عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌شود

تاریخ: 1395/09/24

دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته با کلیات و جزئیات لایحه تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) موافقت کردند.به گزارش خانه ملت، در ماده یک این لایحه که با موافقت نمایندگان روبه‌رو شد، آمده است: به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق» که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می‌شود، به‌صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل می‌شود.

 

همچنین نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه تشکیل سازمان انرژی‌های‌ تجدیدپذیر، با ماده 3 این لایحه، «سازمان ساتبا» را مجاز به ایجاد واحدهای تشکیلاتی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کردند. بر این اساس سازمان ساتبا دارای شخصیت حقوقی مستقل و مرکز اصلی آن در تهران و حوزه فعالیت آن سراسر کشور است. همچنین بر مبنای تبصره این ماده، سازمان می‌تواند برای انجام وظایف قانونی خود و وصول به اهداف با تایید وزارت نیرو و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی مورد نیاز اقدام کند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی این لایحه، برای جلوگیری از موازی کاری در وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با انتقال وظایف سازمان‌های مشابه به ساتبا موافقت کردند. بر اساس ماده 5 این لایحه، فعالیت‌های مشابه با وظایف سازمان که در وزارت نیرو یا سایر سازمان‌های زیر مجموعه وزارت نیرو انجام می‌شود به همراه اعتبارات مربوط، به تشخیص وزیر نیرو و تایید مراجع قانونی ذی‌ربط به سازمان منتقل می‌شود.مجلسی‌ها همچنین با تصویب ماده 7 این لایحه موافقت کردند که رئیس سازمان ساتبا از بین اشخاص دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه و تجربه کافی در رشته‌های شغلی مرتبط با حوزه انرژی، از سوی وزیر نیرو انتخاب و معاون وزیر نیرو شود. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه مذکور، وظایف و اختیارات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق را تعیین کردند.

بر این اساس، «تدوین برنامه‌های کلان، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، مقررات و دستورالعمل‌های لازم مرتبط با اهداف و موضوع فعالیت و وظایف سازمان با تایید وزارت نیرو و نظارت بر حسن اجرای آنها»، «ارتقا و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت تقاضای انرژی‌های الکتریکی و پاک به منظور استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی»، «برنامه‌ریزی و نظارت بر پیاده‌سازی سامانه شبکه هوشمند برق در چارچوب قوانین و مقررات مربوط»، «به‌کارگیری بخش غیردولتی و حمایت از آن و استفاده از ظرفیت خارجی در حوزه‌های مرتبط با اهداف سازمان و همکاری و تبادل اطلاعات با بخش مذکور با تایید وزارت نیرو»، «تدوین استانداردها و معیارها، جداول و تعرفه، قیمت‌های خرید تضمینی در حوزه وظایف سازمان و ارائه آن به مراجع ذی‌صلاح برای تصویب» و «تنظیم مقررات مربوط به انعقاد قراردادهای خرید از بخش غیر دولتی و نظارت بر موضوع خرید انرژی برق حاصل از انرژی‌های تجدیدپذیر به شکل تضمینی و به‌صورت بلند مدت با تایید وزارت نیرو» و.... ازجمله وظایف و اختیارات سازمان ساتبا است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها