عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

یک گام تا واردات آب

تاریخ: 1395/08/19

دنیای اقتصاد: وجود بحران آب در کشور موجب شده تا واردات آب بار دیگر در میان مسوولان مطرح شود. به گفته سرپرست مرکز پشتیبانی از صنایع آب، برق و توسعه صادرات در کمیته فنی موضوع واردات آب در حال بررسی ویژه است. همایون حائری در حاشیه یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با بیان اینکه موضوع واردات آب میان وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه مورد بررسی است، اظهار کرد: بحث‌های کارشناسی متفاوتی درخصوص این مساله انجام شده که اگر به نتیجه برسد این فکر عملیاتی خواهد شد.وی با اشاره به فعالیت بخش‌خصوصی ایران در تاجیکستان به «ایسنا‌» گفت: قرار شده برای این مساله تضمین‌هایی صورت بگیرد تا بخش خصوصی بتواند با تدبیر بیشتری وارد پروژه شود.به گفته سرپرست مرکز پشتیبانی از صنایع آب، برق و توسعه صادرات قرار شده وزیر انرژی تاجیکستان با بانک توسعه صادرات ایران نشستی داشته باشد و پس از آن با بازدید از نمایشگاه صنعت برق مستقیما با بخش‌خصوصی صحبت کنند.

 

حائری طلب تاجیکستان را بابت تولید برق به ایران، ۱۰۰ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: قرار شده که طی پنج سال این مبلغ پرداخت شود.وی در مورد اتصال برق به تاجیکستان گفت: لازم است از طریق افغانستان و پاکستان این کار انجام شود که در حال حاضر نیز این مساله در قالب طرح کاساهزار در دست بررسی است.

 

استقبال تاجیکستان برای اتصال به شبکه‌ برق ایران

از سوی دیگر وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان در یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی و اقتصادی تهران و «دوشنبه» از تمایل این کشور به اتصال شبکه‌های برقی کشورش به ایران خبر داد. «عثمان علی عثمان‌زاده» وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان گفت: «دوشنبه» می‌تواند در آینده شبکه‌های برقی خود را به ایران پیوند دهد. به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس اعلام منابع خبری، طرفین در این نشست با تاکید بر گسترش همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان، به بررسی مسائل دو جانبه در زمینه همکاری‌های 2 کشور در بخش انرژی پرداختند.به گفته عثمان‌زاده، تاجیکستان از لحاظ ذخایر آبی موقعیت خوبی برای توسعه انرژی برقی در آسیای مرکزی دارد و در آینده می‌تواند شبکه‌های برقی خود را به شبکه برقی ایران وصل کند. وی اظهار کرد: در تاجیکستان چندین پروژه نیروگاه‌های برق- آبی در دست احداث هستند که دوشنبه خواستار گسترش بیشتر روابط در این زمینه با ایران است، زیرا شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت این نیروگاه‌ها از توانمندی‌های زیادی برخوردار هستند. در این نشست، مساله بدهی تاجیکستان در پرداخت حق استفاده از نیروی برق نیروگاه «سنگ‌توده 2» که با سرمایه‌گذاری ایران ساخته شده است، مطرح شد.حمید چیت‌چیان، وزیر انرژی ایران نیز در این نشست تصریح کرد: تاجیکستان به دلیل تخریب تنها شبکه انتقال برق در کشورهای آسیای مرکزی، امکان فروش برق خود را ندارد و از این‌رو در پرداخت حق استفاده نیروی برق نیروگاه سنگ‌توده 2 با مشکل مواجه شده است. نیروگاه برق-آبی سنگ‌توده 2، در 120 کیلومتری شهر دوشنبه با سرمایه 180 میلیون دلاری ایران ساخته شده است.

لینک:
منبع: دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها