عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

افزایش 20 درصدی سهم فروشگاه‌ها در برنامه ششم

تاریخ: 1394/10/21

تامین اعتبار ۷۰۰ هزار کارت خرید کالا، دستور جهانگیری برای برپایی نمایشگاه‌های بهاره، عدم لزوم برای برگزاری نمایشگاه فصلی،ورود 60 درصد کالاهای قاچاق به تهران، افزایش 20 درصدی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برنامه ششم توسعه و...از جمله موارد مطرح شده در همایش سالانه اتاق اصناف تهران است. در این خصوص قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش گفت: برای طرح خرید کالای ایرانی ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با توجه به اعتبار ۶ میلیون تومانی هر کارت امکان برخورداری ۷۰۰ هزار نفر از این طرح وجود دارد.





مجتبی‌ خسروتاج در این همایش اعلام کرد: کارت‌های اعتباری یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند تقاضا را در کشور تحریک کند زیرا در شرایط فعلی بازار پویایی لازم را ندارد. وی افزود: در بسته خروج از رکود دولت خرید دین برای کالاهای واسطه‌ای نیز دیده شده است که اینها توسط بانک‌ها کم و بیش شروع شده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ‌امیدواریم که برای خروج خودروهای فرسوده نیز طرح‌های اینچنینی ارائه شود. خسروتاج تصریح کرد: بانک‌ها منابع محدودی برای طرح خرید کالای ایرانی دارند به‌طوری که برای این طرح 4هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما باید دید که چه گروهی از جامعه را شامل می‌شود که در مرحله ابتدایی این طرح تاکید شده که این کارت‌ها با اولویت زوج‌های جوان توزیع شود. وی یادآور شد: مبلغی که برای این طرح و اعطای کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده با سقف 6 میلیون تومان است.

این مقام مسوول در ادامه درباره برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در کشور اظهار کرد: باتوجه به وفور کالا و شرایط رقابتی بازار دلیلی برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره نمی‌بینیم و امیدواریم که این طرح‌ها در قالب فروش‌های ویژه خود اصناف صورت گیرد. خسروتاج با توجه به اینکه در جمع اصناف کشور قرار داشت، درباره موازی‌کاری‌ اتحادیه‌های موجود در کشور گفت: یکی از مشکلات امروز اصناف کشور موازی‌کاری‌های موجود است درحالی که به کیفیت این اتحادیه‌ها توجه نشده است. خسروتاج درخصوص گلایه برخی اصناف درباره فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور گفت: توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اقتصاد کشور کمک می‌کند و فضای کسب و کار باید به این سمت حرکت کند زیرا در فروشگاه‌های اینچنینی شاهد کاهش هزینه‌ها و حذف واسطه‌ها هستیم. وی اضافه کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حاضر 5 تا 7 درصد بازار را در اختیار دارند که امیدواریم در برنامه ششم سهم آنها به 20 درصد افزایش یابد. این مقام مسوول در پایان درباره فعالیت صنوف بدون پروانه کسب گفت: وجود 600 تا 700 هزار واحد صنفی بدون پروانه از 3 میلیون واحد صنفی موجود در شأن کشور نیست و در این زمینه خود اتحادیه‌ها باید کمک کنند تا مشکل اصناف بدون پروانه برطرف شود.

 

 

برپایی نمایشگاه‌های بهاره

رئیس اتاق اصناف ایران نیز از دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره خبر داد و گفت: نمایشگاه‌های بهاره در برخی استان‌های محروم برپا خواهد شد. علی فاضلی افزود: اگرچه اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به دلیل وفور کالا مخالف بودند اما معاون اول رئیس‌جمهوری دستور داده است که در مناطق محروم و با فرمول ویژه‌ای، این نمایشگاه‌ها در پایان امسال برگزار شود. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: نظر اصناف این بود که به دلیل انباشت تولید و مشکلات رکودی نظام توزیع، این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و واحدهای صنفی، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کنند که با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، به‌زودی جلسه‌ای را با استانداران خواهیم داشت تا بتوانیم در برخی استان‌ها، نمایشگاه‌های بهاره به مناسبت ایام پایانی سال برگزار کنیم. وی تصریح کرد: باید توجه داشت که قاچاق حرفه‌ای در ایران نهادینه شده و متاسفانه حاشیه امن پیدا کرده است. فاضلی معتقد است: نمی‌توان با حجم بالای کالای قاچاق در کشور، صحبت از تنظیم بازار کرد.

 

 

تهران مرکز توزیع کالاهای قاچاق است

استاندار تهران نیز با بیان اینکه سالانه ۲۲ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود، گفت: ۶۰ درصد کالاهای قاچاقی که به کشور می‌آید ابتدا به تهران آمده و در اینجا بازپخش می‌شود. حسین هاشمی افزود: بین دولت و اصناف همزبانی وجود دارد و تعزیرات حکومتی نیز همکاری‌های لازم با اصناف را انجام می‌دهد، اما ما در ارتباطی که با این سازمان داشتیم اعلام شد که برای برخورد با اصناف دنبال دانه درشت‌ها بروید. استاندار تهران ادامه داد: 400 تا 500 پرونده‌ای که بنده در این ارتباط بررسی کرده‌ام همه مربوط به تخلفات کوچک اصناف بود که برخورد با آنها کارآیی لازم را ندارد و باید با تخلفات بزرگ برخورد شود. هاشمی اشاره کرد: سیاست‌های ما در این خصوص پیش‌بینی و پیشگیری است و از این طریق به دنبال مبارزه با تخلفات صنوف هستیم. وی گفت: در ملاقاتی که با آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری داشتم به ایشان اعلام شد که در استان تهران باید دو بخش صنف و صنایع به‌عنوان اولویت ساماندهی مورد توجه قرار گیرد به‌طوری که اکنون شاهد صنوف و صنایعی هستیم که دارای عمری طولانی هستند و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند.

هاشمی همچنین با اشاره به مشکلات صنوف بدون مجوز گفت: به دلیل اینکه در تهران در مواردی برای صنایع مجوز صادر نمی‌شود، شاهد این هستیم که این فعالیت‌ها در قالب صنوف کوچکی صورت می‌گیرد که 60 نفر کارگر دارد که ما برای ساماندهی این فعالیت‌ها به دنبال انتقال آن به شهرک‌های صنعتی هستیم. وی افزود: برای این منظور 12 هزار هکتار برای شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم صنایع و صنوف را به آنجا انتقال دهیم.استاندار تهران در ادامه گفت: برای تسریع این امر ما مجری نبوده و تنها هماهنگ‌کننده هستیم و مسیر را برای صنایع فراهم می‌کنیم تا مشکلی برای استقرار آنها وجود نداشته باشد. هاشمی در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با بحث قاچاق گفت: با وجود اینکه تهران از مرزهای کشور فاصله دارد 60 درصد قاچاق‌هایی که به کشور می‌آید ابتدا به تهران آمده و در اینجا بازپخش می‌شود، در حالی که استان تهران به هیچ‌کدام از مناطق مرزی نزدیک نیست. وی اضافه کرد: جای سوال دارد که این اجناس قاچاق چگونه از چند شهر گذر می‌کند تا به استان تهران برسد. استاندار تهران با اشاره به اینکه رقم کشف قاچاق در کشور ناچیز است، گفت: سالانه22 تا 25 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود در حالی که تنها رقم ناچیزی از آن کشف می‌شود که این مبالغ در مواردی حتی هزینه‌های کارمندان این سازمان را نیز تامین نمی‌کند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها