عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

شروع بهاری تولید در پاییز

تاریخ: 1395/09/17

دنیای اقتصاد: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید 45 کالای منتخب را منتشر کرد. بررسی وضعیت تولید در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری بیانگر نمایان شدن اثرات مثبت برجام برتولید است. سال‌های تحریم از یکسو امکان دسترسی به مواد اولیه موردنیاز واحدهای صنعتی را سخت کرد و از سوی دیگر موجب شد تا شرایط برای ورود تکنولوژی‌های روز به کشور غیرممکن شود، عواملی که افت تولید را به همراه داشت و موجب شد تا واحدهای صنعتی به تولید حداقلی بسنده کنند. چالشی که با لغو تحریم‌های بین‌المللی در حال کمرنگ شدن است و آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت در هفت ماه منتهی به مهر امسال نیز بر آن صحه می‌گذارد.

 

تزریق منابع مالی موردنیاز به این واحدها یکی دیگر از عواملی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید پس از برجام را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند با گذشت زمان شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. گزارش رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بیانگر آن است که از 32 محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع 22 محصول رشد مثبت را تجربه کردند. اگرچه وضعیت واحدهای صنعتی در مدت‌زمان مورد‌بررسی با رشد همراه بوده است، اما محصولات معدنی همانند ماه‌های گذشته نتوانستند روند رو به رشد را تجربه کنند، به‌طوری که از میان 13محصول مورد بررسی در این دوره، روند تولید تنها 4 ‌محصول مثبت بوده است. فعالان صنعتی افت تولید واحدهای معدنی را به رکود حاکم در بازار از یکسو و چالش‌های به‌وجود آمده در بازارهای صادراتی از سوی دیگر نسبت می‌دهند و معتقدند تا زمانی که راهکاری برای خروج از رکود در بازار در نظر گرفته نشود و دولت برای چالش‌های به‌وجود آمده در بازارهای صادراتی راهکاری در نظر نگیرد، تولید محصولات معدنی همچنان با افت همراه خواهد بود. اعمال محدودیت صادراتی از سوی عراق به‌عنوان یکی از کشورهای اصلی واردکننده محصولات معدنی و ناامنی در منطقه از جمله دلایلی است که موجب شد تا تولیدکنندگان محصولات معدنی در این بخش چالش بسیاری را تجربه کنند.

 

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده در 7 ماه منتهی به مهر امسال، «کمباین»، «دوده»، «الیاف و تاپس پلی استر»، «انواع سواری» و «ماشین لباسشویی» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. آمار اعلام‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی تولید «کمباین» بیشترین رشد را در میان محصولات منتخب تجربه کرده، به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 205دستگاه «کمباین» در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 43 درصدی داشته است. «دوده» تولید شده در این مدت نیز برابر با 55 هزار و 300 تن بوده که با این میزان تولید توانست رشد بیش از 33 ‌درصدی را تجربه کند. پس از «دوده» در مدت زمان مورد بررسی «الیاف و تاپس پلی استر» بیشترین رشد تولید را تجربه کرد، به‌طوری که در مدت زمان مذکور تولید این محصول برابر با 117 هزار و 200 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 27 درصدی داشته است. «انواع سواری» نیز در این مدت با تولید 638 هزار و 600 دستگاه رشدی 27 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. انواع سواری تولید شده در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 502 هزار و 76 دستگاه بوده است.

 

«ماشین لباسشویی» پنجمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی 295 هزار و 900 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 5/ 24 درصدی داشته است.

 

محصولات منتخب با رشد منفی

از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی «دی.‌ام.‌تی»، «الیاف اکریلیک»، «نخ پلی‌استر»، «انواع تلویزیون‌تخت» و «الکتروموتور» بیشترین افت تولید را در میان 32 محصول صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند، در مدت زمان مذکور می‌توان به «دی.‌ام.‌تی» اشاره کرد که افت تولید بالغ بر 97 درصدی را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در 7ماه منتهی به مهر سال جاری برابر با 400 تن بوده است. با بررسی روند تولید این محصول در ماه‌های گذشته می‌توان گفت که تولید «دی.‌ام.‌تی» چند ماهی است که روند منفی داشته است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «الیاف اکریلیک» نیز برابر با 6 هزار و 900 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 34 درصدی را تجربه کرده است. «نخ پلی‌استر» تولیدی در این مدت نیز برابر با 120 هزار و 600 تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت حدود 26 درصدی را ثبت کرده است. «انواع تلویزیون تخت» چهارمین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرده است، به‌طوری که براساس این آمار در مجموع 582 هزار و 900 دستگاه انواع تلویزیون تخت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بیش از 13 درصد داشته است. «الکتروموتور» نیز در این دوره با تولید بیش از 4 میلیون و 957 هزار دستگاه، 5/ 7 درصد افت تولید داشته است.

 

وضعیت تولید محصولات معدنی

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده از میان 13 محصول منتخب معدنی و صنایع‌معدنی در 7 ماه منتهی به مهر سال‌جاری نیز در مجموع تنها چهار محصول رشد تولید را تجربه کردند و مابقی محصولات معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند. براساس آمار مذکور، در مدت زمان مورد بررسی «کنسانتره زغال‌سنگ»، «ظروف شیشه‌ای»، «سنگ‌آهن» و «کاتد مس» رشد تولید را تجربه کرده‌اند. در این‌‌خصوص می‌توان به تولید 655 هزار و 100 تنی «کنسانتره زغال‌سنگ» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 14 درصد را تجربه کرده است. «ظروف شیشه‌ای» تولید شده در این مدت نیز برابر با 262 هزار تن بوده که رشد بیش از 3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در این مدت همچنین در حدود 19 میلیون و 656 هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشد بیش از 2 درصد همراه بوده است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت افت تولید را تجربه کرده‌اند می‌توان به «کاشی و سرامیک» با افت تولید بیش از 25 درصد، «فولاد خام» با افت تولید حدود 20 درصد و «چینی بهداشتی» با افت 16 درصد اشاره کرد.

 

 

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها