عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اولویت ایران و پاکستان رفع مشکل مراودات بانکی است

تاریخ: 1395/10/02

دنیای اقتصاد: سرکنسول جدید ایران در کراچی پاکستان، روز گذشته به اتاق تهران آمد و در ملاقات با رئیس و معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در زمینه راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور به گفت‌و‌گو نشست.

 

در این ملاقات، مسعود خوانساری با اشاره به رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری میان دو کشور طی یک سال گذشته، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه گسترش تعاملات اقتصادی دو طرف را مسائل بانکی عنوان کرد و تلاش کنسول ایران در کراچی را برای رایزنی با مقامات بانکی پاکستان در جهت رفع این مشکلات ضروری دانست.

وی همچنین، تمرکز بر تسهیل مراوده کالاهای مورد نیاز و دادوستد شده میان دو کشور را برای توسعه همکاری‌های کلیدی دانست و خاطرنشان کرد که اتاق بازرگانی تهران آماده تعامل بیشتر و همکاری مستمر با کنسول ایران در کراچی برای تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور است.

محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز رفع موانع بانکی میان دو کشور را اولویت نخست بهبود مناسبات اقتصادی دو طرف عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اگرچه مراودات تجاری دو کشور برقرار است اما به دلیل نبود همکاری مستقیم بانکی، همکاری‌ها به سختی صورت می‌گیرد و بخش عمده‌ای از تجارت دو طرف از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شود.

سرکنسول جدید ایران در کراچی نیز بر تلاش خود در برقراری تفاهم‌نامه‌های بانکی میان ایران و پاکستان تاکید کرد و با اشاره به ملاقات اخیر خود با مسوولان بانک مرکزی گفت: دو طرف بر ایجاد خط اعتباری 250 میلیون دلاری تاکید کرده‌اند و به گفته مسوولان بانک مرکزی، در صورت رفع برخی نقاط اختلافی، این توافق‌نامه به‌زودی امضا می‌شود.

احمد محمدی همچنین تصریح کرد: بانک ملی ایران به‌زودی همکاری پولی و مالی خود را با پاکستان از طریق ایجاد کارگزاری شروع خواهد کرد و امید می‌رود که مبادلات بین بازرگانان و تجار بین دو کشور با سهولت بیشتری انجام شود.

براساس آمار منتشر شده ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی هفت ماه نخست سال جاری حدود 430 میلیون دلار کالا از کشور ما به پاکستان صادر شده است. طی همین مدت نیز 200 میلیون‌دلار کالا از این کشور وارد شده است. مبادلات تجاری دو کشور در سال 1394 نیز بالغ بر 860 میلیون دلار محاسبه شده است که از این میزان، 635 میلیون دلار صادرات ایران به پاکستان و 226 میلیون دلار نیز واردات ایران از پاکستان بوده است.

گفته می‌شود تجارت واقعی بین دو کشور بیشتر از این مقدار است و به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقال پول وجود دارد، این تجارت از طریق کشورهای ثالث مانند امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. حل مسائل بانکی می‌تواند باعث حذف رابط ثالث و افزایش مراودات میان دو کشور همسایه شود.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها