عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور

تاریخ: 1395/07/12

دنیای اقتصاد: رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم 130 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات پیش‌بینی شده که 30 میلیارد آن مربوط به بخش خدمات است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در «همایش تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی» گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 50 میلیارد دلار صادرات کالا و 16 میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای ناشی از بخش خدمات دو برابر شود. وی صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنعت آی‌تی و ترانزیت را 4 حوزه فعالیت در بخش صادرات خدمات برشمرد و افزود: یکی از نکات مهم در توسعه اقتصاد کشور توجه به چگونگی کسب درآمد از محل ترانزیت است.

 

خسروتاج با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور، بیان کرد: توجه به میزان سود و ضرر استفاده سایر کشورها از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران، میزان ارزش افزوده ایجاد شده، میزان عرضه در هر بخش ترانزیتی، میزان تقاضای داخلی و خارجی، بازارهای هدف، ظرفیت منابع انسانی و بنگاه‌های اقتصادی نکاتی است که نیاز است در این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به موضوع‌هایی مانند نهاد متولی در بخش حمل‌ونقل، تعدد و تنوع نهادها در این بخش و الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی در زمینه توسعه ترانزیت افزود: آمایش سرزمینی، بررسی قطب‌های ترانزیتی کشور، تعریف خوشه‌های ترانزیتی استان‌ها و استراتژی کاهش فقر در مناطق مرزی از موضوعاتی است که باید در سند راهبردی به آنها توجه شود.

خسروتاج با بیان اینکه بازاریابی حلقه مفقوده ترانزیت ایران است، گفت: در راستای ایجاد نام و نشان ملی در زمینه ترانزیت فعالیتی انجام نشده و لازم است بازاریابی خدمات ترانزیتی در سطح ملی و بین‌المللی دنبال شود. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تمرکز روی سایر منابع درآمدی کمتر می‌شود، گفت: این مساله بر دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان نیز اثر منفی می‌گذارد و کمتر به نوآوری و خلاقیت می‌پردازند.وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل عدم اشتغال، بیکاری و فقر در مناطق مرزی است، تصریح کرد: اگر طرح و برنامه‌های اشتغال‌زا تدوین نشود پاسخ مستدلی برای برخورد با قاچاق در این مناطق نخواهیم داشت.

خسروتاج گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود، امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد. وی در مورد آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه نیز گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش به واردات کالاهایی توجه می‌شود که کالاهای واسطه‌ای یا مواد اولیه تولید به شمار روند. خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این کشورها کالاهای خود را به‌صورت 10 تا 15 ساله به فروش می‌رسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود. قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: درخصوص ماشین‌آلات صنعتی 10 تا 12 میلیارد‌ دلار واردات انجام می‌شود، اما باید این واردات را به سمتی هدایت کرد که تکنولوژی و دانش آن در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی عوامل باعث شد که ما از فرصت صادرات به روسیه به درستی استفاده نکنیم، تصریح کرد: کاهش نرخ روبل، مقررات روس‌ها برای مبادلات تجاری و تاکید آنها بر استفاده از روبل در معاملات، نبود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل و همچنین نبود شبکه بانکی از جمله این عوامل بود. رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکننده‌های ما حجم زیادی میوه در اختیار داشتند، اما جوابگوی بازار 200 میلیونی این کشور نبودند، چراکه در سال‌های اخیر صادرکنندگان ما بیشتر بر بازارهای عراق، عمان و امارات متمرکز بودند که نسبت به بازار روسیه بازارهای کوچک‌تری محسوب می‌شود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها