عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تدوین برنامه 5 ساله کشتی‌سازی خلیج‌فارس

تاریخ: 1395/09/06

گروه بنگاه‌ها: مجتمع کشتی‌سازی خلیج‌فارس به اهداف برنامه راهبردی خود رسیده و اکنون برنامه استراتژیک 5 سال آینده خود را تدوین کرده است. حمید رضائیان اصل، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: در پایان این برنامه 5 ساله که از سال 2017 آغاز می‌شود، شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس جزو 5 شرکت برتر دنیا در این صنعت قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته برنامه راهبردی دوره اول را اجرا کرده و به تمام اهداف تعیین شده رسیدیم، افزود: در این دوره بدون منابع دولتی و تسهیلات در شرایط تحریم با خروج از زیان انباشته 226 میلیارد ریالی و معوقات، توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت و توان مهندسی ایزوایکو به میزان قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت دریایی افزایش یافته، گفت: سازوکارهای مورد نیاز برای سناریوی تدوین شده نیز مشخص است و دو بخش تمرکز در حوزه فاینانس و تکمیل زنجیره دانش و تبادل تکنولوژی را به‌عنوان اولین برنامه‌های کاری دنبال خواهیم کرد. مدیرعامل کشتی‌سازی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه جزئیات برنامه 5 ساله کشتی‌سازی مفصل است، ‌اظهار کرد: اجرای این برنامه نیازمند حمایت دولت است تا در بازه زمانی 5 ساله صنعت کشتی‌سازی کشور را به نقطه مطلوب برسانیم. وی با اشاره به رکوردشکنی‌های ایزوایکو در تحویل سکوهای پارس‌جنوبی اظهار کرد: هر چند باور صنایع دریایی نسبت به کشتی‌سازی هنوز به میزان لازم به وجود نیامده اما با دیدگاه مثبت وزارت نفت، توانسته ایم در ساخت سکوهای پارس جنوبی سریع و با کیفیت عمل کنیم.

رضاییان با بیان اینکه یکی از چالش‌های کشتی‌سازان، بازار است، افزود: باور کشتی‌داران کشور نیز باید تغییر کند تا توانمندی کنونی کشتی‌سازی را ببینند. صنعت دریایی کشور ما در گذشته قراردادهایی را با کشتی‌داران کشور داشت که نتوانست تعهدات خود را به موقع انجام دهد، اما شرایط امروز تغییر کرده و ما خواهان آن هستیم که همان‌طور که با تحویل کشتی ایران- کاشان آخرین تعهد خود به شرکت کشتیرانی را انجام دادیم؛ شرکت ملی نفتکش نیز با تغییر رویکرد خود دوباره با ما همکاری کند.

مدیرعامل کشتی‌سازی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه ساخت شناور حمل نفت و گاز در 15 سال پیش راحت‌تر از ساخت شناور حمل اسید بود، تاکید کرد: 15 سال پیش شرکت ملی نفتکش سفارش ساخت دو فروند شناور برای حمل اسید را داده بودکه ساخت این شناورها برای دانش و توانمندی آن دوره کار سخت و پیچیده‌ای بود و در آن زمان صنعت کشتی‌سازی ما نیز نوپا بود، اما امروز ما به دانش مورد نیاز در زمینه‌های گوناگون دست پیدا کرده‌ایم. رضاییان ادامه داد: کشتی کانتینربر ایران- کاشان را با تکنولوژی و توانمندی امروز کشتی‌سازی می‌توانیم 30 ماهه تحویل دهیم، اما اگر به تعداد بیشتر سفارش ساخت بگیریم قطعا زمان تحویل نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

مدیرعامل کشتی‌سازی درخصوص جایگاه کنونی این شرکت تاکید کرد: جایگاه شرکت‌ها را با تعداد پروژه‌ها تعریف می‌کنند؛ اگر به ما پروژه و سفارش بدهند قطعا ما قدرت رقابت‌پذیری پیدا خواهیم کرد همان‌طور که امروز در بخش اسکله‌سازی نفت و گاز جا پای شرکت‌های بزرگی مانند شل و توتال گذاشته‌ایم. وی افزود: ایزوایکو 5 سال پیش از شرکت‌های کوچک بود و شرایط بسیار سختی داشت، اما امروز ایزوایکو رکوردهای استثنایی دارد و در حوزه نفت و گاز که تخصصی است، در حال رقابت است و این اتفاق بدون شک با نگاه حمایتی وزارت نفت شکل گرفته است. وی با اظهار امیدواری از اینکه این نگاه حمایتی در سایر سازمان‌ها مانند سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش نیز پیش بیاید، افزود: اگر این حمایت‌ها شکل بگیرد ما با دانش ایرانی به نقطه‌ قابل‌قبول می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو ارجاع پروژه و ایجاد بازار داخل است، گفت: از شرکت ملی نفتکش انتظار می‌رود در کنار شرکت‌های خارجی که برای تعمیرات به شرکت ایزوایکو اعتماد کرده‌اند، در این حوزه به شرکت‌های کشتی‌سازی اعتماد کند و در حالی که 40 درصد شناورهای آن نیاز به جایگزینی و تعمیرات دارند، از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها