عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

شعاع جدید تجارت با اروپا

تاریخ: 1395/09/03

دنیای اقتصاد: نشست تجاری ایران و اسلوونی روز گذشته با حضور «باروت پاخور» رئیس‌جمهوری اسلوونی، رئیس پارلمان بخش‌خصوصی، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. روابط سیاسی ایران و اسلوونی اگرچه در حد مطلوبی قرار دارد، اما تحریم‌ها موجب شد در سال‌های گذشته حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به یک سوم کاهش یابد. حال رفع تحریم‌ها زمینه را برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم کرده است. به‌طوری که پس از 25 سال رئیس‌جمهوری این کشور به ایران آمده تا شاهد گشایش فصل جدیدی از روابط تجاری بین دو کشور باشیم. البته این نخستین بار نیست که هیاتی اقتصادی از این کشور به ایران می‌آید، چراکه اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که ایران میزبان تجار و فعالان اقتصادی اسلوونی بود. اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است از این‌رو، تجربه این کشور در زمینه‌های صنعتی می‌تواند برای فعالان صنعتی ایران از اهمیت بالایی برای همکاری مشترک برخوردار باشد.

 

در همین راستا، رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در جمع فعالان بخش‌خصوصی دو کشور، اقتصاد ایران را سرشار از فرصت‌های مهم و بزرگ سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان عنوان کرد که نگاه جهان را به خود معطوف کرده است. غلامحسین شافعی در عین حال اسلوونی را شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپا خطاب کرد که در طول سال‌های رکود اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران این کشور حضور فعالی در کشورمان داشته است. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران، نوید تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های ایران و اسلوونی در بخش بین‌الملل اتاق را نیز داد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری اسلوونی، این سفر را پاسخی به دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران عنوان کرد و قول داد تا برای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور تلاش کند. باروت پاخور در عین حال تاکید کرد: دلیل اینجا بودن ما پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلات در شروع مناسبات تجاری دو کشور پس از یک وقفه طولانی است. پاخور همچنین گفت: ما سرمایه‌گذاران اسلوونی را تشویق می‌کنیم تا وارد تعامل با بازرگانان ایرانی شوند. در این مراسم همچنین شاهد امضای چهار سند بین بخش‌خصوصی دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.

 

روابط تجاری ایران و اسلوونی

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در مراسم نشست تجاری فعالان اقتصادی ایران و اسلوونی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ایران پذیرای مقامات ارشد و بلندپایه بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی بوده است، تصریح کرد که هر یک از این مقامات در رأس هیات‌های بزرگ با اهداف بلندمدت اقتصادی به ایران پا گذاشته‌اند. غلامحسین شافعی در عین حال تاکید کرد این هیات‌ها مهم‌ترین رویکرد توسعه روابط خود با ایران را رویکردهای اقتصادی می‌دانند. از همین‌رو اتاق بازرگانی ایران مقدم رئیس‌جمهور اسلوونی و هیات همراه وی را گرامی‌ می‌دارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد که مشارکت سازنده در منطقه و فرامنطقه به منظور تقویت روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها به‌ویژه در فرآیند جهانی شدن رویکرد اصلی ایران است. شافعی گفت‌وگوهای سازنده و توفیق در مذاکرات هسته‌ای را نمایانگر عزم راسخ ایران در برقراری امنیت و ایجاد نظم در کشور و منطقه دانست.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط تجاری ایران و اسلوونی در این سال‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه سفارت این کشور تنها از سال 2010 تا 2011 در تهران فعال شده بود، اما در همان مدت کوتاه توانست به رشد روابط تجاری قابل‌توجهی با ایران دست یابد و در همان سال‌ها 6 درصد بر حجم روابط تجاری دو کشور افزوده شد. البته رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد که با توجه به پتانسیل‌های موجود دو کشور در 4 سال آینده این حجم تجارت افزایش یابد. وی در عین حال معتقد بود در فضای اقتصاد آزاد و شرایط رقابتی بین‌الملل، اسلوونی می‌داند که چگونه باید به احیای روابط تجاری بپردازد که حساسیت‌ها به کمترین میزان خود تنزل یابد.وی تصریح کرد: حضور رئیس‌جمهور اسلوونی در اتاق بازرگانی ایران و هیات همراه وی اعلام این نکته است که اقتصاد راه اصلی برای رسیدن به اهداف کلان سیاسی در توسعه کشور است.

شافعی خطاب به رئیس‌جمهور اسلوونی گفت: فضای بین‌المللی امروزه دستخوش دگرگونی‌های شگرف و شگفتی شده است. انتخابات اخیر آمریکا، گویای همین امر است. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی گفت: به ثمر رسیدن برجام و توافق ایران و کشورهای اروپایی، از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که گویی به اولویت راهبردی قدرت‌های جهانی تبدیل شده است. این امر حاکی از توان بالای ایران در مشارکت‌های سازنده و قدرت تعامل با جهان است. شافعی در عین حال تاکید کرد که دستیابی به اهداف عالی، در گرو همکاری‌های دوطرفه است. وی یادآور شد ایران و اسلوونی به‌عنوان دو کشور دوست و همکار راه همواری برای تقویت روابط خود دارند. شافعی اظهار کرد: ایران کشوری است با مزیت‌های اقتصادی فراوان در منطقه و اسلوونی شاهراه ترانزیتی اتحادیه اروپا. همین دو مزیت برای طرفین کافی است تا بتوانند بهترین نقشه راه همکارهای آتی و چشم‌اندازهای اقتصادی را تهیه کنند. رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه تسهیل روابط بانکی، سهولت در ایجاد روابط تجاری، برگزیدن زمینه‌های مناسب همکاری از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت خودرو و خدمات فنی و مهندسی را از جمله مولفه‌های مهم همکاری‌ها بین دو کشور عنوان کرد. شافعی از بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در تهران ابراز خرسندی کرد و گفت: قطعا سفارتخانه‌های دو کشور می‌توانند راهگشای ورود فعالان اقتصادی به عرصه همکاری‌های مشترک باشند.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی در پایان نوید تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های ایران و اسلوونی را در بخش بین‌الملل اتاق داد و گفت: از این رو، مراتب استقبال بخش‌خصوصی را از توجه و تصمیم جدی دولت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی ابراز می‌کنم. شافعی، همچنین در دیدار رسمی خود با رئیس‌جمهور اسلوونی حضور او در پارلمان بخش‌خصوصی ایران را عاملی برای تلاش سازنده در جهت توسعه مناسبات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اتاق ایران با ارتباط مفید و سازنده‌ای که با بخش‌خصوصی کشور دارد، در راستای افزایش حجم مبادلات اقتصادی با دنیا اهتمام می‌ورزد. رئیس اتاق ایران، افزایش مناسبات اقتصادی را عاملی مهم برای پایداری روابط سیاسی عنوان کرد و افزود: در گذشته اسلوونی شاهراه ترانزیت کالاهای ایرانی به مناطق شرقی و مرکزی اروپا بوده و امیدواریم این موقعیت مجددا احیا شود.

 

مزیت‌های اقتصادی اسلوونی

«باروت پاخور» رئیس‌جمهوری اسلوونی نیز در این دیدار به ملاقات و مذاکرات سودمند با رئیس‌جمهور ایران و وزرای وی اشاره کرد و گفت: این سفر در پاسخ به دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران انجام شده و قول می‌دهم که برای توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور تلاش کنم. رئیس‌جمهوری اسلوونی گفت: فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور فراهم است و هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی بین اسلوونی و ایران وجود ندارد. وی افزود: موقعیت جغرافیایی اسلوونی، امتیازی برای دسترسی به حوزه بالکان و کشورهای مرکزی اروپا است. برنامه‌های توسعه بندر کوپر، هم برای منطقه و هم برای کشورهای مرکزی اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و فعالان اقتصادی ایرانی هم می‌توانند کالاهای خود را از طریق این بندر به بازارهای مقصد برسانند.

رئیس‌جمهوری اسلوونی همچنین در نشست تجاری ایران و اسلوونی این سفر را فرصتی برای پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات دو کشور عنوان کرد و گفت: اروپا و ایران باید به هم و به مردم خود اعتماد کنند تا روابط تجاری گسترش یابد. «پاخور» با بیان اینکه در چند سال گذشته روابط میان ایران و جامعه بین‌الملل سرد شده بود، گفت: ما نیازمندیم تا روابط را به سطح قبل برگردانیم و اسلوونی هم آمادگی لازم را برای این موضوع دارد. رئیس‌جمهور اسلوونی تصریح کرد: ما سرمایه‌گذاران اسلوونی را تشویق می‌کنیم تا وارد تعامل با بازرگانان ایرانی شوند. وی با بیان اینکه ما در مورد ایران دیدگاه خوبی داریم، اظهار کرد: بحران‌های مالی را پشت سر گذاشته‌ایم و بنابراین اکنون آمادگی تعامل با کشورهای جهان را داریم. «پاخور» با اشاره به بازگشایی دوباره سفارت کشورش در ایران تصریح کرد: برای رفع موانع تجاری با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرده‌ایم که امیدوارم مشکلات به زودی حل شود. وی با تاکید بر اینکه اسلوونی آماده است تا سطح روابط را به سال‌های قبل از 2011 برساند، گفت: افتخار بزرگی است که ما در اتاق بازرگانی ایران حضور داریم. «پاخور» افزود: ایران از یک تجربه موفق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز برای حل مشکل پیچیده هسته‌ای خود برخوردار است که این تجربه موفق می‌تواند به‌طور فزاینده برای حل مشکلات دیگر استفاده شود. رئیس‌جمهوری اسلوونی افزود: ما برای گسترش روابط تجاری و تضمین سرمایه‌گذاری، خود را مسوول می‌دانیم و فکر نمی‌کنم فشار زیادی در این باره وجود داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه اسلوونی عضو اتحادیه اروپا است، گفت: می‌دانیم چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد به‌ویژه اینکه انگلیس درخواست خروج از اتحادیه اروپا را داده است.

 

زمینه همکاری‌های صنعتی

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو هم که در این مراسم حضور داشت، گفت:‌ ایران و اسلوونی زمینه‌های متعدد همکاری دارند و اراده سیاسی رهبران دو کشور این است تا این زمینه‌ها را شکوفا سازند و حاصل آن به سود هر دو کشور و ملت است. وزیر نیرو با بیان اینکه ایران با جمعیت 80 میلیون نفر بازار بزرگی محسوب می‌شود، گفت: این کشور به‌صورت سنتی با کشورهای اطراف که جمعیتی حدود 400 میلیون نفر را شامل می‌شود، در ارتباط است. وی با بیان اینکه ایران دارای جمعیتی جوان و تحصیل‌کرده است، تصریح کرد: هر سال چند میلیون جمعیت فارغ‌التحصیل داریم که از میان آنها حداقل 250 هزار نفر فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی هستند و این موضوع زمینه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را فراهم کرده است. چیت‌چیان با اشاره به اینکه ایران کشوری است که در تولید محصولات صنعتی، معدنی و انرژی می‌تواند نقش قابل‌توجهی ایفا کند، اظهار کرد: در مقابل اسلوونی هم کشوری است که دارای صنایع بسیار خوب در زمینه خودروسازی، دارویی و ماشین‌سازی سنگین است که اینها زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و اسلوونیایی فراهم می‌کند. وزیر نیرو تصریح کرد: ما از تمام فعالیت‌های اقتصادی دو کشور حمایت می‌کنیم و تلاش داریم تا بازرگانان دو کشور فعالیت‌های بازرگانی داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد که این اقدامات در جهت خیر و مصلحت دو کشور و مردم دو کشور باشد تا هرچه بیشتر بتوانیم همکاری‌ها را گسترش دهیم.

 

 

جایگاه اقتصادی اسلوونی

اسلوونی اقتصادی توسعه‌یافته دارد و از نظر درآمد سرانه در بین کشورهای اسلاو در دسته ثروتمندترین کشورها جای می‌گیرد. براساس گزارش‌های بین‌المللی، این کشور در سال 2007، یورو را به‌عنوان ارز رسمی خود به جای تلار معرفی کرد و از سال 2010، به عضویت سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه درآمد. اسلوونی حدود 2 میلیون و 65 هزار نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن به 66 میلیارد دلار می‌رسد. درآمد سرانه نیز در این کشور 32 هزار دلار است. از نظر شاخص توسعه انسانی نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و در رتبه 25 جهانی قرار گرفته است. حدود دوسوم از مردم اسلوونی، در بخش خدمات کار می‌کنند و یک سوم دیگر در حوزه صنعت و ساختمان فعال هستند. اسلوونی از چند چیز بهره فراوانی می‌برد: نیروی کار با تحصیلات بالا، زیرساخت‌های بسیار توسعه یافته و تجارت فرامرزی گسترده. البته میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اسلوونی، یکی از پایین‌ترین ارقام در اتحادیه اروپاست. همچنین تولید نیروی کار و رقابت‌پذیری اسلوونی نیز از میانگین اتحادیه اروپا پایین‌تر است. صنعت‌های اصلی این کشور وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات الکترونیکی، ماشین‌آلات، مواد دارویی و سوخت است و یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصاد این کشور نیز، روند رو به رشد پیری در این کشور است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها