عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تصویر محدوده‌های تخصصی صنعت

تاریخ: 1395/07/18

دنیای اقتصاد: با واگذاری 150 هکتار زمین جدید به شهرک‌ تخصصی پوشاک، زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های تخصصی از مرز 2500 هکتار عبور خواهد کرد. طی سال‌های اخیر و در راستای افزایش ارزش افزوده واحدهای تولیدی طرح راه‌اندازی ناحیه‌های تخصصی در دستور کار شهرک‌های صنعتی قرار گرفت به‌طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی این سازمان تاکنون 45 شهرک و 14 ناحیه تخصصی در کشور راه‌اندازی شده است که با ایجاد شهرک صنعتی تخصصی پوشاک در تهران تعداد شهرک‌های تخصصی در کشور به 46 شهرک افزایش خواهد یافت.

 

راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی پوشاک در تهران اردیبهشت سال جاری در دستور کار قرار گرفت و براساس آن مقرر شد تا 150 هکتار زمین در اختیار واحدهای تولیدی پوشاک قرار گیرد، طرحی که حالا به مرحله استارت نزدیک است و به گفته عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تا یک ماه آینده تعیین تکلیف خواهد شد. به گفته برخی از مسوولان به دلیل اینکه توسعه بنگاه‌های فعال در صنعت پوشاک در کوتاه‌مدت مقدور نیست، ایجاد شهرک تولید پوشاک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) این امکان را برای بنگاه‌های این صنعت به وجود می‌آورد تا با اتصال به زنجیره صنعت پوشاک سریع‌تر طعم توسعه را بچشند؛ چراکه گردهم آمدن واحدهای تولیدی امکان دسترسی آنها به مواد اولیه را تسریع و از سوی دیگر شرایط را برای رشد این صنعت فراهم می کند.

در همین راستا سال گذشته و برای مشخص کردن صنایع پیشران وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به تدوین برنامه راهبردی برای این وزارتخانه کرد و هفت صنعت از جمله صنعت نساجی را در صنایع پیشران قرار داد. براساس برنامه ریزی صورت گرفته و براساس چشم‌انداز 1404 «دستیابی به جایگاه سوم صنعت نساجی در منطقه و رسیدن به رتبه پنجاهم جهان با تکیه بر رقابت پذیری، نوسازی و سرمایه‌گذاری همراه با توسعه فناوری و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید» در نظر گرفته شد. از سوی دیگر میزان اشتغال 500 هزار نفری نیز تا سال 1404 برای این صنعت پیش‌بینی شد که می‌توان گفت راه‌اندازی این شهرک یکی از برنامه‌های دولت برای تحقق این هدف محسوب می‌شود. هدفی که مسوولان دولتی معتقدند دسترسی به چشم‌انداز پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز را امکان‌پذیر می‌کند اما برخی از دست‌اندرکاران این صنعت معتقدند راه‌اندازی این شهرک با توجه به محدودیتی که در واگذاری زمین وجود دارد، تنها به ایجاد رانت دامن خواهد زد. در این خصوص علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی معتقد است که (توسعه کسب و کار، اشتغال پایدار) با راه‌اندازی شهرک پوشاک و اجرای طرح تکاپو در صنعت پوشاک به هدف‌گذاری یک میلیون شغل دست پیدا کنیم و با ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در فاز اول بازار داخلی را در اختیار بگیریم.

این وعده در حالی است که دست‌اندرکاران این صنعت معتقدند این طرح نمی‌تواند چالش‌های این صنعت را برطرف کند و به مرور به طرحی نمادین بدل خواهد شد و مسوولان باید برای رفع مشکلات این صنعت همانند صنایع پتروشیمی، فولاد و خودرو نیز زمان و انرژی بیشتری صرف کنند تا شاهد رشد این صنعت باشیم. مشکلات بانکی، بیمه تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه از جمله چالش‌هایی است که دست‌اندرکاران این صنعت معتقدند باید برای رفع آن راهکاری درنظر گرفت و با تعیین بسته حمایتی بتوان شاهد رشد این بخش بود. جمع آوری پوشاک قاچاق عرضه شده در بازار و جمع آوری برندهای تقلبی از جمله اقداماتی است که فعالان این بخش معتقدند گام مثبتی برای حمایت از این بخش بوده است.

 

تعیین تکلیف تا یک ماه آینده

فرشاد مقیمی درخصوص اینکه شهرک تولید پوشاک در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: مذاکره با انجمن‌های مختلف که شرکت‌های تولیدی دارند به پایان رسیده و در حال جمع بندی نتایج مذاکرات هستیم. در حال حاضر تنها بحث بر سر دولتی و یا خصوصی بودن شهرک باقی مانده که در این خصوص نیز در حال جمع بندی هستیم. مقیمی درخصوص اینکه راه‌اندازی شهرک پوشاک چه زمانی نهایی خواهد شد، می‌گوید: تا یک ماه آینده در این خصوص تعیین تکلیف خواهد شد، چرا که مباحث اصلی پایان یافته است. عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که چه تسهیلاتی برای متقاضیان ورود به این شهرک‌ها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: معافیت مالیاتی، عدم اخذ برخی مجوزها، قراردادهای اقساطی و... از جمله مشوق‌هایی است که برای واحدهای متقاضی در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شده است و این واحدها می‌توانند با استقرار در شهرک‌های صنعتی از این مزایا استفاده کنند.

مقیمی درخصوص اینکه آیا به‌جز شهرک تولید پوشاک در کشور شهرک تخصصی دیگری داریم، عنوان کرد: با توجه به منطقه و تخصصی که وجود دارد راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی صورت می‌گیرد به‌طوری که در حال حاضر 45‌شهرک تخصصی در کشور راه‌اندازی شده و تعدادی شهرک نیز در حال راه‌اندازی است که به مرور به این تعداد افزوده خواهد شد. عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به آمار شهرک‌های صنعتی در کشور اشاره کرد و افزود: از زمان راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی تاکنون 5 هزار و 21 دفترچه قرارداد در شهرک و ناحیه تخصصی منعقد شده است. زمین واگذار شده در شهرک‌های صنعتی نیز برابر با دو هزار و 409 هکتار و تعداد واحدهای بهره‌برداری شده نیز برابر با دو هزار و 789 واحد بوده است، از سوی دیگر این واحدها 61 هزار و 764 فرصت شغلی را در کشور ایجاد کرده است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها