان، پرویزخان،‌ منطقه ویژه بوشهر2، یزد، منطقه ویژه یزد، منطقه ویژه دوغارون،‌ ساری،‌ بازارچه پیشین،‌ سرو، میلک، مهران، تبریز، ماهیرود، منطقه ویژه کاوه،‌ خسروی، منطقه ویژه بم، بیله سوار،‌ کرمانشاه،‌ منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه نوشهر، حوزه3 امانات پستی فرودگاه امام(ره)،‌ بجنورد و بازارچه ریمدان است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها