عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

سناریوهای تامین آب و برق سال ۹۶ نهایی شد

تاریخ: 1395/09/07

دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از نهایی شدن سناریوهای تامین آب سال ۹۶ و ارائه لیست این اقدام از سوی شرکت مدیریت منابع آب خبر داد و گفت: برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت مقابله با کمبود آب در سال ۹۶ تهیه شده است تا با کمبود منابع آب مقابله کنیم.حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه در حال حاضر در حال آماده کردن خود برای فصل تابستان سال آینده هستیم به خبرگزاری فارس گفت: شرکت مدیریت منابع آب ایران برنامه‌ها و سناریوهای سال آبی 96-95 را اعلام کرد و ما براساس این اعلام و براساس کمبود آب یا احیانا نبود آب در برخی از نقاط آب شهری و روستایی کشور برنامه‌ریزی خواهیم کرد. وی ادامه داد:طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته سال آینده جهت بارش‌ها نرمال و زیر نرمال است و درجه حرارت به‌طور متوسط یک تا یک و نیم درجه افزایش خواهد یافت، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در برخی از نقاط کشور مشکل کمبود منابع آب داشته باشیم.

 

جانباز اضافه کرد: به‌صورت کلی در برخی نقاط ایران مثل فلات مرکزی ایران، زاینده‌رود، ملاصدرا، درودزن و استان‌هایی نظیر خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بارش‌ها کمتر بوده است اما از هم اکنون نمی‌توان درخصوص بارش‌ها قضاوت کرد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطر نشان کرد: به‌عنوان مثال اگر زاینده‌رود بارش مناسبی نداشته باشد درخصوص چگونگی تامین آب براساس سیاست‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی خواهیم کرد یا اگر براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی که ما امسال پاییز نرمال را از لحاظ بارش خواهیم داشت، برنامه‌ریزی می‌کنیم که ببینیم به چه شیوه‌ای می‌توانیم تامین آب شهرها را انجام و مدیریت کرد.

از سوی دیگر معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز از اجرای 66 طرح برای عبور مطمئن از اوج مصرف سال آینده، از اوایل پاییز امسال خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو رسول قسمت در این‌باره گفت: عملیات اجرایی بخشی از این طرح‌ها از ابتدای امسال آغاز شده است و پیش‌بینی می‌کنیم به مقطع اوج مصرف سال 96 برسد. وی افزود: تعداد دیگری طرح نیز کلید زده شدند که هرچند به اوج مصرف نمی‌رسند؛ اما تا پایان سال آینده قابل بهره‌برداری خواهند بود. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در عین حال، عملیات اجرای چند طرح دیگر نیز آغاز شد که هرچند قرار است در اوج سال 97 به بهره‌برداری برسند؛ اما نظر به اهمیت این طرح‌ها و آینده‌سنجی‌های انجام شده، مجبور هستیم کار را از هم اکنون آغاز کنیم تا در اوج 97 با مشکل مواجه نشویم؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت از الان، اوج 97 را نیز در نظر داریم. معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای تهران در پایان با تاکید بر تامین مالی به‌موقع طرح‌ها، تصریح کرد: در حال‌حاضر برای انجام این طرح‌ها نه می‌توانیم به بخش خصوصی تکیه کنیم و نه امکان استفاده از فاینانس وجود دارد، چراکه هر دوی این گزینه‌ها برای برنامه‌های درازمدت به‌کار می‌آیند، لذا چاره‌ای جز استفاده از منابع دولتی برای تکمیل طرح‌های یاد شده وجود ندارد.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها