عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

عطش وام در تولید

تاریخ: 1395/09/28

دنیای اقتصاد: آمار ثبت نام طرح رونق به منظور تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60درصد تا نیمه آذر ماه امسال، از عطش مالی در بخش تولید حکایت دارد.

 

با وجود اینکه در ابتدا بحث پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 7هزار و 500 واحد تولیدی مشکل دار در دستور کار بود، اما بر اساس اظهارات هفته گذشته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی قرار است به هیچ وجه محدودیتی در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ایجاد نشود. همین موضوع آمار ثبت نامی در طرح رونق را به سطح 59هزار متقاضی رسانده است. بر اساس گفته رئیس کل بانک مرکزی، تصمیم گرفته شده که با توجه به نقش واحدهای کوچک و متوسط در رشد اقتصادی که می‌تواند در دورافتاده ترین نقطه کشور زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کند، پرداخت تسهیلات را ادامه دهیم. نظام بانکی ظرفیت پرداخت سالانه 450هزار میلیارد تومان تسهیلات را دارد که سال گذشته حجم تسهیلات پرداختی نظام بانکی 417هزار میلیارد تومان بود. این اظهارات در حالی عنوان شده که پیش از این مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده بودند رقم 16 هزار میلیارد تومان اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای این طرح یک رقم ثابت نیست و قابل افزایش است. در این میان، خلاصه وضعیت طرح رونق تولید از اختصاص حدود 12هزار میلیارد تومان تسهیلات به 17هزار و 577 واحد تولیدی کوچک و متوسط در سراسر کشور حکایت دارد که همچنان تا رقم اولیه تسهیلات پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح فاصله دارد. اوایل سال جاری بود که طرح تخصیص تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی در قالب طرح رونق اجرایی شد. این طرح در ابتدا با هدف حمایت از بنگاه‌های مشکل دار و حفظ اشتغال موجود و افزایش تولید به اجرا درآمد. پیش‌بینی‌های اولیه برای اجرای این طرح حاکی از آن بود که قرار است 7هزار و 500 واحد تولیدی مشکل دار به واسطه تخصیص 16هزار میلیارد تومان اعتبار فعال شوند اما مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تاریخ 15 آذر ماه سال جاری، در اجرای این طرح تعداد واحدها به بیش از دو برابر تعداد پیش‌بینی شده رسیده است. کارشناسان اعتقاد دارند یا تخمین وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعداد بنگاه‌های نیازمند بسیار ضعیف و غیردقیق بوده که بسیاری از بنگاه‌های نیازمند را از قلم انداخته است یا مساله می‌تواند این باشد که تعریف بنگاه‌های نیازمند در طول این مدت دستخوش تغییر شده است. به اعتقاد آنها، دولت به جای تزریق مستقیم پول که روشی انحراف‌زا است، بهتر است از ابزارهای دیگر چون تخفیف‌های مالیاتی،‌ تعدیل نرخ‌های بیمه و... برای کمک به بخش تولید استفاده کند. در این رابطه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی چندین بار خواستار شفاف‌سازی و اعلام اسامی دریافت‌کنندگان این تسهیلات از سوی متولیان صنعتی نیز شده‌اند. به اعتقاد آنها، به منظور استفاده بهینه از منابع محدود بانکی باید هدایت درست منابع به سمت هدفی که وجود دارد که همان تولید واشتغال است، در نظر گرفته شود. مطابق جدیدترین آمارها، از زمان شروع ثبت نام تا نیمه آذر ماه امسال، 59هزار متقاضی اطلاعات خود را در سایت بهین یاب ثبت کرده‌اند. از این میزان 33 هزار و 306 متقاضی به بانک‌های عامل برای دریافت بیش از 28 هزار و 500‌میلیارد تومان تسهیلات معرفی شده‌اند.

 

استان‌های دارای بیشترین و کمترین متقاضی

آمارها نشان می‌دهد که بیشترین متقاضیان دریافت تسهیلات در قالب طرح رونق در استان‌های اصفهان (4هزار و 657 متقاضی)، مازندران (4هزار و 540 متقاضی)، آذربایجان‌شرقی (3هزار و 580 متقاضی)، گیلان (3هزار و 274 متقاضی) و فارس (3هزار و 201 متقاضی) متمرکزند. کمترین میزان درخواست‌ها برای دریافت وام نیز به مناطق آزاد (190 متقاضی)، خراسان شمالی (361 متقاضی)، بوشهر (373 متقاضی)، سیستان و بلوچستان (442 متقاضی) و کهکیلویه و بویراحمد (589متقاضی) اختصاص داشته است. آمارها نشان می‌دهد که تا نیمه آذر ماه، 9هزار و یک متقاضی از طریق فرآیند طرح رونق موفق به دریافت 6هزار و 432میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند و 8 هزار و 576 متقاضی نیز از طریق مراجعه مستقیم به بانک 5هزار و 556‌میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

 

 

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها