عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ذخیره 450 میلیون مترمکعب آب شرب در سال جاری

تاریخ: 1395/09/04

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ذخیره 450 میلیون مترمکعب آب شرب با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا در تابستان سال جاری خبر داد.

 

حمیدرضا تشیعی افزود: مخازن ذخیره موجود، شب‌ها آبگیری می‌شوند تا ضمن اینکه در طول روز شبکه‌ها را تغذیه می‌کنند، مردم نیز دچار مشکل نشوند که در این بخش نیز برای شهرهای بیش از 30 هزار مشترک حدود 5/ 3 میلیون مترمکعب کمبود مخزن داریم که برای تامین این کمبود، باید 1160 میلیارد تومان اعتبار مالی داشته باشیم. تشیعی با اشاره به اینکه در بخش زون‌بندی شبکه‌ها نیز به اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و حدود 57 درصد شهرهای کشور نیاز به اصلاح زون بندی دارند، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و تزاید خشکسالی در کشور، باید با اقدامات مدیریت تقاضا و مصرف، این تنش را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه از سال 92 موضوع تنش آبی به‌صورت ویژه در شهرهای کشور به‌خصوص در فصل تابستان به منظور تامین آب شرب مردم مطرح و در حوزه ستادی وزارت نیرو و آب و فاضلاب کشور مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: در قالب یک برنامه مدون، اقدامات اضطراری وضعیت تنش آبی را در تابستان هر سال مدیریت کردیم و ذکر این نکته ضروری است که در تابستان سال جاری با اقدامات انجام شده در مجموع 301 شهر کشور با تنش آبی و بین 10 تا 20 درصد دچار کمبود آب بودند که تلاش شد تابستان بدون قطعی گسترده سپری شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه تعداد این شهرها در تابستان سال گذشته 547 شهر با 50 میلیون نفر جمعیت شهری بود که با اقدام‌های انجام شده در سال جاری به 301 شهر با جمعیت حدود 35 میلیون نفر کاهش یافت افزود: به‌منظور تامین، انتقال و توزیع آب، چاه‌هایی حفاری شدند یا چاه‌هایی از بخش خصوصی اجاره یا خریداری شد. وی ادامه داد: همچنین اقداماتی که در خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ انجام شد، در مجموع 9 هزارو 635 لیتر در ثانیه به ظرفیت تولید آب کشور افزوده شد. او اضافه کرد: در بخش اقدامات تقاضا و مصرف، اقداماتی شامل اصلاح شبکه‌ها، کاهش پرت، مدیریت فشار در شبکه‌های توزیع، شناسایی انشعاب‌های غیر مجاز و حذف آنها انجام شد که در مجموع 3 هزار و 598 لیتر آب در ثانیه از این محل ذخیره شد.

تشیعی تصریح کرد: در مجموع با آبی که در بخش مدیریت تامین اضطراری اضافه شد، 13 هزارو 233 لیتر در ثانیه معادل 415 میلیون مترمکعب در طول سال به ظرفیت کمبود آب کشور اضافه شد. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور از فرسودگی شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی و عدم زون‌بندی به‌عنوان یکی از عواملی که مشکل کم آبی را تشدید می‌کند، یاد و اظهار کرد: در بخش شهری حدود 42 هزار کیلومتر و در بخش روستایی حدود 50 هزار کیلومتر از شبکه‌ها فرسوده است و باید اصلاح شوند؛ این کار نیاز به حدود 14 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. وی افزود: تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند نیز از 6 هزارو 720 روستا در مرداد سال جاری به 6 هزار و 59 روستا کاهش یافته است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به ادامه روند خشکسالی در کشور و افزایش 1 تا 5/ 1 سانتی‌گرادی دمای هوا در سال جاری گفت: با این حال توانستیم تعداد شهرهای مواجه با بحران را کاهش دهیم و در خیلی از شهرهایی که دچار تنش آبی بودند در ساعات پیک مصرف و به‌خاطر ضعفی که در شبکه‌های توزیع وجود دارد از قبیل فرسودگی شبکه‌ها، ضرورت زون بندی، کمبود مخازن ذخیره، در تابستان با کمبود فشار و دربرخی شهرها با قطعی نیز برخورد کردیم و لازم است که به‌صورت ساختاری، ضعفی را که در شبکه‌های توزیع وجود دارد مرتفع کنیم. وی ادامه داد: مدیریت اصلاح مصرف دربخش آب شرب شامل، اصلاح شبکه‌ها، افزایش ظرفیت مخازن، زون‌بندی شبکه‌ها، استفاده از سامانه‌های هوشمند در شبکه‌ها است و نیازمند تامین اعتبار است.

تشیعی افزود: در شرایطی که بیش از 30 تا 40 درصد قیمت تمام شده را نمی‌توان از مردم دریافت کرد، اصلاحات عملا از محل اعتبارات جاری امکان‌پذیر نیست. وی تصریح کرد: این اعتبارات یا باید در قالب اعتبارات عمومی دولت یا از طریق نرخ فروش واقعی آب به مردم تامین شود تا شرایط تامین آب پایدار برای مردم فراهم شود. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور درخصوص تامین آب مورد نیاز کشور در سال 96 با بیان اینکه با پیش‌بینی 5/ 2 درصد رشد مصرف، وضعیت آبی تعدادی از شهرها نگران‌کننده است افزود: شهرهای اصفهان، بوشهر، بندر‌عباس، شیراز، کرمان، مشهد و یزد در سال آینده به وضعیت هشدار خواهد رسید. وی ادامه داد: با اقداماتی که در دست اجرا است تلاش می‌کنیم تا وضعیت آبی سال 96 را نیز مشابه سال 95 مدیریت کنیم.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها