عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

استفاده از تجربه جهانی در کیفیت تولید

تاریخ: 1394/10/19

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در مراسم پایانی پنجمین دوره جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور گفت: کیفیت محصولات در بخش تولید آغاز راه است، این راه انتهایی ندارد و بستگی به تلاش و زحمات همه تلاشگران عرصه صنعت، معدن و تجارت دارد.



محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اهمیتی که موضوع ارتقای کیفیت در پیشبرد اهداف کمی و کیفی توسعه اقتصادی کشورها بر عهده دارد، تصریح کرد: از پنج سال گذشته این مهم در کشور ما آغاز شده است و تلاش کردیم تا در این مدت درراستای رسیدن به زندگی توام با ارتقای کیفیت، بیش از پیش بیندیشیم و در این بین تعالی، تقدیر و تشکر از همه زحمت‌کشان و تلاشگران عرصه تولید و تجارت امری مهم تلقی می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب برگزیدگان در عرصه‌های مختلف باید بسیار دقیق و موشکافانه صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: توجه به این امر بر دقت و افزایش کیفیت می‌افزاید. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برخلاف استاندارد که حداقل موضوعی است که باید محصولات و خدمات از آن بهره‌مند باشند کیفیت امری نسبی است و حرکت به سمت تعالی محسوب می‌شود.

به گفته نعمت‌زاده، هم اکنون پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌ها در حال پیشروی و رشد و توسعه هر روزه است که نشان‌دهنده آن است که در نیم قرن گذشته این موضوعات چگونه پیشرفت کرده‌اند. وی با بیان اینکه اگر از ظرفیت‌های خدادادی کشور نهایت استفاده را ببریم یکی از کشورهای برتر در جهان خواهیم بود، یادآور شد: تاریخ به ما نشان داده است که کشور ما در زمینه صنعت و تولید جزو اولین کشورهایی بوده که حضور داشته است و وجود جاده ابریشم خود گواه این مطلب است، اما پس از انقلاب صنعتی نتوانستیم به پای دیگر کشورها حرکت کنیم و اجازه رشد قابلیت‌های خود را فراهم نکردیم. اکنون زمان آن است که بیندیشیم چه عواملی موجب شده تا دیگر کشورها در زمینه کیفیت تولید و تجارت ارتقا بیابند و دلایل عقب‌ماندگی خود را شناسایی کرده و در جهت رفع کمبودها و رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنیم. اگر بخواهیم به جایگاه مناسب برسیم باید به فکر افزایش و کاهش فاصله‌ها باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی رتبه ایران درزمینه نانوتکنولوژی در رده پنجاهم جهان بوده است، افزود: امروز این رتبه به 7 رسیده است پس اگر می‌توانیم در یک زمینه خود را ارتقا دهیم در سایر زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، علم، اجتماع، اخلاق، ادبیات و... نیز باید به فکر پیشرفت خود باشیم. نعمت‌زاده تصریح کرد: در این راستا باید از خودمان شروع کنیم و تلمذ کردن از استادان با تجربه و پیشکسوت را از یاد نبریم، چرا که این افراد در طول سال‌ها در صحنه تولید و خدمت حضور داشته‌اند و می‌توانند بهترین راهنما برای رسیدن به توسعه هرچه بیشتر باشند.

بهروز ریاحی، دبیرکل پنجمین دوره جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور نیز گفت:‌ در این دوره با حدود 317 داوطلب و 1500 میهمان شاهد برگزاری جشنواره هستیم. به گفته وی، از 317 داوطلب حضور در پنجمین جشنواره 112 نفر مدارک خود را به دبیرخانه ارائه کردند که پس از داوری‌های انجام شده 34 نفر در بخش لوح تقدیر و نشان کیفیت و 4 نفر در سطح اعطای تندیس برگزیده شده‌اند؛ ضمن اینکه در مراسم امسال الگوی کیفیتی ـ مسوولیت‌پذیری اجتماعی را نیز معرفی خواهیم کرد. وی گفت: تا سال 2015 حجم مبادلات تجاری کشورها در حوزه کیفیت رقم درخور توجهی است. وی در ادامه به چالش‌های اصلی که در کشور وجود دارد پرداخت و کیفی‌‌سازی نظام استانداردسازی، کیفی‌سازی نظام ارزیابی انطباق‌ها، کیفی‌‌سازی نظام اندازه‌‌شناسی و کیفی‌سازی نظام اعتباردهی را مورد تاکید قرار داد. دبیرکل پنجمین دوره جشنواره ملی تحلیل از تلاشگران کیفیت کشور در ادامه تعیین عدد کیفی محصول و تدوین استراتژی کیفیت کشور در برنامه ششم توسعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: با این اقدام، ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای کیفی مشخص می‌شود. وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 1500 مخاطب در بانک اطلاعاتی ما ثبت‌نام کرده‌اند؛ ضمن اینکه صدور کارت عضویت باشگاه تلاشگران کیفیت کشور از جمله مواردی است که به آن پرداخته‌ایم.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها