عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

دور جدید مراودات اقتصادی ایران و ‌لهستان

تاریخ: 1395/07/12

دنیای اقتصاد: هیاتی 33 نفره از فعالان اقتصادی لهستان به سرپرستی «آندژی پیلات» نایب‌رئیس اتاق بازرگانی لهستان برای حضور در «نشست تجاری ایران و لهستان» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور پیدا کردند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی لهستان «شکل‌گیری اتاق مشترک لهستان و ایران» را در راستای برنامه دولت این کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی با فعالان بخش خصوصی ایران عنوان کرد. «آندژی پیلات» در این نشست به تشریح برنامه‌های لهستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری با ایران پرداخت و جزئیات تشکیل اتاق مشترک لهستان و ایران را با هدف افزایش همکاری‌های بین بخش‌های خصوصی دو کشور تشریح کرد.

 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی لهستان سفر هیات‌های تجاری به همراه وزیر امورخارجه ایران را در جهت توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور مهم ارزیابی کرد وگفت: با شروع فعالیت اتاق مشترک لهستان و ایران، امیدواریم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور توسعه یابد.

«پیلات» گفت: سفر هیات‌های تجاری و تشکیل اتاق مشترک سنگ بنای روابط تجاری ما خواهد بود. براین اساس، ایران را شریک اقتصادی لهستان خواهیم کرد. وی هدف حمایت سازمان توسعه تجارت لهستان برای پررنگ‌تر شدن نقش بخش‌های خصوصی دو کشور را محقق شدن شعار «رفتن به ایران» عنوان کرد و افزود: هیات‌های مختلفی به سرپرستی مقامات رسمی لهستان طی یک سال اخیر به ایران سفر کرده‌ و در شهرهای مختلف مانند تهران، مشهد و اصفهان با همتایان اقتصادی مذاکراتی داشته‌اند. «یولیوش گویو» سفیر لهستان در تهران نیز گفت: سفر هیات‌های اقتصادی به ایران، گامی برای تعمیق روابط و کمک به ایجاد اعتماد متقابل بین بخش‌های خصوصی دو کشور است. سفیر لهستان همچنین از فعالان اقتصادی دو کشور خواست به سمت ثمربخش شدن مذاکرات رودررو حرکت کنند. وی گفت: نتیجه مذاکرات فعالان اقتصادی با یکدیگر، توسعه روابط اقتصادی و سیاسی را به‌دنبال خواهد داشت. «گویو» دریافت ویزا را منوط به رعایت قوانین و ارائه مدارک لازم به سفارت دانست و افزود: در کنار مدارک لازم، اگر یک دعوتنامه از یک شرکت لهستانی داشته باشید در روند دریافت ویزای تجاری تسریع می‌شود. «آدام بروزک» مدیر بخش همکاری‌های بین‌المللی وزارت اقتصاد لهستان، از نزدیک‌تر شدن دو ملت و فعالان اقتصادی ابراز خشنودی کرد وگفت: علاوه بر پتانسیل‌های خوب ایران در زمینه‌های معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی، تبادل دانش در بخش‌های بیوتکنولوژی و فناوری‌های نانو نیز می‌تواند فرصت‌های مناسبی در جهت افزایش مناسبات اقتصادی فراهم آورد. به گفته وی، پیشنهادهای بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و همکاری اتاق‌های بازرگانی با تبادل اطلاعات و هیات‌های تجاری می‌تواند ما را به هدف «رفتن به ایران» نزدیک‌تر کند.

از سوی دیگر، «روبرت زیکو» نماینده بانک « PKO Bank Polski» لهستان، بانک مذکور را بزرگ‌ترین بانک این کشور و شرق اروپا معرفی کرد وگفت: این بانک با 9 میلیون مشتری حقیقی و برخورداری از حساب 400 هزار شرکت کوچک و 14هزار شرکت بزرگ در کنار شعبات در شهرهایی مانند فرانکفورت، کی‌یف و پراگ، بستر لازم برای نقل و انتقال مالی با ایران را دارد. وی افزود: بانک مذکور، طی مذاکرات متعدد از یک سال پیش تاکنون موفق به ایجاد کلید سوییفت با هشت بانک ایرانی شده و یک بانک ایرانی هم در این بانک افتتاح حساب کرده که این امر در تسهیل روابط اقتصادی دارای اهمیت است. فرهاد شریف، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در ادامه روابط تاریخی بین دو کشور را بستر ایجاد اشتیاق بین فعالان اقتصادی برای توسعه روابط عنوان کرد و گفت: نگاه مثبت دو ملت به یکدیگر، سرمایه‌ای برای استفاده از فرصت‌های همکاری‌های دوجانبه و مشترک است. در پایان این نشست، یک شرکت ایرانی برای ایجاد یک مولد مقیاس کوچک در اطراف تهران با یک شرکت لهستانی قرارداد همکاری امضا کرده و فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر مذاکرات رودررو انجام دادند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها