عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

شرط تولید 55 میلیون تن فولاد

تاریخ: 1395/07/11

دنیای اقتصاد: شرط تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 و حضور موثر ایران در بازارهای صادراتی ادغام واحدهای کوچک و متوسط فعال در صنایع فولاد است. رئیس هیات عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرده است که ایران در سال جاری 17‌میلیون تن فولاد تولید می‌کند و قرار است ایران در سال 1404 به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد برسد. حال سوال این است که با توجه به زیرساخت‌های تولید در صنایع فولاد ایران تحقق این اهداف تا چه اندازه ممکن است و علاوه بر این زیرساخت‌های صنعت فولاد تا چه اندازه برای حضور موثر و مستمر ایران در بازارهای جهانی آماده است؟

 

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت: در بین فعالان بخش خصوصی دو دیدگاه درباره صنایع فولاد وجود دارد. بخشی از فعالان صنایع فولاد بر این نکته تاکید دارند که فولاد تولید شده در کشور بیش از صادرات برای استفاده در صنایع پایین دستی و تولیدات داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر بخشی از فعالان صنایع فولاد معتقدند با برنامه‌ریزی باید شرایطی را فراهم کرد که به تولید حداکثری در فولاد برسیم و این افزایش تولید منجر به افزایش صادرات فولاد ایران شود. این در حالی است که عدم ادغام واحدهای کوچک در زنجیره تولید فولاد یکی از اساسی‌ترین مشکلات امروز این صنعت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های صنایع فولاد آمادگی تامین بازار داخلی و حضور در بازارهای خارجی را ندارد، گفت: زیرساخت‌های این صنعت در حال حاضر آماده بهره‌برداری‌های کلان نیست، بنابراین باید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم. تقویت زیرساخت‌ها اولین گام در تحقق اهداف مورد نظر است. رسیدن به 55 میلیون تن تولید در فولاد با ایجاد کنسرسیوم‌ها و ادغام واحدهای کوچک و متوسط فعال در چرخه صنعت فولاد و تعریف استراتژی ممکن است. در غیر اینصورت به این میزان تولید در سال 1404 نمی‌رسیم. باید استراتژی ادغام را خوب تعریف کنیم. بهرامن گفت: با ادغام درست واحدهای کوچک و متوسط در زنجیره تولید در صنعت فولاد می‌توان علاوه بر واحدهای تولیدی، واحدهای معدنی را که امروز در شرایط بدی قرار گرفتند نجات داد. این اقدامات در نهایت منجر به ارتقای صادرات فولاد ایران می‌شود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها