عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

سال سخت آبی در فلات مرکزی

تاریخ: 1395/06/31

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: سال گذشته آب موجود در سد زاينده‌رود برابر با 430 ميليون متر مکعب بود، ولي امسال حدود 50 درصد آب سد زاينده‌رود کاهش يافته است. مدیرکل حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی با اعلام این خبر گفت: امسال در حوضه فلات مرکزی سال سخت و بسیار کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم. مهرزاد احسانی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرز شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا حوضه‌های آبریز در این منطقه و سد زاینده‌رود در مضیقه شدید آبی قرار گیرند، گفت: حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود تا پایان هفته سوم شهریورماه جاری حدود 199 میلیون مترمکعب بوده که تا پایان شهریور این میزان کمتر هم می‌شود.

 

وی افزود: وزارت نیرو تامین آب شرب جمعیت 5 میلیون نفری متکی به حوضه سد زاینده‌رود از جمله یزد، اصفهان و کاشان را با ضریب 100 درصدی، در اولویت کاری خود قرار داده است. احسانی با اشاره به اینکه امسال در حوضه زاینده‌رود کاهش بارش داشتیم و این بارش در بخش‌های مختلف با پراکندگی مواجه بود، گفت: در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، در بالا دست حوضه زاینده‌رود حدود 30 درصد و در پایین دست حدود 50 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی تصریح کرد: با تمهیداتی که در وزارت نیرو برای ذخیره آب از سال گذشته انجام شده بود، تا زمان حاضر موفق شده‌ایم تعهدات این وزارتخانه را درخصوص تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت به‌طور کامل اجرا کنیم. احسانی با بیان این مطلب که امسال به‌طور کلی در بیشتر بخش‌های حوضه فلات مرکزی سال خشکی را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: تقریبا در همه حوضه‌های فلات مرکزی از جمله،‌ قمرود، زاینده‌رود و بختگان سال سختی داشتیم و امیدواریم سال آبی آینده سال پربارشی باشد تا بتوانیم به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی به پیش‌بینی هواشناسی برای سال آینده آبی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی هواشناسی برای سال آبی 96-95 سال کم بارشی است، ولی ما به لطف خداوند امیدواریم و آرزو می‌کنیم خداوند رحمت خود را بر ما نازل کند و سال پر‌بارشی را در حوضه‌های آبگیر کشور داشته باشیم.وی درخصوص استفاده از تکنولوژی باروری ابرها برای خروج از وضعیت بد خشکسالی گفت: سال گذشته 23 ایالت آمریکا سخت‌ترین خشکسالی را در 100 سال گذشته تجربه کردند و با اینکه آنها از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار بودند، نتوانستند از چنگ این خشکسالی بگریزند و خسارات سختی را متحمل شدند.

احسانی درخصوص این سوال که با توجه به مشکلات خشکسالی شدیدی که در فلات مرکزی حکمفرما است، چرا وزارت نیرو از روش باروری ابرها برای فلات مرکزی استفاده نمی‌کند، گفت: یکی از عوامل و ملزومات اصلی این کار وجود خود ابر است؛ با توجه به وضعیت نامناسب در این حوضه، تا زمانی که ابری وجود ندارد، عملا این برنامه نیز غیر قابل اجرا خواهد بود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها