عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

شعاع پرداخت وام ارزان

تاریخ: 1395/06/27

دنیای اقتصاد: تصویر آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد از ابتدای سال تا 15 شهریور ماه حکایت از ثبت 52 هزار 717 درخواست از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات دارد. رفع چالش نقدینگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از ابتدای سال جاری در قالب طرح‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و براساس آن مقرر شد تا واحدهای متقاضی از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به بانک‌های عامل معرفی شوند.

خلاصه برنامه دولت برای رونق در بخش تولید، حاکی از این است که از میان 52 هزار 717 درخواست ثبت شده برای دریافت وام ارزان صنعتی بیشترین درخواست به ترتیب به استان‌های اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، فارس و گیلان اختصاص داشته است. براساس این گزارش درخواست‌های ثبت شده برای استان‌ اصفهان برابر با 4 هزار 526 درخواست، مازندران 3 هزار و 628 درخواست، آذربایجان شرقی 3 هزار و 276 درخواست، فارس 2 هزار و 918 درخواست و گیلان نیز 2 هزار و 838 درخواست بوده است. از سوی دیگر، نتایج به‌دست آمده از روند ثبت‌نام‌‌ برای دریافت تسهیلات بیانگر آن است که 10 هزار و 532 درخواست مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 42 هزار و 185 درخواست نیز به واحدهای خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص داشته است. در این میان، روند ثبت نام‌ها نشان می‌دهد که 41 هزار و 460 درخواست برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحد تولیدی ثبت شده و 11 هزار و 257 درخواست نیز مربوط به تامین نقدینگی طرح‌های تولیدی بوده است.همچنین از مجموع درخواست‌های ثبت‌شده در مدت زمان مورد بررسی 34 هزار و 92 درخواست برای دریافت وام ارزان مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی بوده و 18 هزار و 625 درخواست نیز به واحدهای تولیدی مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشته است. گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که از میان درخواست‌های ثبت شده، 23 هزار و 976 درخواست به کمیته بررسی ارجاع داده شده است. همچنین 22‌هزار و 117 درخواست نیز در کارگروه‌های استانی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پرداخت مستقیم در دستور کار

گزارش منتشر شده همچنین حکایت از آن دارد که از مجموع 52 هزار و 717 درخواست ثبت شده در مدت زمان مورد بررسی، به 4 هزار و 409 درخواست به‌صورت مستقیم از سوی بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده است و 2 هزار و 646 درخواست نیز به مرحله عقد قرارداد با بانک‌ها رسیده‌اند. با توجه به گزارش منتشر شده، این امر نمایان می‌شود که پیش از این پرداخت تسهیلات به‌صورت مستقیم از سوی بانک‌ها در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار نداشته است، اما در دوره مورد بررسی و در راستای سرعت دهی به روند پرداخت تسهیلات این روش نیز در دستور کار قرار گرفته که براساس آن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شرایط متقاضیانی را که تسهیلات ارزان قیمت به آنها تعلق می‌گیرد بانک‌های عامل اعلام کرده و بانک‌ها نیز براساس آن به‌صورت مستقیم نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان اقدام می‌کنند. به گفته فعالان اقتصادی، روش پیش‌گرفته از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موجب سرعت دهی به روند پرداخت تسهیلات خواهد شد. از سوی دیگر، براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع 52 هزار و 717 درخواست ثبت شده در مدت زمان مورد بررسی 2 هزار و 513 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که می‌توان گفت این گروه از طریق معرفی از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به این منابع دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

تمرکز توزیع وام ارزان در استان‌ها

از سوی دیگر، ارزیابی‌ها از بیشترین تسهیلات پرداختی و پرداختی‌های مستقیم از سوی بانک‌ها در کل استان‌های کشور حکایت از آن دارد که بیشترین واحدهای صنعتی که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند در استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه، گیلان و سمنان مستقرند. براساس این گزارش، مجموع ثبت نامی‌های استان هرمزگان برابر با 604 درخواست بوده که از این تعداد درخواست، 193 متقاضی موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند. براساس این گزارش 71‌درخواست دریافت وام در این استان، مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 533 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص داشته است. بعد از استان هرمزگان، استان خوزستان در رده دوم قرار گرفته است. در این استان نیز 2 هزار و 152 درخواست ثبت شده است که از این میزان 305 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و هزار و 847 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود.

کرمانشاه نیز با ثبت 913 درخواست در این مدت موفق به اخذ 155 فقره تسهیلات شده است و در رده سوم قرار گرفته است. از کل درخواست‌های ثبت شده در این استان، 189 درخواست مربوط به تامین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و 724 درخواست نیز مربوط به طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. گیلان نیز با ثبت 2 هزار و 838 درخواست در مجموع موفق به اخذ 152 فقره تسهیلات شده است و در رده چهارم قرار دارد. بر این اساس، 397 درخواست این استان مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و 2 هزار و 441 درخواست نیز مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

در استان سمنان نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 2 هزار و 380 درخواست ثبت شده که از این تعداد 123 فقره تسهیلات به این استان اختصاص یافته است. بر این اساس، 461 درخواست این استان مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و یک هزار و 919 درخواست نیز مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. از سوی دیگر، از میان استان‌هایی که به‌صورت مستقیم موفق به اخذ مستقیم تسهیلات از سوی بانک‌ها شده‌اند نیز می‌توان به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، تهران، یزد و مازندران اشاره کرد. براساس این گزارش، مجموع ثبت نامی‌های استان اصفهان برابر با 4 هزار و 526 درخواست بوده که از این تعداد درخواست 707 متقاضی موفق به اخذ تسهیلات به‌صورت مستقیم از بانک‌ها شده‌اند. براساس این گزارش، یک هزار و 408 درخواست دریافت وام در این استان، مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 3 هزار و 118 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص داشته است. بعد از استان اصفهان، خراسان رضوی نیز با اخذ 638 فقره تسهیلات مستقیم بانکی در رده دوم قرار گرفته است. در این استان نیز 2 هزار و 485 درخواست ثبت شده است که از این میزان 405 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 2 هزار و 80 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود.

استان تهران نیز با اخذ 541 فقره تسهیلات مستقیم بانکی در مدت زمان مورد بررسی در رده سوم قرار گرفته است. در این استان نیز 2 هزار و 312 درخواست ثبت شده است که از این میزان 808 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و هزار و 504 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص داشته است. استان یزد نیز با اخذ 312 فقره تسهیلات مستقیم بانکی در رده چهارم قرار گرفته است. در این استان نیز 2 هزار و 19 درخواست برای دریافت تسهیلات ثبت شده است که از این میزان 578 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و هزار و 441 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود. بعد از استان یزد، استان مازندران نیز با اخذ 295 فقره تسهیلات مستقیم بانکی در رده پنجم قرار گرفته است. در این استان نیز 3هزار و 628 درخواست ثبت شده است که از این میزان 552 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 3 هزار و 76 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود.

 

 

 

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها