عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

الگوی مدیریت تنش آبی ژاپن

تاریخ: 1395/07/06

دنیای اقتصاد: اجلاس 3 روزه منطقه‌ای مرکز همکاری‌های منطقه‌ای ژاپن JCCME در دبی با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی ژاپن از جمله وزیر خارجه ژاپن، سفرای ژاپن در کشورهای عربی و آفریقایی و سفیر ژاپن در ایران و تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ و مطرح ژاپنی و مدیرعامل و معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با هدف ارتقای سطح روابط تجاری و صنعتی ژاپن با کشورهای خاورمیانه و MENA طی 3 روز در حال برگزاری است. در این اجلاس حمیدرضا تشیعی، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، به‌عنوان نماینده ایران از بخش آب و فاضلاب با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و وضعیت منابع آبی، وضعیت ذخایر نفتی ایران، توانمندی‌های ایران در صنعت آب و فاضلاب، بسترهای همکاری مشترک با صنعتگران ژاپنی در صنعت آب و فاضلاب را ارائه کرد.

 

تشیعی گفت: شاید یکی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری در کشورهای حاضر در این همایش، موضوع مدیریت تنش‌ آبی در کشورهایمان است. ما نیازمند همکاری‌های پایدار برای توسعه پایدار هستیم البته در این زمینه تنها نیستیم. تقریبا تمامی کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای غربی تنش آبی کم وبیش شدیدی را تجربه می‌کنند و نباید فراموش کنیم که در ژاپن و کشورهای اروپای شمالی و مرکزی یکی از گلوگاه‌های مهم توسعه کمبود زمین است. معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به امتیاز ویژه و منحصر‌به‌فرد ایران در دارا بودن ذخایر نفت و گاز در جهان به‌عنوان منابع عظیم انرژی که مورد توجه دولت ژاپن است اشاره کرد و افزود: بسیار خرسندیم که ساختار فعالیت‌های آب و فاضلاب در ایران، به ظرفیت‌‌سازی در حوزه‌های مدیریت تکنولوژی، توسعه نیروی انسانی، تدوین استانداردهای آب و فاضلاب و جلب مشارکت‌های بخش خصوصی معطوف شده و امروز در تمام این بخش‌ها موفق هستیم.

وی گفت: صنایع پشتیبان فعالیت‌های آب و فاضلاب در ایران به‌خوبی توسعه یافته است. این صنایع قادر به ارائه خدمات مهندسی، تولید کارخانه‌ای کالاها و سیستم‌ها، مدیریت و مهندسی ساخت و سایر خدمات است. صنعت آب و فاضلاب ایران توانایی انجام کلیه امور در طول عمر تاسیسات و شبکه‌های آب و فاضلاب را دارد و بزرگ‌ترین نیاز این صنعت در بحث مشارکت‌های بین‌المللی استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران خارجی به منظور بهبود کیفیت خدمات و محصولات و تولید کالا و خدمات مشترک در داخل ایران با هدف ارتقای سطح دانش و تکنولوژی است. وی به سابقه بیش از 140 سال رابطه ایران و ژاپن به‌عنوان یکی از نقاط قوت همکاری‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و از همکاری صمیمانه JCCME با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص آموزش بیش از 240 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت آب و فاضلاب ایران در کشور ژاپن قدردانی کرد. تشیعی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ایران زمینه را برای حضور همه‌جانبه بخش خصوصی، ملی و خارجی از صدور محصولات و خدمات تا تولید مشترک در ایران و انجام پروژه‌ها به شکل مشارکت عمومی- خصوصی (public–private partnership) فراهم کرده است و وزارت نیرو آماده همکاری گسترده فنی و تجاری با سایر کشورها، در تمامی عرصه‌های آب و فاضلاب است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها