عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تایلند در چارچوب سیاست نگاه به شرق از شرکای اصلی ایران است

تاریخ: 1395/07/19

دنیای اقتصاد: بانکوک پایتخت تایلند، میزبان رئیس اتاق ایران و سایر مقام‌های هیات سیاسی - اقتصادی ایران بود. هیات تجاری ایران در سومین مقصد خود در سفر به جنوب شرق آسیا، پیش از برگزاری مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا (ACD) در نشست تجاری تایلند-ایران شرکت کرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، پس از برگزاری نشست تایلند - ایران، هیات تجاری ایران با همتایان تایلندی خود مذاکرات رو‌در‌رو (B2B) داشتند. در این نشست غلامحسین شافعی با تاکید بر اهمیت سیاست راهبردی «نگاه به شرق» و همچنین با اشاره به اتحادیه اقتصادی آسه‌آن (ASEAN)که پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، گفت: تایلند به‌عنوان یکی از موسسان این اتحادیه و دومین قدرت اقتصادی آن، به‌عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری و اقتصادی در نظر گرفته شده و در برنامه راهبردی اتاق بازرگانی ایران، تدوین استراتژی دوجانبه توسعه مناسبات در دستور کار قرار دارد.

 

شافعی در ادامه سفر روحانی به همراه بخش خصوصی ایران به تایلند را بیانگر وجود اراده قوی و جدی دولت و بخش خصوصی ایران به توسعه مناسبات همه جانبه، به خصوص گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور تایلند عنوان کرد. وی افزود: فضای جدید پسابرجام، فرصتی استثنایی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم کرده است که امیدواریم با فرصت‌شناسی فعالان اقتصادی دو کشور و استفاده بهینه از فضای ایجاد شده، شاهد آغاز فصلی جدید و بهاری نو در روابط اقتصادی فی مابین باشیم.

شافعی با اشاره به روابط تجاری 400 ساله بین ایران و تایلند، بیان کرد: سنگ بنای این روابط پایدار و دیرینه، ازسوی تاجر سرشناس ایرانی بنام شیخ احمد قمی و حضور تاثیرگذار و افتخارآمیز وی در تایلند بنا گذاشته شده است. این میراث ارزشمند، امروز پشتوانه مستحکمی است تا بتوانیم بنای روابط دو کشور به‌خصوص در زمینه اقتصادی و تجاری را روی این زیربنا استوار و مرتفع سازیم. وی تصریح کرد: با وجود روابط دیرینه و ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط تجاری دو کشور به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. به گفته شافعی، سهم ایران از بازار 200 میلیارد دلاری تایلند تنها 99 میلیون دلار و در مقابل سهم تایلند از بازار 78 میلیارد دلاری ایران، 115 میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهم‌تر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلا درخور و شایسته نیست.

رئیس اتاق ایران اعلام کرد که هدف‌گذاری پنج تا 10 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور دور از دسترس نبوده و قابل تحقق است. به‌عنوان مثال ایران در چهار محصول وارداتی تایلند یعنی؛ قیر و مشتقات نفتی، مواد اولیه پلاستیک و محصولات آن، مس، و کود شیمیایی با ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار دارای مزیت بوده و در برخی از آنها مانند قیر و مس جزو اولین و دومین کشور در جهان است. در مقابل تایلند نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران به ویژه در زمینه تکنولوژی، محصولات الکترونیک، سخت‌افزار، کامپیوتر، قطعات خودرو و محصولات کشاورزی را تامین کند.

شافعی اظهار کرد: همان‌طور که تایلند دروازه ورود به کشورهای اتحادیه «آسه آن» است، ایران نیز دروازه ورود به بازار 400 میلیونی منطقه است. به گفته شافعی، ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق است. واقعیتی که مورد تاکید کشورهای منطقه مانند چین و هند قرار گرفته و رقابت آنها را در مورد سرمایه‌گذاری در این زمینه را به دنبال داشته است. شافعی تصریح کرد: همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی دو کشور و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و ژئوکونومیکی دو کشور باید در اولویت همکاری‌های دوجانبه قرار گیرد.

از سوی دیگر، در ملاقات رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق تایلند، دو طرف به توافق رسیدند تا با تشکیل یک کمیته سه نفره در بانکوک و تهران، افزایش همکاری‌های دو کشور پیگیری شود. غلامحسین شافعی ملاقات ویژه‌ای با «ایسارا وونگ کوسولکیت» رئیس اتاق تایلند داشت. نماینده‌ بانک مرکزی ایران و کارشناس اقتصادی سفارت ایران در تایلند نیز در این ملاقات حضور داشتند. توسعه همکاری‌های فی‌مابین دو اتاق از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد و پیشنهادهای اتاق ایران مورد استقبال رئیس اتاق تایلند قرار گرفت. بر اساس مذاکرات صورت گرفته، دو طرف توافق کردند یک کمیته سه نفره در اتاق‌های ایران و تایلند تشکیل داده و زمینه‌های افزایش همکاری‌ها را پیگیری کنند. همچنین قرار شد فهرست کالاهای قابل مبادله بین دو کشور هرچه زودتر تهیه و مبادله شود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها