عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

3 خواسته «شافعی» از انگلیسی‌ها

تاریخ: 1395/06/29

دنیای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با «لرد نورمن لامونت» نماینده ویژه نخست‌وزیر انگلستان در امور ایران، بر لزوم رفع موانع اخذ روادید تجاری، پوشش بیمه‌های صادراتی و ارتباطات بین بانکی تاکید کرد. غلامحسین شافعی در این دیدار، ضمن تاکید بر نقش مثبت اتاق‌های مشترک بازرگانی در توسعه روابط بین دو کشور، خواستار افزایش همکاری‌ها در جهت رفع موانع تجاری و برقراری ارتباط بین ایران و اروپا شد.

 

شافعی گفت: با توجه به نتایج مثبت برجام، هنوز با مشکلاتی از جمله ارتباطات بانکی که بستر اصلی مناسبات اقتصادی است، مواجه هستیم که امیدواریم با مذاکرات و ارتباط‌های مقامات دو کشور این موضوعات سریع‌تر برطرف شوند.

رئیس اتاق ایران، با تاکید بر اینکه رفع موانع بانکی از تعهدات برجام برای ارتقای همکاری‌های تجاری ایران با جهان است، تصریح کرد: بسیاری از بانک‌های اروپایی با وجود رفع محدودیت‌های بانکی ایران پس از برجام، نگران هستند که طبق قوانین آمریکا مورد تحریم و جریمه قرار گیرند و پیشنهاد استفاده از وکلا توسط شرکت‌های ایرانی را مطرح می‌کنند. این در حالی است که به گفته شافعی، با توجه به کوچک و متوسط بودن واحدهای داخلی، امکان رفع مشکل از این روش عملا غیرممکن است. رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران خواستار کاسته شدن سختگیری‌ها در مورد بررسی واردات کالاهایی که مصارف دوگانه دارند شد و اظهار کرد: امیدواریم با صدور دستورالعملی این موضوع بازنگری شود و امکان ارتباط بین واحدهای تولیدی ایران و انگلستان فراهم شود. وی از سرگیری ارتباط دو بانک ایرانی با نظام بانکی انگلستان را مهم برشمرد و خواستار رفع موانع اعتبارات اسنادی و مبادلات بین بانکی شد. شافعی افزود: حمایت لازم از بانک‌های ایرانی و دسترسی به کانال‌های فاینانس در کنار پوشش بیمه‌های صادراتی، منجر به ارتقای وضعیت ریسک ایران در شاخص‌های بین‌المللی خواهد شد. وی همچنین بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های دیپلماتیک و صدور روادید تجاری برای بازرگانان و فعالان اقتصادی تاکید کرد و افزود: تسهیل دریافت روادید و تردد تجار یکی دیگر از گام‌های موثر در توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور است. رئیس اتاق ایران تحولات اخیر انگلستان و خروج از اتحادیه اروپا را فرصتی برای افزایش همکاری‌ها با ایران دانست وگفت: نیاز به بازارهای غیراروپایی، می‌تواند فرصتی برای توسعه مناسبات با ایران را به‌عنوان کشوری که سابقه همکاری‌های مشترک با بریتانیا داشته، فراهم آورد و انجام کارهای اشتراکی دو یا چندجانبه در منطقه را در پی داشته باشد. «لرد نورمن لامونت» نماینده ویژه نخست‌وزیر انگلستان در امور ایران نیز بر نقش مثبت اتاق‌های مشترک در ارتباط بین دو کشور تاکید کرد وگفت: در دیدارهایی که با وزیران نیرو و نفت ایران داشتم بر لزوم رفع نقاط منفی و افزایش اشتراکات مثبت تاکید کردم و خواستار افزایش گفت‌وگو در جهت برطرف شدن سوءتفاهم‌ها شدم. وی از اشتیاق شرکت‌های انگلیسی برای حضور در بازار ایران و مذاکراتی که طی چند ماه اخیر با مقامات و شرکت‌های ایرانی انجام داده‌اند، خبر داد و گفت: با از سرگرفته شدن پروازهای شرکت «بریتیش ایرویز» در چند وقت اخیر، شرکت‌هایی مانند «بی‌پی»، «جگوار» و «رولزرویس» نیز از چند ماه پیش مذاکراتی را برای حضور در بازار ایران و تولید مشترک به انجام رسانده‌اند و اطمینان دارم که در آغاز کار هستیم و در طولانی‌مدت اتفاقات مطلوب‌تری رخ خواهد داد.

لرد لامونت، قطع روابط بانکی ومحدودیت‌های اعمال شده از طرف آمریکا را عاملی آزاردهنده نه‌تنها برای ایران، بلکه بانک‌های انگلیسی و اروپایی عنوان کرد و افزود: در جلسه‌ای که با جان کری و نماینده سازمان اوفک ایالات‌متحده آمریکا داشتم، وی بر لزوم ارتباطات بانکی اروپا با ایران تاکید کرد و مشکلات به‌وجود آمده را از موضوعات غیرقابل پیش‌بینی در زمان مذاکرات عنوان کرد. نماینده نخست‌وزیر انگلستان از مذاکرات مقامات و نمایندگان بانک‌های انگلستان با اوفک برای تسهیل ارتباط با بانک‌های ایرانی خبرداد و گفت: وضعیت به حالت راکد نمانده و نمایندگان بانک‌های اروپا و انگلستان در تلاش هستند که قدم به قدم تضمین‌های لازم را از آمریکا در ارتباط با ایران دریافت کنند.

 

به‌دنبال رابطه برد ـ برد با انگلیس هستیم

از سوی دیگر، رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در دیدار با نماینده ویژه تجاری نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که در زمینه اقتصادی به‌دنبال رابطه برد - برد با انگلیس هستیم. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج افزود: میزان واردات ایران از بریتانیا نسبت به صادرات به آن كشور، فاصله زیادی دارد که باید تعادلی در این زمینه با افزایش صادرات محصولات ایرانی به بریتانیا ایجاد شود. وی بر اهمیت احيا و توسعه فعالیت‌های بیمه‌ای و بانکی بین دو کشور اشاره کرد وگفت: گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی بدون روابط موثر بانكي و بيمه‌اي، كارآمد نخواهد بود. خسروتاج به اهمیت اطلاع‌رسانی به بخش خصوصي و فعالان اقتصادي كشور از جایگاه رقابتی انگلستان طي دهه آينده در اروپا و دنيا در بخش تجارت و صنعت اشاره و اظهار کرد: براي تجار ما مهم است كه بدانند بريتانيا طی دهه آینده در چه بخش‌هايي توان رقابتی خواهد داشت تا بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي ایران نيز در چارچوب آن بخش‌ها، برنامه‌ريزي و تصمیم‌گیری مناسب انجام دهند. تسهیل صدور رواديد و افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه برای اعطای تسهیلات اعتبار خریدار و همکاری در زمینه کاهش نرخ ریسک کشوری در بین کشورهای OECD از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی رئيس كل سازمان توسعه تجارت ایران بود. همچنین در این جلسه مقرر شد طرفین با تبادل هیات‌های تخصصی و بررسي كارشناسي، نقشه راه همكاری‌هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري دو كشور را در زمینه‌های خدمات مالی و بانکی، نفت و گاز، هوا و فضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، دارو و سلامت و تجارت بین‌الملل و ساير موارد مورد علاقه طرفين تهیه و تدوين کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها