عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

آب یکی از چهاراولویت سال آینده دولت

تاریخ: 1395/09/16

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: وزیر نیرو در همایش «حقوق آب؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» با اشاره به اهمیت مساله آب در کشور اظهار کرد: دولت در برنامه ششم بر مساله آب به‌صورت جدی تاکید کرده و در لایحه بودجه سال 96 نیز چهار مساله آب، فاضلاب، محیط زیست و راه‌آهن به‌عنوان اولویت خاص در نظر گرفته شده‌اند. حمید چیت‌چیان با بیان اینکه رئیس‌جمهور نیز در سخنرانی‌ها و جایگاه‌های مختلف موضوع آب را مهم‌ترین مساله کشور بیان کرده است، ادامه داد: در کشور ما کاهش منابع آب فقط ناشی از کاهش بارندگی نیست، بلکه تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت هوا و افزایش جمعیت و کاهش سرانه آب در بخش‌های مختلف نیز در آن تاثیر بسزایی داشته است.

 

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیش از 130 میلیارد مترمکعب منابع آبی در کشور وجود داشت؛ اما در حال حاضر این میزان به 90 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. این در حالی است که میزان تبخیر آب به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش یافته است.وزیر نیرو تاکید کرد: مساله آب، فقط یک مساله مدیریتی یا مهندسی نیست، بلکه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و تمام جوانب زندگی فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر باید با حساسیت بیشتری در اقدامات خود به سوی مدیریت آب گام برداریم.وی با بیان اینکه یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت درست منابع آبی، مساله حقوق آب است، گفت: امروزه با روند حقوقی جدیدی مواجه هستیم که در گذشته با آن روبه‌رو نبودیم و این باعث شده تا ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در مدیریت منابع آب دانشمندان دوره‌های مختلفی را ذکر کرده‌اند؛ دوره اول، دوره وفور منابع آب و سبقت گرفتن میزان عرضه بر تقاضا در منابع آب بوده و در نتیجه تعارضی در این بین وجود نداشته است. چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در دوره دوم مدیریت منابع آب کم‌کم به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا سعی می‌شود با شیوه‌هایی چون سدسازی، حفر قنات یا انتقال آب به نوعی مدیریت عرضه ایجاد شود. در مرحله سوم نیز مدیریت کشت، مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا مطرح شد. وی تصریح کرد: در نهایت در مرحله چهارم که مرحله کنونی است، به‌دلیل عدم امکان پاسخگویی منابع آبی به نیاز بشر در زمینه‌های گوناگون موضوع تخصیص پیش‌آمده، به گونه‌ای که شاید نیاز باشد آب صنعت یا کشاورزی را کاهش داده و به شرب اضافه کرد.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها