عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

70 هزار میلیارد ریال طرح آبی با همکاری بخش خصوصی

تاریخ: 1395/10/16

ایرنا: مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت بخش غیردولتی آبفای کشور گفت: بیش از 170 طرح به ارزش بیش از 70 هزار میلیارد ریال از سال 13899 تاکنون با مشارکت بخش خصوصی برای توسعه و تاسیس آب‌شیرین‌کن‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و خطوط انتقال آب در کشور اجرا شده است.

 

سیدحمیدرضا کشفی با اعلام این خبر افزود: در چند سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبار و تعدد طرح‌ها، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با کندی در اجرا یا تکمیل طرح‌ها روبه‌رو بود که در برخی موارد آنها را از حالت اقتصادی بودن خارج می‌کرد. به گفته این مسوول، از سال 1389 این شرکت مصمم شد با استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای اجرای طرح‌ها به خدمت بگیرد.

وی اعلام کرد: تاکنون بخشی از طرح‌های آب‌شیرین‌کن به میزان 400 هزار مترمکعب در شبانه‌روز و شیوه BOO (بی.او.او) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده است و خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

بر اساس روش بی.او.او که معرف قراردادهای ساخت، تملک، بهره‌برداری است، طرح اجرا شده به مالکیت بخش خصوصی درآمده و تا پایان دوره بهره‌برداری در تملک وی باقی می‌ماند.

کشفی افزود: با تصمیم دولت، از این پس هیچ پول و اعتباری به‌جز خرید تضمینی آب برای فرآیند شیرین‌سازی آب در اختیار وزارت نیرو قرار داده نمی‌شود. به گفته وی، بیشتر سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها ایرانی هستند، اما محدودیتی برای حضور خارجی‌ها وجود ندارد. کشفی ادامه داد: در مرحله بعد، ساخت تصفیه‌خانه‌های آب با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس تاکنون 25 هزار میلیارد ریال قرارداد BOT (بی.او.تی) با بخش خصوصی امضا شده است.

قراردادهای بی‌او‌تی یا ساخت، بهره‌برداری و انتقال (واگذاری)، به قراردادهایی گفته می‌شود که شرکت‌ها در قبال امتیازهایی، طرح‌های سنگین (به لحاظ مالی) را اجرا می‌کنند و برای مدت محدودی از منافع آن می‌شوند، سپس طرح و سازه‌های آن را به‌طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلاعوض به طرف دیگر که دولت‌ها یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند، انتقال می‌دهند.

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت بخش غیردولتی آبفای کشور گفت: طرح‌های فاضلاب در مناطق شهری و روستایی یا آغاز نشده است (به سبب ضربات جبران‌ناپذیر به محیط زیست) یا برای تکمیل آنها با مشکل روبه‌رو هستیم.

کشفی افزود: شیوه «بیع متقابل» برای نخستین بار در جهان برای اجرای طرح‌های فاضلاب ایران به کار گرفته شد که بر پایه آن، صنایع در ساخت و تکمیل تاسیسات تولید پساب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه‌ها سرمایه‌گذاری و در عوض، به اندازه سرمایه‌گذاری خود از پساب تولیدی به‌صورت رایگان استفاده می‌کنند.

وی گفت: تاکنون بیش از 50 هزار میلیارد ریال طرح به این شیوه در صنایع، نیروگاه‌ها و کشت و صنعت‌های بزرگ واقع در دشت‌های مرکزی کشور یعنی یزد، کرمان، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اطراف تهران سرمایه‌گذاری شده و مذاکره برای اجرای 60 قرارداد دیگر نیز آغاز شده است.

این مسوول اعلام کرد: سال آتی یکصد طرح به این شیوه‌ها به ارزش 50 هزار میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به‌ویژه در مناطقی که با مشکل تامین آب روبه‌رو هستند، به مزایده گذاشته می‌شود. کشفی اضافه کرد: مقرر شده است آب مورد نیاز استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از سرزمین‌های اصلی قطع و با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها از دریا مهیا شود؛ همان‌طور که امروز به همین شیوه آب پایدار در جزایر جنوبی کشور تامین می‌شود.

وی درباره قیمت‌های خرید تضمینی آب به این شیوه‌ها یادآوری کرد: از آنجا که آب در هر نقطه کشور به‌صورت منطقه‌ای تامین شده و کیفیت آن در نقاط مختلف متفاوت است، قیمت‌ها نیز بر این اساس تفاوت خواهد داشت. اما میانگین قیمت جهانی خرید تضمینی آب یک دلار در هر مترمکعب است که آب تولید شده در داخل با قیمتی پایین‌تر از تولیدکنندگان خریداری می‌شود. به گزارش «ایرنا» مردادماه امسال قرارداد مشارکت بخش خصوصی در 22 طرح آب و فاضلاب کشور با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، به ارزش بیش از 10 تریلیون ریال منعقد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته بود، در این طرح‌ها بخش خصوصی به‌صورت مستقیم حضور دارد و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه‌ریزی و مدیریت طرح‌ها را انجام می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرده بود تا پایان امسال همین میزان بودجه برای بیش از 140 طرح دیگر در سطح کشور آماده شود.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها